گزارش و تحلیل

دمیتری مدودف: دیالوگ یا «خانه تکانی جهانی»؟

© Sputnik / Ekaterina ShtukinaИнтервью премьер-министра РФ Дмитрия Медведева немецкой газете "Хандельсблатт"
Интервью премьер-министра РФ Дмитрия Медведева немецкой газете Хандельсблатт - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد و به گذار از مقابله به همکاری فرا خواند تا «جنگ سرد» یا «خانه تکانی جهانی سوم» بروز نکند.

نخست وزیر روسیه اعلام کرد که پیشبینی ولادیمیر پوتین رهبر روسیه در کنفرانس مونیخ 2007 بیش از حد خوش‌بینانه بود. موقعیت کنونی حتی بیش از پیش دراماتیک شده و به دوران «جنگ سرد» بازگشته است. مدودف چنین گفت

اروپای واحد وجود نداشته و حالا هم وجود ندارد. اقتصاد های ما و کل اقتصاد ها به کندی رشد می کنند. اختلافات در کشور های خاور نزدیک و شمال آفریقا تیره شده و سیلی از مهاجران به اروپا سرازیر کرد. مناسبات اتحادیه اروپا و روسیه وخیم شده و در اوکراین جنگ داخلی جریان دارد. خط مشی سیاسی ناتو نسبت به روسیه غیر دوستانه و بسته است. روسیه را بزرگترین خطر برای ناتو و اروپا، آمریکا و دیگر کشور ها اعلام کردند

مدودف اظهار داشت که امروز جهان غربی در مورد روسیه فعالانه از دکترین بازدارندگی استفاده می کند. تحریم روسیه از سوی کشور های غربی به هیچ نتایج سیاسی منجر نخواهد شد و از نظر سیاسی بی نهات فاقد سودآوری است. به گفته مدودف، خطر این برخورد ها در آن است که «جهان حد اقل پس از بیست سال دوباره به ناچار به بررسی هیمن مسایل خواهد پرداخت و حد اکثر «آیا در آن زمان بررسی چیزی وجود خواهد داشت».

به عقیده مدودف، تروریسم یکی خطر ها به جهان و تمدن شده است. وی گفت: «تروریسم جنبه مجرد خود را از دست داده و برای میلیون‌ها نفر به واقعیت تبدیل شده است: «حالا هر روز ممکن است در هواپیما یا کافه صدای انفجار یا تیراندازی به گوش برسد. این وضع تنها در خاور نزدیک بود و حالا در سراسر جهان مشاهده می شود». به گفته نخست، وزیر اگر موقعیت در سوریه و دیگر نقاط داغ عادی نشود «تروریسم به نوع جدید جنگ تبدیل شده و سراسر جهان به آن خواهد پرداخت».

و آنچه که مربوط به خود سوریه است باید گفت که دمیتری مدودف خاطرنشان کرد که دولت واحد سوریه باید حفظ شده و اجازه داده نشود که مطابق اصل دینی فروپاشی شود چون پیامد های این سناریو برای سراسرر خاور نزدیک فاجعه بار خواهد بود. به عقیده مدودف، از این لحاظ کار منظم نظامیان روسی و آمریکایی جهت اجرای قطعنامه پذیرفته شده شورای امنیت سازمان ملل متحد از اهمیت کلیدی برخوردار است. نخست وزیر روسیه طرح همه گونه شرایط مقدماتی برای آغاز مذاکرات در خصوص حل و فصل سیاسی میان دولت و اپوزیسیون سوریه را غیر مجاز خواند.

بخش مجزای بیانات رئیس کابینه روسیه مختص موقعیت در اوکراین بود. وی تأکید کرد که در حال حاضر توافقات مینسک بهترین وسیله برای حل اختلاف در اوکراین است. همه طرف‌ها و در درجه اول مقامات کی یف باید آن‌ها را رعایت کنند. دمیتری مدودف اعلام کرد: «این صلاحیت و وظیفه مستقیم رئیس جمهور، دولت و پارلمان اوکراین است. متأسفانه الان در آنجا برای اشتغال به این کار اراده و نه تمایل وجود ندارد. به نظرم این امر امروزه برای همه عیان و هویدا است».

دمیتری مدودف در بیانات خود در مونیخ تأکید کرد که ستیزه جویی ها و خطرات کنونی باید پایه‌ای برای متحد شدن عادلانه روسیه و غرب شود. وی حوادث پاییز 1962 را یادآوری کرد که در آن زمان اتحاد شوروی و آمریکا در آستانه زدوخورد هسته ای به‌موقع پی بردند که هیچ رویارویی سیستم‌های سیاسی ارزش کشته شدن انسان‌ها را ندارد.

نخست وزیر روسیه در پایان گفت: «من بر این باورم که امروز ما همه خردمندتر و مجرب تر و مسئولیت دارتر شدیم و شبح ها و الگو های ایدتولوژیک، ما را از همدیگر جدا نکنند و آن چالش هایی که همه ما را تهدید می‌کنند پایه‌ای برای اختلاف نشده بلکه کاری کنند تا ما بر پایه عدالت و برابرحقوقی متحد شویم و این جراین لا اقل برای 70 سال دیگر زندگی راحت و آسان ما را تأمین خواهد کرد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала