گزارش و تحلیل

توافقنامه جدید در مورد سوریه نشان خواهد داد چه کسانی در طرف حل و فصل صلح آمیز عمل می‌کنند

© REUTERS / Michael DalderInternationale Verhandlung zu Syrien-Konflikt in München
Internationale Verhandlung zu Syrien-Konflikt in München - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جریان مذاکرات گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در مونیخ که در آن سرگئی لاوروف و جان کری وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا و استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد شرکت کردند توافقی در باره آتشبس یک هفته‌ای حاصل شد.

ولی این توافق شامل داعش و جبهه النصره و دیگر سازمان های تروریستی نخواهد شد. سرگئی لاوروف ضمن دادن پاسخ به سؤال روزنامه نگاران تأکید کرد که عملیات نیروی هوافضای روسیه علیه این سازمان ها ادامه خواهد یافت.

سرگئی لاوروف اعلام کرد:

«در اسناد ما ثبت شده و ما هم در این باره گفتیم که آتشبس داعش، جبهه النصره و دیگر شعب آن‌ها که مطابق تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیلات تروریستی شناخته شده‌اند شامل نمی‌شود و نیروی هوافضای ما به اقدام های خود علیه آن‌ها ادامه خواهند داد».

«ریچارد بکر» هماهنگ کننده ائتلاف ضد جنگ ANSWER بر آن است که دسترسی به امکان استراحت مردم سوریه از اختلاف طولانی دستاورد اساسی این توافقنامه است.

بکر در مصاحبه با تلویزیون «راشا تودی» که بطور زنده پخش شد اعلام کرد: «هنوز روشن نیست که حصول این توافق در خود سوریه به چه منجر خواهد شد. امیدواریم که آتشبس بر قرار شود و زجر های صدها هزار نفر از افراد سوری آسانتز گردد. مداخله آمریکا، قطر و ترکیه در این بحران باید پایان یابد که در قبال این فاجعه مسئولیت دارند». به گفته این محقق برای اجرای موفقیت آمیز این توافق باید کاری شود تا فعالیت عربستان سعودی و دیگر کشور ها محدود شود که تلاش می‌کنند در این اختلاف تاثیرگذاری کنند.

بکر می‌گوید:

«پادشاهی عربستان باز هم مجدانه تلاش می‌کند تا دولت قانونی سوریه سرنگون شود و مقادیر هنگفت تسلیحات به آنجا می فرستد. نیات آن مبنی بر تعویض رژیم دمشق آشکارا اعلام شده است. قبلاً هم توافقات منعقد می‌شدند لیکن بعد از مدت کوتاهی بی‌اعتبار می‌شدند زیرا پایان دادن به جنگ داخلی بویژه با شرکت بازیگران خارجی مایل به سرنگونی دولت، از طریق سیاسی دشوار است. جنگ داخلی مانند جنگ میان کشورها نیست. امیدواریم که به مردم سوریه تنفس داده شود و باید یاد داشته باشیم که این موقیعت بر اثر مداخله غرب پدید آمده است.

«ریچارد بکر» بر آن است که در حین جستجوی حل اختلاف باید اختلافات جدی موجود میان کشور ها را مد نظر گرفت که در گفتار مقاصد مشابهی دارند و در عمل از طرف‌های متقابل جانبداری می کنند. وی بعنوان مثال به ترکیه اشاره کرد که فعالانه با کرد ها می‌جنگد و آن‌ها با تروریست های داعش مقاومت می کنند.

این محقق در توضیح اظهار کرد:

«هنگامی که در ناحیه کردنشین سوریه بخاطر اشغال کوبانی نبرد در گرفت اعضای ناتو از طرف‌های متفاوت درگیر حمایت می کردند. ترکیه در انتقال شبه نظامیان برای داعش و النصره نقش کلیدی ایفا کرده و نیرو های کرد ها را که با داعش مبارزه می‌کنند دشمن اساسی خود می شمارد. این تنها یک نمونه از اختلافاتی است که در داخل نیروهایی وجود دارد که در جنگ در سوریه سهیم اند».

«لاری جانسون» کارمند سابق سیا آمریکا» خاطرنشان کرد که اعمال مشترک ایران، سوریه و روسیه در مبارزه مسلحانه با تروریست ها دستاورد های به مراتب پبشتر از مساعی ائتلافی به ریاست آمریکا را ببار می آورند.

این محقق به «راشا تودی» گفت:

«اتحادیه سوریه، ایران و روسیه به مواضعشان ضربه جدی وارد کرد. آن‌ها اراضی و ابتکار جنگی خود را از دست می‌دهند و خط جبهه به عمق آن‌ها حرکت می کند. این جریان فرق فاحشی با تلاش‌های مذبوحانه آمریکا دارد که سعی داشت تنها با شرکت نیروی هوایی به همه چیز نایل آید. روس ها، سوری ها و ایرانی‌ها پی بردند که ضربات هوایی باید با نیروی زمینی همراه باشد. خیلی‌ها از تروریست ها متوجه شدند که اگر به توافق نرسند ساده محو و نابود خواهند گردید».

جانسون بر آن است که کنترل رعایت اتشبس می‌تواند نشان دهد که چه کسانی در‌واقع طرفدار حل صلح آمیز اختلاف هستند و کی‌ها خواهان ادامه عملیات جنگی می باشند. وی افزود: «گمان می‌کنم که شرکت ایالات متحده در آن در حکم تأیید ناچار شکست سیاست این کشور است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала