گزارش و تحلیل

کارشناسان راجع به جنگ فضایی امریکا، روسیه و چین می نویسند (بخش 2)

© Photo / NASA ماهواره ها در فضا
ماهواره ها در فضا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین به تمام دنیا نشان می دهد که قادر به نابود کردن ماهواره های فضایی است.

درسایت اینترنتی مجله «نشنال اینترست» مقاله ای راجع به موضوع جنگ ستارگان در آینده نزدیک و آماده شدن امریکا برای این جنگ نوشته اند. سِسیل هِینی رییس فرماندهی راهبردی امریکا می گوید که کشور باید روی موضوع ظرفیت های احتمالی دشمنان بیشتر مطالعه کرده و بودجه برنامه های فضایی و امادگی کلی را بیشتر کند. خبرگزاری راشا تودی از کارشناسان نظامی روسیه خواست که موضوع درگیری های احتمالی روسیه، امریکا و چین در فضا را تفسیر کنند.

میخاییل خاداریوک کارشناس نظامی روس درباره احتمال برخورد روسیه، چین و امریکا در فضا می نویسد. وی معتقد است که امروز فقط چین می تواند با امریکا در این حوزه رقابت کند، اما این رقابت هم کامل نیست. چین به تمام دنیا نشان می دهد که قادر به نابود کردن ماهواره های فضایی است. روسیه در حال حاضر چنین سلاحی در اختیار ندارد. قبلا سیستم آ135 وجود داشت که دارای موشک رهگیر برد بلند بود. این موشک می توانست اهداف را در ارتفاع چندصد کیلومتری نابود کند. در حال حاضر فقط موشک برد کوتاه و رهگیر مدار زمین باقی مانده است که طول آن از چند ده کیلومتر تجاوز نمی کند. البته طراحی ادامه دارد اما به مرحله ساخت نرسیده است. ما هیچ سلاحی نداریم. ما دستگاهی نداریم که بتواند 600 شبانه روز در فضا حرکت کند و در دیاپازون وسیع در مدار زمین مانور بدهد. اما چینی ها می توانند ماهواره ها را نابود کنند و طرح های خود را توسعه می دهند.

به گفته مدیر مسئول «پیک صنعت نظامی» امروز در درگیری های نظامی نمی تواند بر امریکا پیروز شد. اما این دشمن قوی نقاط ضعفی دارد: «امریکایی ها می توانند در عرض دو تا سه هفته تا سطح اسفالت دشمن جابجا شوند. اما ضعف آنها در گروه فضایی مداری است. یک کشور هست که می تواند بر نقطه ضعف امریکا حمله کرده و برای او مشکلات زیادی بوجود آورد. در امریکا به شدت نگرانی نسبت به توسعه حوادث وجود دارد، کارکنان نظامی آمریکا تلاش می کنند حفاظت ماهواره های خود را بالا ببرند. طرح ایکس 37 ب طرح جدی برای محافظ از ماهواره های امریکاست.

یوری کنوتوف کارشناس دیگر روس می گوید که روسیه در حال حاضر مشغول طراحی است و از نتایج چندین نسل استفاده می کند. ما می خواهیم در ارتش خود تجهیزاتی را مستقر کنیم که بتواند مشکلات فردا و پس فردا را حل کند. به عنوان مثال می توان از سیستم اس 400 نام برد. این سیستم فوق ویژه است. این سیستم قادر است مشکلات سیستم دفاع ضد موشکی و پدافند هوایی را حل کند. امریکایی ها حتی شبیه این سیستم را هم ندارند. بزرگترین امتیاز ما این است که سیستم مذکور پیچیده یا گران نیست اما تاثیرات آن کمتر از تجهیزات امریکایی نیست و حتی می توان گفت بهتر نیز هست.

کارشناس روس نسبت به آهنگ در حال رشد رقابت های تسلیحاتی فضایی ابراز نگرانی کرده و یاد آور می شود که هر گونه درگیری بین قدرت های برخوردار از سلاح کشتار جمعی، منجر به استفاده از سلاح اتمی می شود، به همین خاطر پیروزی یا شکست را باید به تصمیم گیری عقل واگذار کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала