گزارش و تحلیل

ضررهای ترکیه از تحریم های روسیه

© Sputnik / Alexey Malgavkoترکیه
ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حجم صادرات ترکیه در ماه ژانویه 2016 تا 14،4 درصد کاهش یافته و به 9،2 میلیارد دلار رسیده است.

تحریم هایی که روسیه بعد از جریان نوامبر 2015 و منهدم کردن هواپیمای روسیه علیه ترکیه وضع کرد، امروز بیش از پیش تاثیرات خود را بر اقتصاد ترکیه نشان می دهند.

حجم صادرات ترکیه در ماه ژانویه 2016 تا 14،4 درصد کاهش یافته و به 9،2 میلیارد دلار رسیده است.

خدیجه کاراخان اقتصاد دان ترک و کارشناس بنیاد مطالعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در گفتگو با اسپوتنیک وضعیت اقتصادی ترکیه و تاثیرات تحریم های روسیه بر آن را توضیح می دهد. وی می گوید:«ما شاهد افت حجم صادرات به روسیه هستیم. نکته کلیدی در این جا تحریم های روسیه است. طبق آمار اتحادیه صادرکنندگان ترکیه، جدی ترین ضربه به بخش محصولات کشاورزی و صنایع پارچه و اتومبیل وارد شده است.

وضعیت بخش گردشگری بحث جداگانه ای است. سال 2015 به خاطر شرایط نامناسب در اقتصاد روسیه، تعداد گردشگران روس در ترکیه تا 18% افت کرد. تصور ما این است که افت گردشگران به خاطر تحریم هایی بوده که از سوی روسیه وضع شده و در آینده نیز پیامدهای آن بیشتر خواهد شد».

خانم کاراخان می گوید که امروز پیش بینی صدمات حاصل این تحریم ها بر ترکیه کمی دشوار است. وی در ادامه توضیح می دهد: «سناریوی خوشبینانه ای درباره توسعه حوادث وجود دارد. این سناریو به گرم شدن روابط بین ترکیه و روسیه مربوط می شود. گزینه دیگر این است که ترکیه بازار دیگری در بخش اقتصادی پیدا کند. اما به هر صورت امروز روشن است که محدودیت های اعمال شده از سوی روسیه در ادامه بر وضعیت اقتصادی ترکیه تاثیرات منفی خواهد گذاشت».

خدیجه کاراخان ضمن صحبت راجع به گزینه های دیگر برای تغییر جهت از روسیه، به ایران اشاره می کند. با این حال بازار ایران نمی تواند صدمات وارده به ترکیه جبران کند. جبران صدمات حاصل از برهم خوردن مناسبات ترکیه و روسیه غیر ممکن است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала