گزارش و تحلیل

گنادی گاتیلوف : وقفه در مذاکرات بین سوریه ای تلاشی برای شکست آن است

© AFP 2023 / Vladimir Simicekاستفان دی میستورا
استفان دی میستورا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استفان دی میسترا ، فرستاده ویژه ی سازمان ملل متحد در امور سوریه ، بیان داشت که وقفه ای در مذاکرات بین مقامات سوریه و نمایندگان مخالفین سوری برقرار شده است.

این دیپلمات لزوم ایجاد این وقفه را ناشی از اختلاف نظرهای بین طرفین در امور بشردوستانه نامید.
ریانوواستی از قول او نوشت: " از روز اول من گفتم که برای ما مذاکرات برای گفتگو لازم است. سازمان ملل متحد نمی تواند اجازه دهد که مسائل رویه ی آن، مهم تر از حل مشکلات بشری برای مردم سوریه باشند. بنابراین من تصمیم گرفتم که وقفه ای ایجاد کنم. این به معنای اتمام مذاکرات نیست. "
نماینده ی سازمان ملل متحد همچنین برای برگزاری دیدار شورای امنیت سازمان ملل و جلسات گروه بین الملل حمایت از سوریه شرح داد.
میستورا خاطر نشان کرد: " من معتقدم که در حال حاضر بسیار مهم است که کسی اصرار کند تا مذاکرات برقرار شوند و مشکلات مهم مطرح گردد مشکلاتی که باید حل شوند. بنابراین من از گروه بین المللی حمایت سوریه می خواهم که هر چه زودتر آنرا انجام داده و امیدوارم که در مونیخ ، دیدار شورای امنیت سازمان ملل متحد برقرار شود. و ما یک بار دیگر در ژنو در تاریخ 25 فوریه دور هم جمع شویم. "
عکس العمل دمشق
در عین حال رئیس هیات دولتی سوریه بشار جعفری تاکید نمود که جلسه به خاطر تقاضای گروه ریاض مخالفین سوریه برای ترک مذاکرات تعطیل شد. یادآوری می کنیم که در این مذاکرات بلافاصله دو اتحادیه مخالفین حضور داشت: یکی از آنها در انتهای اجلاس در مسکو و قاهره تشکیل شد و دیگری در نتیجه گفتگوها در ریاض بود.
ریا نوواستی از قول جعفری می نویسد: " چند ساعت پیش ما دانستیم که مخالفین از ریاض می خواهند جلسه را ترک کنند بنابراین بیانیه ی آقای دی میسترا موضع سیاسی پس از تصمیم در مورد خروج از مذاکره بود. "
دولت دمشق تاکید کرد که این گروه از مخالفین به عقیده اش " فرمانی از ریاض و آنکارا" دریافت کرده اند.
موضع مسکو
مسکو در خصوص تصمیم توقف روند مذاکرات ابراز تاسف نمود. معاون وزیر امور خارجه روسیه گنادی گاتیلوف تاکید کرد که در این امر تمایل گروه اپوزیسیون از ریاض وجود دارد اینکه با پیش کشیدن مسائل بشردوستانه مذاکرات را متوقف کنند که برخلاف قطع نامه ی مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
این دیپلمات خاطر نشان نمود: " مشخص است که قطع نامه ی 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد ، هیچ گونه پیوندی با حل مشکلات بشری از آغاز روند مذاکرات ندارد. بنابراین آنچه که اپوزیسیون از ریاض می گویند کاملا بی اساس بوده و ما نمی توانیم آنرا طوری دیگری ارزیابی کنیم اینکه تلاشی برای توقف یا عملا از بین بردن روند مذاکرات است. "
معاون وزیر تاکید کرد: علاوه بر این ، تلاش اپوزیسیون برای توضیح خروج خود از مذاکرات به خاطر عملیات های ضد تروریستی نیروی هوایی روسیه در سوریه غیر قابل پذیرش است.
گاتیلوف گفت: " تلاش آنها برای شکست روند مذاکرات به بهانه ی اینکه روسیه عملیات های نظامی را در سوریه ادامه می دهد ، کاملا غیر قابل پذیرش است از آنجا که سخن در خصوص مبارزه با تهدیدات تروریستی در این کشور است. و بهانه ی دوم این است که آنها نمی توانند در مذاکرات شرکت کنند برای آنکه این گفتگوها اوضاع وخیم بشری در سوریه را بررسی نکرده و همچنین ناتوان است."
معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطر نشان کرد که حادثه ی بروز کرده در مذاکرات در جریان گفتگوها در چهارچوب گروه بین المللی حمایت از سوریه تاثیر می گذارد جلسه ای که یازدهم فوریه برگزار خواهد شد.
این دیپلمات افزود: " خیلی دلم می خواست که تصور کنم اعضای این گروه به نفع ادامه روند مذاکرات سخن گفته و هیچ کدام از آنها مانعی برای آن ایجاد نکند. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала