گزارش و تحلیل

اهمیت استثنایی سفر رئیس جمهوری چین به تهران

© AFP 2023 / Stringerبیانیه مشترک مشارکت جامع میان ایران و چین
بیانیه مشترک مشارکت جامع میان ایران و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به سه کشور خاورمیانه سفر کرد اما بیشترین توجه رسانه های جهان به دیدار وی از تهران بود چرا که نتایج این دیدار از اهمیت زیادی چه در سطح اقتصادی چه در سطح بین المللی برخوردار می باشد.

رئیس جمهوری چین پس از آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دومین رئیس جمهوری است که پس از توافق برجام به ایران سفر می کند و اولین رئیس جمهوری است که پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها به ایران آمده.
همکاری های اقتصادی چین و ایران در حین تحریم ها به صورت رسمی به حدود 52 ملیارد دلار در سال می رسد در حالی که حجمی معادل همین مبلغ هم به کالاهای وارداتی غیر رسمی (قاچاق) چه مستقیم چه غیر مستقیم از چین اختصاص دارد، کالاهایی که یا به دلیل تحریم ها و یا به دلیل حمایت از تولید کننده های داخلی در آمار و ارقام واردات رسمی نمی گنجد. نظر به به صرفه بودن تولید کالا در چین تعداد زیادی از تولید کنندگان داخلی ایران طی سالهای اخیر به سمت تولید کالاهای خود در چین روی آورده اند، این حالا در بهترین شرایط به صورت قطعات وارد ایران می شود و سپس در داخل کشور مونتاژ می گردد. در برخی شرایط حتی کالای تولید شده در چین با برچسب ساخت ایران و برند و مارک ایرانی تولید می گردد.
این به این معنا است که ایران همچون کشورهای دیگر جهان امروزه نمی توانند به راحتی از ارتباط اقتصادی با چین جدا شوند.
در دوران تحریم های اقتصادی بر علیه ایران چین یکه تاز و بزرگترین شریک تجاری ایران در جهان به حساب می آمد واین کشور به ایران کمک کرد محاصره اقتصادی نفتی غرب را بشکند. در اولین سخنرانی خود پس از برجام آقای روحانی اصرار داشت که بگوید ایرانی ها کشورهایی را که آنها را در حین تحریم یاری کردند فراموش نمی کنند تا به چینی ها اطمینان خاطر دهد که هجوم بازرگانان کشور غربی به ایران در پسا برجام به این معنا نخواهد بود که ایران به یکباره از چین و کشورهای دیگری که در حین تحریم به ایرانی ها کمک کردند روی بر می گرداند.
به هر حال سیاست اقتصادی ایران در پسا تحریم مبتنی بر نوعی همکاری متنوع و رنگارنگ با کشورهای مختلف و ایجاد نوعی تعادل در ارتباطات اقتصادی خود می باشد، چرا که ایرانی ها در دوران تحریم ضربه های سنگینی را از قبال کشورهای غربی متحمل شدند. در شرایطی که ایرانی ها تلاش دارند به اتحادیه ها و ائتلاف های جهانی بپیوندند، پس از رد مجدد درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی WTO ایرانی ها بیش از پیش به سمت گروه هایی همچون شانگهای و بریکس گرایش پیدا خواهند کرد و قطعا در این زمینه به کمک روسیه و چین احتیاج دارند.

سفر رهبر چین به تهران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مواضع چین در خاورمیانه تقویت می شود
با نگرشی سطحی به توافقات اخیر ایران و چین می توان دریافت که چینی ها نیز حساب جداگانه ای برای تجارت با ایران باز کرده اند اما امضای سند راهبردی همکاری های ده ساله میان ایران و چین به معنای این است که ایران قرار نیست فقط یک شریک معمولی اقتصادی برای چین در منطقه خاورمیانه باقی بماند بلکه قرار است نوعی مرکزیت اقتصادی و غیر اقتصادی در همکاری با چین پیدا کند و این نکته است که به سفر رئیس جمهوری چین اهمیت دو چندان می بخشد.
اسناد همکاری ایران و چین شامل سند های همکاری در زمینه های قضایی و امنیتی و نظامی نیز می باشد و این به معنای آن است که چینی ها در تلاش هستند از لاک خود خارج شوند و با حضور فعالتر در سطح جهانی یار قدری در منطقه خاورمیانه داشته باشند.
این موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که با بررسی شرایط دیگر سیاسی و نظامی بین المللی می توان به این نتیجه رسید که سمت و سوی سیاست آتی ایالات متحده شرق آسیا می باشد و این کشور تلاش دارد با تسلط و ایجاد نا امنی بر منابع انرژی مورد نیاز رقبای احتمالی اقتصادی این کشور در منطقه خاورمیانه زمینه کنترل این انرژی را فراهم کند. چرا که ایالات متحده نیاز چندانی به انرژی درآمده از منطقه خاورمیانه ندارد اما اقتصاد های کشورهای شرق آسیا مخصوصا چین وهند کاملا به این انرژی وابسته می باشند و هرگونه خلل در تامین این انرژی ممکن است اقتصاد این کشورها را به نابودی بکشاند.
رئیس جمهوری چین در سفر خود به منطقه خاورمیانه سه کشور از چهار کشور صاحب نفوذ قدرتمند این منطقه یعنی عربستان سعودی — مصر و ایران را انتخاب کرد و ترکیه را در برنامه کاری خود قرار نداد چرا که ترکیه عضو رسمی ناتو می باشد و از سوی دیگر گروه های اسلامگرای تندروی چینی در حال آموزش دیدن در ترکیه و مناطق تحت نفوذ داعش در سوریه و عراق هستند و چینی ها احساس می کنند ترک ها در تهدید های ناتو در شرق آسیا و همچنین تهدید های تندرو های اسلامگرا بر علیه امنیت ملی چین سهیم هستند.
با این شرایط میتوان گفت که اهمیت سفر رئیس جمهوری چین به ایران در یک نکته بسیار ظریف اما پر اهمیت خلاصه می شود و آن اطمینان یافتن چین از ادامه همکاری های گسترده خود با ایران و یافتن یاری که می تواند در آینده روی آن حساب باز کند در منطقه خاورمیانه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала