گزارش و تحلیل

وزارت امور پیشمرگه: گزارش عفو بین‌المللی وجه مشترکی با واقعیت ندارد

© AP Photo / Hussein Mallaحمله شبه نظامیان کرد به فرودگاهی در جنوب شرق ترکیه
حمله شبه نظامیان کرد به فرودگاهی در جنوب شرق ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی رسمی وزارت امور پیشمرگه دولت منطقه ای کردستان عراق «هلگورد حکمت» در مصاحبه با خبرنگار «اسپوتنیک» اعلامیه های «عفو بین المللی» سازمان مدافع حقوق بشر را تکذیب کرده که نیرو های کرد را به تخریب و آتش کشیدن خانه‌های ساکنان عرب در شمال عراق متهم کرد.

روز چهارشنبه این سازمان با انتشار یک گزارش، دسته های پیشمرگه کردستان و دسته های بسیج کردی شمال عراق را به این کار متهم کرد که آن‌ها هزاران باب خانه در قصبات عربنشین شمال عراق را با بولدوزر با زمین یکسان کرده و منفجر و به آتش کشیدند. در این گزارش گفته شده که این اعمال با قصد کرد ها به بیرون راندن عراب از خانه‌های خود در جواب به حمایت احتمالی شان از داعش تروریستی مربوط است

به گفته حکمت اطلاعات موجود در این گزارش با واقعیت وجه مشترکی ندارد. هلگورد حکمت اظهار کرد:

«ادعا های موجود در گزارش Amnesty International مبنی بر اینکه دسته های پیشمرگه در نابودی قصبات عرب نشین دست داشتند کاملاً بی پایه است و با واقعیت مطابقت ندارد. سازمانی که این گزارش را تهیه کرده هیچ اسنادی در اثبات این ادعا ها را در دست ندارد و از این رو نمی‌تواند چنین اعلامیه هایی را صادر کند. ما اعلام می‌کنیم که این گزارش برخورد مقرضانه را نشان می‌دهد و فاقد اسناد در اثبات ادعا های خود است. نیرو های پیشمرگه حتی یک باب خانه را تخریب و ویران و منفجر نکردند. یگان های ما مخصوصاً به این خاطر عمل می‌کنند که زندگی و اموال کل ساکنان منطقه در امن و امان نگه داشته شود. نیرو های پیشمرگه بین اهالی عرب و کرد آن سامان فرق نمی گذارند. در منطقه ما حدود 2 میلیون عرب سکونت دارند و ما امنیت آن‌ها را در سطح عالی تأمین می کنیم».

به گفته هلگورد حکمت اکثر خانه‌های واقع در شمال عراق در نتیجه نبرد ها میان نیرو های پیشمرگه و شبه نظامیان داعش تخریب شدند. همچنین ویرانی خانه‌ها نتیجه ضربات هوایی ائتلاف بین‌المللی به مواضع جهادیون است. حکمت ادامه داد:

«در این منطقه زد و خورد های شدید با شبه نظامیان داعش رخ می‌دهند و در نتیجه قصبات عربی متعددی که در این جا ها قرار دارند آسیب می بینند. جهادیون اغلب خانه‌ها را مینگذای می‌کنند و به این خاطر انفجار ها گاه و بی گاه بوقوع می پیوندند. همچنین شبه نظامیان داعش در خانه‌های ساکنان بی‌دفاع ستاد های خود را قرار می‌دهند و هواپیما های ائتلاف ضد تروریستی مجبورند به این محل ها ضربه بزنند».

سخنگوی رسمی وزارت امور پیشمرگه دولت منطقه ای کردستان عراق همچنین تأکید کرد در صفوف یگان های کرد ها در کرکوک و برخی دیگر نواحی، عرب‌ها و ترکمن ها می جنگند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала