گزارش و تحلیل

ظریف: روسیه و ایران از چشم انداز مشارکت اقتصادی بیکران برخوردارند

© Sputnik / Vladimir Astapkovichظریف از اجرای برجام می گوید
ظریف از اجرای برجام می گوید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز شنبه گذشته تحریماتی که به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعمنال شده بود و کل تحریمات اتحادیه اروپا و آمریکا از تهران برداشته شده است.

چند روز بعد در حاشیه همایش اقتصادی داوس سویس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با خانم «یلیزاوتا ایساکووا» رئیس نمایندگی خبرگزاری بین‌المللی «روسیه امروز» در سویس در باره آینده مشارکت اقتصادی روسیه و ایران صحبت کرد.

وزیر ایرانی گفت: «ایران و روسیه دارای مناسبات بسیار خوبی هستند. روسیه ما را در حین تحریم تنها نگذاشت. حالا روسیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی در ایران حضور استراتژیک دارد. ما توقوع داریم که روسیه در طیف وسیع راستا ها در کشور ما سرمایه‌گذاری کند. مهمترین آن‌ها صنعت اتمی است».

محمد جواد ظریف یادآوری کرد که روسیه هم اینک در بوشهر یک رآکتور را ساخته و بزودی به ساخت رآکتور دیگری خواهد پرداخت. وی اشاره کرد: طیف همکاری‌های ما شامل پروژه ها در رشته راه‌های ریلی و ساخت یک کارخانه دیگر است. وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که برای روسیه و ایران امکانات گسترده همکاری در رشته بازرگانی، و نظامی- فنی و در همکوششی سیاسی، دیپلماتیک و منطقه ای در مورد سوریه فراهم شده. ظریف اعلام کرد: «راستا های احتمالی مشارکت آتی ما با روس ها بیکران است و همکاری‌های مالی و رشته بانکی را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: "شما هم برای توسعه این راستا ها فعالانه کار می کنید. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از ایران دیدن کرد و دیدار وی خیلی موفقیت آمیز بود. ما تعداد زیاد توافقنامه ها با روسیه را بستیم و حالا برای تحقق بخشیدن به آن‌ها کار می کنیم. بدین سان من چشم انداز روشن روابط اقتصادی میان روسیه- ایران را در آینده می بینم.

وزیر ایرانی یادآوری کرد که پایه برای مناسبات آینده میان ایران و روسیه بر اثر دیالوگی در سطح عالی ریخته شد. محمد جواد ظریف گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همین چندی پیش از ایران دیدن کرده و رئیس جمهور روحانی دو مرتبه دفعه به روسیه رفته بود یک بار به آستراخان و بار دیگر به اوفا. در طول دو و نیم سالی که روحانی روی کار است ما 6 — 7 دیدار سطح عالی داشتیم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала