گزارش و تحلیل

رئیس اتحادیه استادان آموزشگاه‌های عالی ترکیه: در این کشور آزادی‌های دمکراتیک وجود ندارد

© AFP 2023 / Ozan KoseDas Landungsschiff „Saratov" in Bosporus am 26. September
Das Landungsschiff „Saratov in Bosporus am 26. September - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این دفعه اتحادیه استادان آموزشگاه‌های عالی ترکیه هدف انتقاد رجب طیپ اردوغان رئیس جمهور ترکیه قرار گرفته شد.

پیگرد استادان و دانشیاران ترکیه پس از آن شروع شد که 1128 آکادمیسین از 89 دانشگاه ترکیه و دانشمندان خارجی پیامی منتشر کردند و از مقامات ترکیه دعوت کردند که به «قتل و کشتار» در جنوب شرقی این کشور پایان داده و برای حل صلح آمیز مساله کرد ها پشت میز مذاکره بنشینند. دانشیاران ضمن ابراز اعتراض اعلام کردند که آن‌ها نمی‌خواهند «یار و یاور این جنایتکاری باشند». این اقدام دانشمندان واکنش شدید پرزیدنت اردوغان را بر انگیخته است. وی اعلامیه صادر کرد و امضا کنندگان آن پیام را به باد انتقاد گرفته و آن‌ها را «مشتی ناشایشت از پروفسور های روشنگر» نامید

اردوغان در سخنانی در برابر دیپلمات ها در آنکارا گفت: «آنها تجمع ای هستند که خود را دانشمند نامیده در اعلامیه خود، دولت را متهم کرده است. ای شما باصطلاح افراد روشنفکر! شما افراد روشنگر نه، بلکه افراد جاهلی هستید. شما اصلاً شبیه افراد روشن‌فکر نیستید. شما دانا نیستید و از اوضاع در خاور و جنوب خاوری خبر ندارید».

به دنبال سخنان رئیس جمهور ترکیه کارزار پیگرد استادان این کشور شروع شد و دانشگاه‌ها دستخوش تفتیش ها و مجازات انضباطی متفاوتی شدند. شورای عالی آموزش ترکیه اعلام کرد که علیه استادانی که آن نامه را امضا کردند دست به اقدام های حقوقی دست خواهد زد.

جامعه دانشمندان نسبت به این کارزار واکنش نشان داده و موضع متحد اشغال کرد و اعلام نمود که دانشگاه‌ها حق دارند آزادانه دیدگاه خود را مطرح کنند و مجازات دانشمندان و دانشیاران ترکیه غیر قانونی است.

دکتر «تحسین یشیلدره» رئیس اتحادیه استادان آموزشگاه‌های عالی ترکیه در مصاحبه با «اسپوتنیک» در باره موقعیت پدید آمده چنین گفت:

«دانشمندان در پیام خود چه چیز غیر قانونی را گفتند؟ آن‌ها تنها به بازسازی صلح در منطقه و بازگشت به مذاکرات راجعبه حل و فصل مساله کردها دعوت کردند و در جواب با انتقاد خشمگین و تهدید ها رو برو شدند. من به این تهدیدات ارزش نمی دهم. اتحادیه دانشمندان نباید در جواب به آن به درگیری دست بزند. ما از نظر علمی به این موقعیت می نگریم و به نمونه اسپانیا و باسک ها اشاره می‌کنیم و طرفدار آن هستیم که حل و فصل مساله کرد ها مطابق الگو هایی باشد پذیرفته شده و آزموده در کشور های پیشرفته.

این استاد تأکید کرد که گروه دانشمندانی که به برقراری صلح در جنوب شرقی کشور دعوت کرد قصد دارد در مورد پیگرد آن‌ها به دادگاه مراجعه کند. به گفته یشیلدره پس از اظهارات تهدیدآمیز اردوغان نسبت به دانشمندان، تعداد آن‌هایی که مایل شدند به گروه استادان متعرض بپیوندند و خواهان حل صلح آمیز مساله کردها شدند به مراتب بیشتر شده و آن‌ها نیز به کارزار پرداختند.

در یک زمان در جامعه ترکیه کارزار جمع آوری امضا ها علیه پیام یاد شده دانشمندان شروع شد. خود پیدایش آن مهم نیست مهم این است که خیلی ها از افراد امضا کننده لیست مربوطه از این کار آگاه نبودند.

یکی از آن‌ها «فتیح یاشلی» دانشیار دانشگاه پلیتکنیک خاور نزدیک به خبرنگار «اسپوتنیک» چنین گفت:

«من نمی‌دانستم که چنین کارزار جمع آوری امضا ها انجام می شود. پس از آنکه من اسم خود را در لیست امضا کنندگان دیدم بلافاصله در توییتر تکذیبیه را چاپ کردم. من در این لیست همتایان زیاد خود را دیدم و آن‌هایی را دیدم که ممکن نبود در چنین اقدام هایی شریک باشند. همه این‌ها گویای آن است که این کارزار جنبه ضد قانونی دارد و در میان شرکت کنندگان آن اسامی کسانی دیده می‌شود که اصلاً از جریان آن آگاه نبودند. من پیشتر در کارزار به خاطر برقراری صلح در جنوب شرق که توأم با بازتاب گسترده بود شرکت نکردم ولی حالا با همتایانی سهیم شدم که مورد پیگرد حقوقی قرار گرفتند و می‌خواهم در حمایت از آن‌ها و آزادی‌های آکادمیک دست به اقدام بزنم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала