گزارش و تحلیل

استفاده ابزاری ترکیه از تروریست ها

© AFP 2023 / Ozan KoseТурецкие полицейские в Стамбуле
Турецкие полицейские в Стамбуле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو انفجار پیاپی در ترکیه و کشته شدن ده ها انسان بی گناه دل هر انسان بشر دوست را آزرده خاطر می نماید اما برخی سیاست مداران سنگ دل ها به هیچ وجه از این ماجرا ناراحت نیستند، چه بسا خود زمینه را فراهم کرده اند تا بتوانند استفاده ابزاری از این عملیات داشته باشند.

پس از عملیات 11 سپتامبر القاعده، دست پرورده ایالات متحده، در داخل آمریکا شک و شبهه های زیادی مطرح شد که چگونه یک گروه چریکی تروریستی که دست پرورده سازمان های اطلاعاتی یک کشور و هم پیمانانش است بر علیه ارباب خود عملیات انجام می دهد. از همان زمان هم ادعاهای زیادی مبنی بر ساختگی بودن این ماجرا و یا دست داشتن دست های پنهان امنیتی داخلی در این ماجرا مطرح شد. پس از لشکر کشی ایالات متحده به افغانستان و عراق این ادعاها بیش از پیش افزایش یافت چرا که ایالات متحده با هدف نابودی تروریست هایی که امنیت ملی آن را به خطر می انداختند لشکر کشی کرد، اما پس از چندین سال از لشکر کشی آن کشور نه فقط تروریست ها نابود یا تضعیف نشدند بلکه تروریست هایی که به افغانستان محدود بودند در سطح بین المللی پخش وقدرتمند تر هم شدند.

Судмедэксперты на месте взрыва в Стамбуле - اسپوتنیک ایران
رسانه: پناهجویی از عربستان عامل انفجار در میدان سلطان احمد استامبول بود
 تنها دلیل این ماجرا را می توان در این نکته یافت که از بدو شروع تشکیل این گروه ها، توسط سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده و هم پیمانانش، هدف استفاده ابزاری از آنها در برهه های مختلف بنا به نیاز ارباب بوده و هست. این گروه ها روزی باید با دشمن این ارباب بجنگند و روزی برای زمینه سازی ورود مستقیم ارباب به خود ارباب حمله کنند.
بر کسی پوشیده نیست که اگر حمایت وکمک های ترکیه نبود امکان نداشت گروه های تروریستی مخصوصا داعش در عراق و سوریه بتوانند نفس بکشند.
 همین لحظه اگر بخواهید به داعش بپیوندید کافی است راهنماهای این گروه روی سایت های اینترنتی آن را ردیابی کنید و مشاهده می کنید که راه پیوستن به آن از ترکیه عبور می کند. در مقابل همه سلاح ها و تجهیزات مورد نیاز این گروه هم از ترکیه به دست آن می رسد. کلیه کالاهایی که این گروه از نفت گرفته تا اعضای بدن انسان تا حتی قاچاق انسان تا هرگونه خدمات یا کالایی که می تواند برای این گروه در آمد زایی کند از راه ترکیه عبور می کند.
کافی است ترکیه مرز های خود را ببندند و این گروه خود به خود نابود می شود.
پس چرا با توجه به حمله هایی که داخل ترکیه توسط این گروه انجام شده هنوز ترک ها مرز های خود با داعش را نبسته اند؟
محل انفجار در استامبل - اسپوتنیک ایران
تروریست انتحاری عضو داعش
در برهه ای از زمان همانگونه که آمریکایی ها از القاعده برای جنگ با شوروی سابق در افغانستان استفاده کردند ترک ها از داعش برای اهداف خود در شمال آفریقا و سوریه وعراق استفاده کردند. زمانی که حزب حاکم ترکیه در حال شکست خوردن از رقبای سیاسی خود در انتخابات بود زمینه بمب گذاری توسط این گروه فراهم شد و دولت ترکیه با مطرح کردن اینکه بی ثباتی سیاسی امنیت مردم را به خطر خواهد انداخت توانست مجددا رای مردم را برگرداند. این بمب گذاری ها در شهرهای ترک نشین به داعش نسبت داده شد و در مناطق کرد نشین به پ ک ک تا هم ترک ها تحریک و تهدید شوند و هم کرد ها و جرئت نکنند به احزاب مخالف رای دهند.
 امروزه شرایط بگونه ای است که داعش در سوریه و عراق در حال نابودی است و قطعا نابودی این گروه و بقیه گروه های تروریستی در سوریه و عراق کل نقشه های ترکیه برای منطقه را به خطر می اندازد، به همین دلیل نیاز است که ترکیه خود مستقیم وارد معرکه شود. ترک ها ابتدا تلاش کردند با ایجاد درگیری با روسیه حمایت ناتو را برای ورود خود به جنگ را دریافت کنند اما با تدبیری که روسیه اتخاذ کرد نقشه آنها ناکام ماند. حال با بمب گذاری های اخیر در ترکیه در صدد هستند توجیه حمایت امنیت ملی خود را مطرح کنند و وارد معرکه شوند. 
داووداوغلو - اسپوتنیک ایران
قربانیان عمل تروریستی استامبول
خیلی جالب است که همه بمب گذاری ها داخل ترکیه تقریبا همزمان یکی در مناطق ترک نشین توسط داعش انجام می شود و بلا فاصله دیگری در مناطق کرد نشین توسط پ ک ک. یعنی این هماهنگی ها، همه را به تعجب واداشته! مخصوصا که برای عملیات استامبول گردشگران اوروپایی (کشورهای عضو ناتو) انتخاب شده اند شاید برای اینکه ناتو هم تحریک شود.

هر کارشناس سیاسی و متخصص گروه های تروریستی میتواند به شما بگوید که این عملیات تروریستی هیچ دلیل و منطق و هدفی جز باز کردن راه برای ورود ترکیه به درگیری های سوریه و عراق با توجیه حمایت امنیت ملی و انتقام از داعش و پ ک ک (البته فقط کرد های بیچاره به اتهام همکاری با پ ک ک معمولا هدف حملات ترکیه قرار می گیرند) نداشته و ندارد.
به هر حال باید توجه داشت که ظاهرا هیات حاکمه ترکیه در صدد است با استفاده از این بمب گذاری ها یک بازی جدید را در منطقه شروع کند، بازی متهورانه ای که ممکن است خود ترکیه را هم به آتش بکشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала