گزارش و تحلیل

رسانه های آمریکایی معتقدند، اوباما مجبور است با پوتین همکاری کند

© Sputnik / Sergei Pyatakovپرچم روسیه و آمریکا
پرچم روسیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیوید ایگناتیوس در صفحات روزنامه واشنگتن پست می نویسد : بر اساس تمام بدیهیات، روسیه برای آمریکا یک شریک در زمینه ی دیپلماسی و امنیت برای حل و فصل بحران سوریه است

اگرچه دولت اوباما کما فی سابق ناراضی است که مسکو از رئیس جمهور بشار اسد پشتیبانی می کند. تماس های پی درپی بین نمایندگان روسیه و آمریکا در سطوح مختلف گویای این امر است. این نویسنده معتقد است: آمادگی همکاری با پوتین از جانب رئیس جمهور اوباما با بروز " رئالیسم سیاسی یا ناامیدی "همراه است ، اگر چه ممکن است که این امر در ارتباط با سوریه یکسان باشد.
نماینده ی عالی رتبه ی دولت آمریکا به خبرنگار واشنگتن پست شرح می دهد: " ما همانند سابق به منافع روسیه و مقاصد این کشور در سوریه با شک و تردید می نگریم اما ما همچنین معتقدیم که روس ها بخش لاینفک حل و فصل سیاسی این درگیری هستند. این نقطه نظر آن سطحی از تماس ها را ارائه می دهد که ما با آنها هم کلامیم." در چهارچوب همکاری بین روسیه و آمریکا در خصوص سوریه و در حال حاضر تماس های مرتب بین سیاست مداران، نظامیان و سازمان های اطلاعاتی وجود دارد. در این مقاله آمده است، از جمله مسکو و واشنگتن نقشه ای برای حل و فصل اوضاع بغرنج در فضای هوایی سوریه تهیه کرده اند جایی که حوادث اضطراری و سوء تفاهم ها ممکن است عواقب فاجعه باری به همراه داشته باشد.
نماینده ی رسمی فرماندهی مرکزی آمریکا سرهنگ کریستی بکمان در مصاحبه ای با واشنگتن پست گفت: آمریکا و روسیه در زمینه ی" پروتکل ویژه ی مربوط به ارتباطات متقابل" به توافق رسیده اند، این پروتکل طرفین را موظف می سازد که به خلبانی حرفه ای پرداخته و از بخش های جداگانه ی ارتباطات استفاده کرده و خط ارتباطی در زمین ایجاد نمایند." بکمان همچنین خاطر نشان می کند که خلبانان آمریکایی و روسی در آسمان سوریه در فاصله ی امن از یکدیگر پرواز می کنند و در صورت نزدیکی هواپیماهای سوری ، آمریکایی ها معمولا سعی می کنند تا زمانی که فضای هوایی آزاد نشده است فاصله را حفظ کنند. "
پوتین نیز از جانب خود گام آشکاری برای درخواست آمریکا برداشت در این زمینه که اسد باید به طور موقت از کار برکنار شود ، واشنگتن پست تاکید می کند: در مصاحبه ی روزنامه ی آلمانی بیلد ، رهبر روسیه اشاره کرد که ممکن است به او پناهندگی داده شود. پوتین ضمن خاطر نشان کردن این مسئله که رهبر سوریه اشتباهات زیادی را در زمینه ی توسعه ی درگیری در سوریه مرتکب شده است، بیان داشت: " ما به آقای اسنودن پناهندگی دادیم ، این دشوارتر از ارائه پناهندگی به اسد نیست. " یکی نماینده ی دیگر از دولت آمریکا به واشنگتن پست گفت: این بیانیه ی پوتین در خصوص ارائه ی پناهندگی به اسد را خیلی جدی گرفته اند. من فکر می کنم ،او سیگنالی در خصوص موضع خود داده است و با این مسئله مطابقت دارد که مقامات رسمی روسیه مرتب به ایالات متحده می گویند".
در این مقاله ذکر شده است ، وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا همچنین تماس های خود را حفظ کرده و به طور مرتب اوضاع در سوریه را از طریق گفتگوی تلفنی و در جریان دیدارهای شخصی بحث و بررسی می کنند. جان برنان ، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا از کانال های دیگر همکاری روسیه و آمریکا را برقرار می کند ، اواخر سال گذشته تاکید شد که او گفتگوهایی با همتاهای روسی در موضوع مبارزه با تروریسم و خطراتی داشته است که هر دو کشور را از جانب گروهک تروریستی " داعش" تهدید می کند. علاوه بر این به گفته ی رئیس سازمان اطلاعات آنها در چهارچوب این گفتگو ، مشکلات مبرم بین المللی را بررسی می کنند از جمله بحران بروز کرده در ماه نوامبر به خاطر از بین رفتن هواپیمای جنگی روسی توسط ترکیه. واشنگتن پست به نقل از برنان نوشت: من فکر می کنم که این جهات باید تقویت شوند. و من با قاطعیت کامل کار مشترک را با همکاران روسی ادامه می دهم برای آنکه به عقیده ی من این امر بسیار مهم است وقتی که هر از یک طرفین سهم خود را در طرح بررسی اطلاعات و اسنادی دارند که ما می توانیم به طور مشترک استفاده نماییم.
عبدالله دوم پادشاه اردن نیز می تواند نقش مهمی در تسریع همکاری روسیه و آمریکا داشته باشد ، به عقیده ی مقامات رسمی آمریکا وی سعی دارد ارتباطات ویژه ای را با پوتین برقرار کرده و عملیات های نظامی را در مبارزه علیه داعش هماهنگ نماید. واشنگتن پست می نویسد: در اردن مرکز هماهنگی نظامی مشترک روسیه و اردن وجود دارد و اردن امیدوار است که این امر به آتش بس در جنوب سوریه بین شورشیان و ارتش سوریه یاری رساند. ضمنا نماینده ی اردن ، مسئله ی مربوط به ایجاد پایگاه عملیاتی پیشرو در محدوده ی سوریه را با آمریکا بحث و بررسی می کند ، این پایگاه می تواند نیروهای سنی را برای مبارزه با داعش آماده سازد. نیروهای ویژه ی اردن می خواهند پایگاه این چنینی به طور مشترک با شرکای غربی و عربی بسازند و نمایندگان آمریکایی که پیشتر با شک و تردید به این مسئله نگاه می کردند حمایت از این طرح را آغاز کرده اند.
نویسنده این مقاله خاطر نشان می کند: در عین حال دولت اوباما همانند سابق مخالف آن حمایت هایی است که مسکو به رئیس جمهور بشار اسد ارائه می دهد و در این زمینه آمادگی همکاری با پوتین برای رئیس جمهور اوباما " عمل واقع گرایی سیاسی و یا ناامیدی" است. در انتهای مقاله واشنگتن پست آمده است ک برخی از ناظرین گمان می برند که در ارتباط با سوریه این مفاهیم برابری می کنند و شاید در این مسئله آمریکا عملا به همکاری با مسکو محکوم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала