گزارش و تحلیل

رویداد های مهم سیاسی 2015. بحران در اوکراین حل نشده است

© AFP 2023 / Timothy A. ClaryГолосование во время заседания Совета Безопасности ООН по Сирии
Голосование во время заседания Совета Безопасности ООН по Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متأسفانه راه حل بحران اوکراینی با وجود همه مساعی یافت نشده و سال 2015 در خاطره ما یکی از مشکلترین سال‌ها در مناسبات مسکو و کی یف باقی خواهد ماند.

«اسپوتنیک» به جمع‌بندی نتایج این سال ادامه داده و این حادثه و داستان‌های دیگر را بیاد می‌آورد.

دونباس نتوانسته است به مصالحه برسد. حوادث جدید، بحران اوکراینی را که همین چندی پیش «مساله شماره یک» به شمار می‌رفت تحت شعاع قرار دادند. روند حل و فصل صلح آمیز در اوکراین بایستی تا آخر 2015 به پایان می رسید. این مهلت در «مجموعه اقدام ها جهت اجرای توافقات مینسک» امضا شده از طرف گروه سه جانبه تماس پس از مذاکرات 17 ساعته مینسک در تاریخ 12 فوریه در نظر گرفته شده است. در پایتخت بلاروس با شرکت کنندگان مذاکرات، سران گروه نورماندی — سران روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین دیدار کردند. با وجود کار شدید این ساختار ها روشن شد که در 2015  این روند پایان نیافته و باید در طول سال آینده ادامه یابد.

ولی اختلافات مخصوصاً جدی پیرامون تاریخ برگزاری انتخابات محلی در دونباس بروز کرد. این انتخابات بایستی تا آخر 2015 برگزار شده و یکی از مراحل کلیدی «حل و فصل جامع سیاسی» شود. کی یف برای تهیه مقدمات این مذاکرات از نظر حقوقی کاری نکرده و در نتیجه جمهوری های مردمی لوگانسک و دونتسک خودشان برای پاییز برگزاری انتخابات را برنامه‌ریزی کرده و پایتخت اوکراین این اقدام را خطر به روند مینسک نامید. فقط پس از مداخله سران کشور های گروه نورماندی موفق شدند این مشکل را برطرف کنند: آن‌ها دوم اکتبر دومین مذاکرات با حضور خود را در پاریس انجام دادند و بعد از چندی سران جمهوری های خودخوانده   انتخابات خود را موکول به سال 2016  کردند.

اقتصاد آسیا

در کشور های کرانه آرام سال گذشته توأم با تشدید روند های همگرایی اقتصادی بود. یک ساختار بین دولتی پولی AIIB  — بانک آسیایی سرمایه‌گذاری های زیربنایی ظاهر شد که به پیشنهاد چین تاسیس گردید. ناظران، این بانک را وسیله تاثیرگذاری چین در اقتصاد جهانی و رقیب واقعی  صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی مستقر در آمریکا می دانند. آن‌ها ابتکار چینی را نپذیرفتند. تصمیمگیری در باره پیوستن پاره‌ای از کشور های اروپایی به AIIB   از جمله انگلیس و فرانسه برای واشنگتن مخصوصاً نامطلوب از آب در آمد.

در آخر سال آمریکا تا اندازه‌ای با پکن معامله به مثل کرده و از تاسیس سازمان مشارکت ترانس پاسیفیک حمایت کرد. این حوزه مقیاسی تجارت آزاد است و مجموعه محصول ملی آن به 40 درصد محصول ملی جهانی می رسد. طبعا از چین و روسیه برای ورود به این سازمان دعوت نشد. کارشناسان می‌گویند که تاسیس مشارکت ترانس پاسیفیک برای واشنگتن تا درجه بالا با تمایل به محدود کردن گسترش حضور اقتصادی چین در آسیا و خارج از آن مربوط است.

شورای اجرایی صندوق بین‌المللی پول تصمیمی اتخاذ کرد که بنا بر آن از اول اکتبر 2016 پول چینی یوان جزو واحد های بین‌المللی پولی مانند دلار، یورو، پوند انگلیس و ین خواهد گردید. تصمیمگیری این نهاد با انتظارات کارشناسان بین‌المللی همزمان شد که مدت‌ها در باره لزوم پذیرش چین بعنوان بازیگر شایسته بازرگانی جهانی صحبت می کردند.

هفتاد سالگی بنیاد گزاری سازمان ملل متحد

در آخر سال گذشته در نیو یورک هفتادمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد افتتاح شد. در آن برای بررسی 170 موضوع مطرح شد و مبارزه با تروریسم در مرکز توجه قرار گرفت. در جریان این اجلاسیه تاریخی در مقر این سازمان برای اولین بار پرچم های دولت فلسطین و واتیکان به اهتزاز در آمدند و سران کشور های جهانی جلساتی در باره توسعه  برگزار کرده و اولویت ها و دستور های روز تا سال 2030 را بررسی کردند. در طول شش روز در جلسات عمومی سران 150 کشور سخنرانی کردند.

با همه این‌ها موضوع تروریسم در پرتو حوادث در خاور نزدیک و شمال آفریقا مساله اساسی مورد بحث ماند. رئیس جمهور روسیه که در ده سال اخیر برای اولین بار در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد در خطابه خود به این مساله توجهات زیادی کرد. دیگر رهبران وارد شده به نیو یورک هم به این مساله توجه کردند. فدراسیون روسیه که در ماه سپتامبر صدر شورای امنیت بود به آن شورا قطعنامه ای ارائه کرد در باره متحد کردن مساعی در رویارویی در مقابل تروریسم. پیشنویس آن در حال هماهنگ شدن است و آمریکا یکی از مؤلف های آن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала