گزارش و تحلیل

رویدادهای مهم سیاسی 2015

© AFP 2023 / Susan Walsh/Pool ایران پاسخ محکمی به تحریم های جدید آمریکا می دهد
ایران پاسخ محکمی به تحریم های جدید آمریکا می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه یکی از مهره های کلیدی برای اجرای معامله اتمی ایران بود.

برنامه جامع اقدام مشترک که روز 14 جولای در وین بین ایران و گروه پنج به علاوه یک امضا رسید بی شک یکی از رویدادهای مهم برای سیاست جهانی در سال 2015 است.

رادیو اسپوتنیک این موضوع و سایر رویدادهای تاریخی سال 2015 را مرور می کند.

برنامه اتم صلح آمیز

یکی از بزرگترین موفقت های جامعه بین الملل در سال 2015 امضای موافقتنامه تاریخی ایران و گروه پنج به علاوه یک میانجیان بین المللی و مذاکره کنندگان برای حل و فصل مشکل چندین ساله برنامه هسته ای ایران بود. اجرای این موافقت نامه با لغو کامل تحریم های اقتصادی و پولی وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا همراه است.

روسیه یکی از مهره های کلیدی برای اجرای معامله اتمی ایران بود. انتظار می رود که اورانیوم غنی سازی شده در ازای تحویل اورانیوم طبیعی به روسیه حمل شود. مسکو نیز مسئولیت اصلاح تاسیسات هسته ای ایران رآکتور فردو در اراک را برعهده گرفته است.

علاوه بر این تعداد تماس ها بین مسکو و تهران در سطوح مختلف افزایش پیدا کرده است. طرفین همکاری ها در حوزه فناوری های نظامی، کشاورزی، تجهیزات ناوبری هوایی، ساخت خودروهای حمل و نقلی و داروسازی را فعال ساخته اند. چند قرارداد مهم نیز به امضا رسیده است که از جمله آنها فروش سامانه های موشکی اس 300 در ایران است. این پروژه مدتی طولانی راکد مانده بود.

مساله مهاجرت اروپاییان را با مشکل روبرو کرد

حوادث خاورمیانه و افریقای شمالی در اروپا و بحران مهاجرت که پس از جنگ جهانی دوم بزرگترین رویداد برای اروپا به شمار می رود، پیامدهای زیادی به دنبال داشت. در عرض ده ماه نزدیک به 1 میلیون و 200 هزار نفر به اتحادیه اروپا مهاجرت کردند. مهاجران از کشورهای خاورمیانه و افریقای شمالی از طریق ترکیه و یونان و یا از مسیر بالکان خود را به اروپای غربی می رسانند و ترجیحا به آلمان می روند، زیرا آلمان وعده ارایه شرایط خود را داده است.

برای مقابله با سیل غیرقابل کنترل مهاجرت به اروپا، اتریش، آلمان، اسلوونی، مجارستان و بلغارستان اواخر تابستان کنترل مرزهای داخلی منطقه شنگن را تشدید کردند. طبق آیین نامه شنگن این وضعیت می تواند فقط به مدت شش ماه ادامه پیدا کند، اما این احتمال وجود دارد که وزرای کشور در اتحادیه اروپا تصمیم به تمدید آن بگیرند و تا دو سال کنترل مرزها را تشدید کنند. اقدامات دیگری نیز اتخاذ شده که از جمله آنها بستن مرزهای داخلی و قرار دادن سهمیه های منطقه برای توزیع پناهندگان بین کشورهای اتحادیه اروپا و اقدام مناسب برای کشف دلایل مهاجران و پناهندگی است.

کوبا در همین نزدیکی است

موفقیت دیگر در حوزه سیاست بین المللی سال 2015 از سرگیری مناسبات دیپلماتیک بین امریکا و کوبا بود که سال 1961 قطع شده بود. قطع رابطه دو کشور به خاطر برقراری سیستم تک حزبی در کوبا و تسخیر حکومت توسط حزب کمونیستی بود.

چند سال پیش تحلیلگران احتمال عملی شدن سناریوی حاضر را نمی دادند اما در روز 20 جولای 2015 واشنگتن و گوانا سفارت خانه های خود را در کوبا و امریکا فعال کردند. علاوه بر این، باراک اوباما رییس جمهور امریکا سیاست منزوی ساختن را غیرموثر خوانده، از مجلس کنگره خواست که تحریم اقتصادی را از همسایه کوچک بردارد.

در کوبا نیز گفته شد که برای گوانا، لغو تحریم های اقتصادی بیش از هر چیز اهمیت دارد، زیرا خسارات زیادی برای مردم کوبا به دنبال داشته است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала