گزارش و تحلیل

آمریکا سال های طولانی به دنبال کودتای نظامی در سوریه بود

© AFP 2023 / Bulent Kilicآمریکا سال های طولانی به دنبال کودتای نظامی در سوریه بود
آمریکا سال های طولانی به دنبال کودتای نظامی در سوریه بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما از همان آغاز درگیری سوریه ، تماس های سری با نمایندگان مختلف دولت سوریه داشت تا رژیم بشار اسد را سرنگون کند.

وال استریت ژورنال با استناد به گفته های مقامات آمریکایی و عربی می نویسد: در عین حال استراتژی واشنگتن با موفقیت همراه نبود.
این روزنامه خاطر نشان می کند: آمریکا بعدا امکاناتی را برای اجرای کودتای نظامی در سوریه جستجو می کرد، در عین حال نتوانست نقاط ضعف کافی را بیابد. خود رئیس جمهور سوریه بارها سعی کرد با دولت اوباما تماس برقرار کند تا در خصوص لزوم اتحاد نیروهای دو کشور در مبارزه با تروریستم اطلاع دهد.
بر اساس منابع وال استریت ژورنال ، در همان ابتدای درگیری سوریه در سال 2011 سازمان اطلاعات آمریکا ، افسرهای علوی را مشخص کرد که از لحاظ نظری می توانستند بعد از تغییر رژیم در سوریه رهبری کنند. یکی از کارکنان سابق دولت رئیس جمهور آمریکا شرح می دهد: " سیاست کاخ سفید در سال 2011 شامل این بود که قدرت در سوریه با کمک کشف "شکاف در رژیم و پیشنهاد و تشویق مردم برای رد اسد " تغییر یابد.
درعین حال رژیم باقی ماند و واشنگتن پیشنهاد تکه تکه کردن آنرا مطرح کرد. این روزنامه می نویسد: در اوت سال 2011 اوباما در انظار عمومی از اسد خواست که مقام خود را ترک کند. که به عقیده ی کارشناسان ، مانع از تثبیت تلاش های بین المللی در مبارزه با داعش گردید.
در تابستان سال 2012 استراتژی کاخ سفید در خصوص تغییر رژیم نهایتا با شکست منجر شد و آمریکا به حمایت از شبه نظامیان در سوریه پرداخت. به عقیده ی این روزنامه رشد نفوذ داعش در سال 2013 دولت آمریکا را شگفت زده کرد.
یادآوری می کنیم که در سوریه از ماه مارس سال 2011 درگیری مسلحانه شروع شده است و در نتیجه آن بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد بیش از 220 هزار نفر کشته شده اند. ارتش دولتی باید با شبه نظامیانی مقابله کند که به انواع تسلیحات مجهزند. فعال ترین آنها شبه نظامیان گروهک داعش و جبهه النصره هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала