گزارش و تحلیل

ولادیمیر پوتین: ما آغازگر جنگ نبودیم

© Sputnik / Grigoriy SisoevПрезидент России Владимир Путин на одиннадцатой большой ежегодной пресс-конференции в Центре международной торговли на Красной Пресне
Президент России Владимир Путин на одиннадцатой большой ежегодной пресс-конференции в Центре международной торговли на Красной Пресне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی بزرگ سالانه در مسکو اعلام کرد که آنکارا با سنگون کردن سوخو -24 روسیه مرتکب اقدام خصمانه شد.

پوتین حدس زد که حادثه با آن هواپیما ممکن است نتیجه تمایل برخی افراد در رهبری ترکیه باشد که می‌خواستند در برابر آمریکا خوش رقصی کنند. رئیس جمهور روسیه گفت:

«ما بر آن هستیم که اعمال مقامات ترکیه در مورد هواپیمای ما که آن‌ها آنرا سرنگون کردند عمل غیر دوستانه نیست بلکه یک اقدام خصمانه است. هواپیمای نظامی ساقط شد و افراد ما کشته شدند. چیزی که از همه بیشتر ما را بیزار کرد این است اگر این یک اتفاق غیر مترقبه بود(همانطوری که ما بعداً شنیدیم مقامات ترکیه مثل اینکه اصلاً خبر نداشند که آن هواپیما  روسی بود)، در اینگونه موارد وقتی که مردم کشته شدند چکار می کنند؟ گوشی بر می‌دارند و به هم دیگر توضیحات می دهند. بجای این بلافاصله به بروکسل مراجعه کردند و فریاد زدند: «ای داد! ما را اذیت می کنند! کی شما را اذیت می کند؟ مگر ما آنجا به کسی دست زدیم؟ نه! سپس خود را پشت ناتو مخفی کردند ولی روشن شد که این به درد ناتو هم نمی‌خورد».

به گفته رئیس جمهور، «او نمی‌داند که آیا این بدرد آمریکایی های می‌خورد یا خیر». وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران رسانه‌های ترکیه اظهار داشت:

کنفرانس مطبوعاتی سالانه  ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
بدل پوتین

«شما پرسیدید که آیا در این حادثه طرف سوم هم ممکن است دخیل شده باشد؟ من کنایه شما را گرفتم. ما خبرش را نداریم. ولی اگر کسی از   رهبری ترکیه در صدد بر آمده به آمریکایی ها خوش خدمتی کند نمی‌دانم آن‌ها به درستی رفتار کردند یا نه». 

رهبر روسیه بیعد ندانسته که آنکارا و واشنگتن در سطح معیینی به  این توافق رسیدند که  ما اینجا هواپیمای روسی را سرنگون می‌کنیم و شما در مورد اینکه ما مثلاً وارد خاک عراق شده و بخشی از آن را اشغال می‌کنیم چشمپوشی می کنید. «شاید معامله این چنینی بوده باشد. برای ما معلوم نیست. هر طوری شده آن‌ها همه چیز را در وضع بسیار داشوار قرار دادند».  پوتین اینرا تأکید کرده هشدار داد:
«آنها (مقامات ترکیه) گمان کردند که از آنجا فرار خواهیم کرد. نخیر، روسیه چنان کشوری نیست. بر عکس ما حضورمان در سوریه را افزایش داده و تعداد جنگنده ها را بیشتر کردیم. در آنجا سامانه های پدافند هوایی نبود و حالا اس —400 را در آنجا مستقر کردیم. قبلاً در آنجا ترکیه پرواز می‌کرد و دائماً حریم هوایی سوریه را نقض می‌نمود، الان بگذار امتحان کند».

پوتین ضمن دادن جواب به این سؤال که آیا ذخایر روسیه برای «جنگ در سوریه» کافی است؟ گفت:

«ما آغازگر جنگ نبودیم. ما داریم برخی عملیات با استفاده از نیروی هوایی و فضایی و سامانه های پدافند هوایی و سرویس اطلاعات انجام می دهیم».

با این حال رئیس جمهور تأکید کرد که حل مساله سوریه تنها از طرق سیاسی میسر است و طرح روسی برای رفع این اختلاف عملاً با طرح مربوطه آمریکا مطابقت دارد. وی گفت:

Terroristas del Estado Islámico - اسپوتنیک ایران
پوتین : داعش از تجارت غیر قانونی و منافع اقتصادی ممکن طرف سوم در منطقه دفاع می کند

«شاید عجیب به نظر برسد ولی بند های کلیدی این طرح با نقشه آمریکایی در مورد سوریه عملاً یکی است و شامل کار مشترک روی متن قانون اساسی و ایجاد وسایل کنترل بر اتنخابات آتی و برگزاری آن و پذیرش نتایج آن است».

و در باره روابط روسیه و آمریکا باید گفت که روسیه هرگز از آمریکا عمداً دوری نمی‌ جست و آماده است با هر رئیس جمهوری که آمریکایی ها   انتخاب کنند کار کند. پوتین گفت:

«در باره رئیس جمهور جدید آمریکا باید گفت که ابتدا باید فهیمد که وی  چه کسی خواهد بود. ولی در هر صورت، هر کسی که باشد ما آماده ایم و خواهان پیشبرد روابط خود با آمریکا هسیتم. به نظرم بازدید اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نشان داد که کلاً طرف آمریکایی هم حاضر است بسوی حل و فصل مشترک مسائلی حرکت کند که می‌توانند فقط مشترکا  حل شوند». 

این بود بخشی از سخنان ولادیمیر پوتین در کنفرانس مطبوعاتی بزرگ سالانه روز پنج‌شنبه در مسکو.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала