گزارش و تحلیل

آنکارا آثار هنری موزه های سوریه را صاحب می شود

© Fotolia / RCHشهر باستانی پالمیرا در سوریه
شهر  باستانی پالمیرا  در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ترکیه از بازگرداندن اشیاء هنری و باارزش سوریه، که از قاچاقچیان کشف و ضبط شده است به مقامات دمشق امتناع می کند.

مامون عبدالکریم ، رئیس اداره کل موزه ها و آثار باستانی در این خصوص اطلاع داد.
عبدالکریم بیان داشت: " دولت ترکیه ازثبت اشیاء ضبط شده امتناع می کند. هیچ گونه اطلاعات و هیچ عکسی نیست. مقامات ترکیه به ما می گویند که نمی توانند این کار را بکنند و این اقدام خود را ناشی از محدودیت قانونی می نامند. " به عقیده ی عبدالکریم ، مرزبانان ترکیه بیش از دو هزار شی که توسط شبه نظامیان گروهک تروریستی داعش از موزه ها و حفاری ها در سوریه دزدیده شده بود ، کشف و ضبط کرده اند. در تمایز با کشورهای همسایه ، ترکیه از همکاری با دمشق در خصوص مسئله ی ثبت و بازگرداندن ارزش های تاریخی امتناع می کند. عبدالکریم افزود ، همچنین اوضاع با اسرائیل به خاطر عدم ارتباط بین
تل آویو و دمشق وخیم می شود.
نماینده وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه با بیانیه عبدالکریم موافق نیست. وی گفت: " ممکن است ، برخی از اشیاء باستانی مسروقه از سوریه با روش های قاچاق به ترکیه آمده باشند اما ما هر کاری که می توانیم انجام میدهیم تا از این اقدام جلوگیری کنیم. "
رئیس اداره ی کل موزه ها و آثار باستانی سوریه تاکید می کند که در داعش شبه نظامیان اجازه ی ویژه ای برای غارت و سرقت ارزش های تاریخی در عوض کاهش حقوق دریافت می کنند. او توضیح داد: " ماه گذشته ما این اسناد را بدست آوردیم. در آنها گفته شده که "دپارتمان باستان شناسی" داعش به این افراد اجازه می دهد هر شی باارزش را در محل مشخص در اختیار بگیرند. " عبدالکریم تاکید کرد: " دول اروپایی ، آمریکا ، ژاپن و سایرین باید مردم را متقاعد کنند که از خرید چنین آثار باستانی بپرهیزند. " به گفته ی وی خریداران اشیاء باارزش به سرقت رفته ی سوریه در بریتانیا ، ایالات متحده آمریکا ، کشورهای حاشیه خلیج فارس ، چین ، فرانسه ، آلمان و سویس زندگی می کنند. او معتقد است: " اگر شما این آثار باستانی را می خرید پس از داعش حمایت می کنید. "
همانطورکه خبرگزاری رویترز تایید می کند افراطیون غارت از موزه ها و حفاری های باستان شناسی را به طور فعال از سال 2013 آغاز کرده اند. بر اساس اطلاعات شرکت تحلیلی ، تحقیقاتی IHS ، قاچاق آثار باارزش تاریخی یکی از اصلی ترین منابع درآمد این سازمان تروریستی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала