گزارش و تحلیل

دیمیتری مدودیف: روسیه نگران امنیت است، اما به دور خود دیوار نمی کشد

© Sputnik / Ekaterina Shtukinaسخنرانی نخست وزیر روسیه
سخنرانی نخست وزیر روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت با برنامه های خود از روند رو به کاهش تولیدات جلوگیری کرده است.

روز چهارشنبه 9 دسامبر دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه سخنرانی کرد که از کانال های تلویزیونی «کانال یک»، «روسیه»، «ان تی وی» «ار. ب.کا» و دوژد» و همچنین دو کانال رادیویی مهم روسیه پخش شد. سخنرانی نخست وزیر در پایان هر سال معمولا راجع به مسایل داخلی کشور است. با این حال، برخی مطالب در سخنان وی خارج از چارچوب موضوعات داخلی کشور بود.

دیمیتری مدودیف گفت که برنامه ضد بحران دولت کمک می کند تا شرایط را در این دوره تحت کنترل بگیرند. دولت با برنامه های خود  از روند رو به کاهش تولیدات جلوگیری کرده و موفق شده جلوی سقوط فاجعه بار سطح زندگی مردم را نیز بگیرد. البته شرایط حاضر بر قیمت نفت (پایین ترین قیمت در بیست سال گذشته) تاثیر می گذارد و قاعدتا در بخش درآمد بودجه خود را نشان می دهد. با این حال دولت توانسته جلوی کاهش درآمدهای اصلی کشور را بگیرد. از جمله در حوزه اجتماعی و دفاعی این اقدامات به خوبی صورت گرفته است. نخست وزیر تاکید کرد که این روند ادامه پیدا می کند. در خصوص هزینه های نظامی هم دیمیتری مدودیف گفت: «ما وظیفه داریم بخش تسلیحات را مدرنسازی کنیم و تا سال 2020 تجهیزات جدید بیاوریم. تا 70% این کار انجام خواهد شد. این کار انجام خواهد شد و هیچ تردیدی در آن وجود ندارد. دلیلیش هم این است که مساله امنیت و توان نظامی در هیچ کشوری قربانی مسایل دیگر نمی شود. ما بزگترین کشور دنیا هستیم و مرزهای بسیار گسترده ای داریم. اگر نیروهای مسلح ما از توان کافی برخوردار نباشند، کشور از دست می رود».

نخست وزیر در جریان گفتگو با روزنامه نگاران کانال های تلویزیونی راجع به تاثیر تحریم های غرب بر اقتصاد روسیه و عدم دسترسی به بازارهای مهم پولی سخن گفت. به اعتقاد مدودیف، اوضاع آنقدرها هم بد نیست، زیرا این شرایط کمک می کند تا بخش داخلی را توسعه دهیم. مدودیف می گوید: «ما برای اولین بار ارزش فرصت های اقتصادی خودمان را متوجه شده ایم. ما اکنون می فهمیم که منابع داخلی اقتصاد روسیه چه هستند. اقتصاد ما ثابت کرده که می تواند مستقل باشد. می توان به روشنی گفت که هر کشوری از اقتصاد مستقل برخوردار نیست و برخی کشورها در چنین شرایطی بدون کمک خارجی نمی توانند زندگی کنند. اما کشور ما بی شک می تواند و حتی در این شرایط توسعه پیدا می کند».

به اعتقاد نخست وزیر روسیه، اقتصاد واقعی روسیه آماده است تا واردات را جایگزین کند. شاخص های نسبتا خوبی در شاخه های صنایع شیمیایی و داروسازی و همچنین کشاورزی داریم. مدودیف در ادامه توضیح می دهد: «ما توانستیم برخی شاخه ها که مدت طولانی در وضعیت راکد یا نه چندان فعال بودند را دوباره راه اندازی کنیم. به طور مثال شاخه کشتی سازی و موتورسازی به این صورت بوده اند. این دو شاخه در قرن بیست و یک واقعا مهم هستند. اما جایگزینی واردات به این سرعت انجام نمی گیرد. قراردادن صنایع به جای صناعی پساشوروی در عرض دو سال مشکل است. در عرض ده سال می توان این کار را انجام داد و جزء کشورهایی شد که ماشین و مکانیزم تولید کرده و تکنولوژی سنگین به دیگر کشورها صادر می کنند».

با این حال استفاده کامل از منابع داخلی جایگزینی واردات به معنای منزوی شدن نیست. دیمیتری مدودیف هرگونه تلاش برای متهم کردن روسیه و دولت این کشور به منزوی شدن را قاطعانه رد می کند. وی می گوید: «در خصوص تلاش برای منزوی کردن کشور باید بگویم که اصلا چنین چیزی صحت ندارد. اتحاد جماهیر شوروی یک جامعه کاملا بسته بود و امروز شرایط متفاوت است. جامعه امروز ما نیازی به محصور شدن ندارد و نباید بگوییم که نیازی به محصولات خارجی نداریم… البته، به این معنا نیست که ما باید هر زباله ای را وارد کشور کنیم. ما باید به منافع خودمان و منافع ملی اما و همچنین مواضع شخصی امان نگاه کنیم. اما خودداری از ارتباط با دول خارجی درست نیست و هیچ کس خواستار چنین کاری نیست».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала