گزارش و تحلیل

پولهایی برای ایده تروریسم

© AFP 2023 / Jean-Pierre-Clatotتویوتا
تویوتا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ماه سپتامبر ، معلوم شد که بیش از 60 هزار اتومبیل تویوتا از طرف عربستان سعودی ، قطر ، امارات متحده عربی و اردن برای شبه نظامیان داعش فرستاده شده است.

این شرکت نارضایتی خود را از این حقیقت پنهان نکرد: برای آنکه سیاست آنها مشتمل بر این است که حتی یک محصول هم به تروریست ها فروخته نشود. ضمنا ، این بیانیه درست زمانی منتشر شد که سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد تاکید نمود که برخی از ماشین های خودروسازی ها به بخشی از سمبل داعش تبدیل شده اند.
در عین حال با انتشار این خبر اطلاعاتی هم در این خصوص پخش شد که داعش به پیروان خود یعنی کسانی که در عملیات های نظامی در سوریه و عراق شرکت می کنند تقریبا ده هزار دلار می پردازد.
امروز بر کسی پوشیده نیست که حمایت مالی داعش در کل توسط عربستان سعودی ، قطر ، کویت و امارات متحده عربی صورت می گیرد. بخشی از پول هایی که برای مجهز کردن تروریست ها به تسلیحات لازم و فن آوری به کار می رود در بانک های کشورهای غربی جابه جا می شود. ضمنا ، نقشه ی ویژه ای هم انتخاب شده است ، دیمیتری افیموف ، عضو شورای کارشناسی کمیسیون امنیت دومای شهری مسکو می گوید:
کمک مالی از بنیاد های قطر ، امارات متحده عربی ، کویت و عربستان سعودی صورت می گیرد. ضمن آنکه مقدار زیادی از پولهایی که برای آنها جابه جا شده است از حساب اشخاص حقیقی است و از طریق حواله منتقل می شود. حواله سیستم اسلامی پرداخت هاست که بدون درصد بوده و بر پایه اعتماد است. و در واقع بر اساس شریعت است.
در واشنگتن هم با این ارزیابی موافقند. در آنجا خاطر نشان می کنند که کویت یکی از مطمئن ترین دول خلیج فارس در ارسال کمک های مالی به گروهک های تروریستی است. نباید این موضوع را فراموش کرد که عنصر ایدئولوژیکی نقش مهمی در شکل گیری این کمک بازی می کند. الکساندر واویلوف پروفسور آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان می کند:
بخشی از مسلمانان از شبه نظامیان داعش حمایت می کنند برای آنکه آنها در وضعیت فعلی جهان اسلامی سرمایه گذاری کرده اند. بر این امر پافشاری می کنند که شما دوباره مورد خشم و غضب صلیبیون غربی قرار گرفته اید و روش های صلیبی در خاور میانه را در یادها زنده کرده و می گویند که شما را انسان های درجه دو می نامند ، غرب به شدت به شما ستم می کند. آنها روی این موضوع سرمایه گذاری کرده اند و برای بسیاری از مسلمانان هم این راهی به درونشان است.
در نتیجه در آن لحظه که زنجیره های کمک به داعش مشخص شد ، آشکار گردید که تروریست ها به طور کامل بچه های دول غربی و متحدینشان در منطقه یعنی ترکیه ، عربستان سعودی ، قطر و امارات متحده عربی هستند. اما به شکل نامحسوس این کمکها در آن عملیات هایی که خود نمایندگان داعش انجام می دهند صرف می شود.الکساندر واویلوف می گوید:
اولا، وجود بنیاد های مختلف اسلامی است. این هم در منطقه خلیج فارس و هم در کل جهان است. از این بنیاد های اسلامی ، پولها همچنین به جیب دولت خلیفه می رود. بعدا طبیعتا ، پول های گروگان گیری هم هست. غیر مسمانان مشمول مالیات می شوند. اخاذی مستقیم از تجار هم هست. به عنوان مثال ، اکنون آنها در قاچاق آثار باستانی که بدست آورده اند بسیار فعالند. آنها این اشیاء را در بازار سیاه فروخته و پول های زیادی می گیرند. ضمنا ، تعرفه های گمرکی نیز به طور رسمی وجود دارد برای آنکه چنین نوع از اشیاء را بتوانند جابه جا کنند. طبیعتا ، کمک های داوطلبانه هم هست برای آنکه میلیون ها از کل جهان به سمت آنها می آیند به صندوق ها و حساب ها آنها از طرف مسلمانانی که از فعالیت های داعش حمایت می کنند.
کارشناسان سازمان ملل متحد ، میزان گستردگی فاجعه ای را که ممکن است به چنین تماس هایی با تروریست ها منجر شود توصیف کرده اند. این سازمان گزارشی در خصوص منافع اسلحه گروهک تروریستی داعش جمع آوری کرده است. در کنار بیان این حقیقت که انبار مهمات و اسلحه شبه نظامیان پر از انواع مختلف تسلیحات سنگین و متوسط از دول مختلف است در آنجا مدارک دیگر هم وجود دارد. آنها بیانگر آنند که با احتساب اندازه ، میزان و پراکندگی انبارهای اسلحه ، داعش یکی از فعالترین گروهک های تروریستی با محدوده فعالیت وسیع است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала