گزارش و تحلیل

حل معمای نفت، آنکارا و داعش در دستان اردوغان

© AP Photo / Francois Moriاردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفته بود که در صورت اثبات موضوع خرید نفت از داعش استعفا خواهد داد.

این اولین بار نیست که بیانات رهبر ترکیه اینطور بحث برانگیز می شود. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه رفتارهای رهبر ترکیه را خنجر زدن از پشت نامیده است. فاکتورهایی وجود دارند که نشان می دهند ترکیه بر خلاف آنچه می گوید، در انتقال نفت از منطقه تحت کنترل داعش دخیل است. رادیو اسپوتنیک مستنداتی را در این باره ذکر می کند. گریگوری مِلامِدوف دکترای تاریخ، سیاست پرداز و روزنامه نگار روس می گوید که از مدتها پیش همه می دانستند که نفت سوریه از طریق قلمروی ترکیه جابجا می شود. وی در ادامه توضیح می دهد: «من فکر می کنم که این موضوع قابل اثبات است و هر زمانی می توان مستندات را رو کرد. فقط تا امروز به خاطر مسایل دیپلماتیک هیچ کس این کار را انجام نداده است تا ترکیه را در تنگنا قرار ندهند و مناسبات را با این کشور برهم نزنند. دست کم می توان عکس برداری های انجام گرفته از طریق هواپیماهای ما را به عنوان سند آورد که در آن ماشین های حمل نفت از منطقه تحت کنترل داعش به سمت مرزهای ترکیه حرکت می کنند».

یوری پوچتا رییس گروه سیاست از دانشگاه دوستی ملل می گوید که نفت تنها دلیل برای بروز چنین رفتاری از سوی ترک ها نیست. وی می گوید: «این افراط گرایان تا حدی به ابزار دست ترکیه برای مبارزه با حکومت قانونی دمشق تبدیل شده اند. در این میان منافع نفتی هم پیدا شدند و حتی امکان دارد که قاچاق مواد مخدر هم صورت بگیرد. آنها اشیای گرانقیمت باستانی را هم از سوریه بیرون می برند. روسیه در این شرایط وارد منطقه حساس برای ترکیه شد و رهبر ترکیه را عصبانی کرد».

دومینیک ترنکان رییس سابق گروه نظامی فرانسه در سازمان ملل و ژنرال مستعفی ارتش می گوید که ترکیه با داعش مبارزه نمی کند و مانع از تجارت های متعدد آنها از طریق مرزهای خود نمی شود، فرقی هم ندارد که این تجارت نفت باشد یا پارچه یا پنبه و یا حتی انسان».

اوئِسلی کلارک یک نظامی دیگر و ژنرال مستعفی امریکا که سابقا فرمانده نیروهای ناتو در اروپا نیز بوده می گوید که حضور داعش تا حدی پاسخگوی منافع ترکیه است و آنکارا در تجارت نفتی که شبه نظامیان در سوریه استخراج می کنند، مشارکت دارد.

شایان ذکر است که رییس جمهور ولادیمر پوتین نیز گفته است که روسیه اطلاعاتی درباره خروج نفت از میادین نفتی تحت کنترل تروریست ها به داخل ترکیه در دست دارد. پوتین همچنین گفت که روسیه مستنداتی دارد که نشان می دهد هواپیمای سوخو-24 به خاطر تامین امنیت تانکرهای نفتی عازم ترکیه مورد اصابت قرار گرفته است.

رییس جمهور روسیه در پایان کنفرانس فرانسه گفت: «ما دلایل کافی داریم و منهدم کردن هواپیمای ما برای پاکسازی مسیر حمل نفت به سوی ترکیه و به سوی بندر بوده تا از آنجا به تانکرها منتقل شوند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала