گزارش و تحلیل

اختلاف با روسیه تاثیر شدیدی بر تمام بخش های همکاری با ترکیه می گذارد

© AP Photoکارشناس: ممکن بود هدف از سرنگونی سوخو24 برهر زدن روند مذاکرات صلح سوریه باشد
کارشناس: ممکن بود هدف از سرنگونی سوخو24 برهر زدن روند مذاکرات صلح سوریه باشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واکنش روسیه به این اقدام ترکیه تند خواهد بود.

ارتوغرول گونای رییس سابق فرهنگ و گردشگری ترکیه در دولت «عدالت و توسعه» ضمن گفتگو با خبرنگار رادیو اسپوتنیک تاکید کرد که روسیه نسبت به انهدام هواپیمایش واکنش تند نشان خواهد داد. به اعتقاد گونای، شرایط کنونی برای ترکیه پیامدهای جدی در حوزه اقتصادی و دیپلماتیک خواهد داشت.

وی در ادامه توضیح می دهد: «واکنش روسیه به این اقدام ترکیه تند خواهد بود. من معتقدم که پیامدهای این رفتار در حوزه های اقتصادی و دیپلماتیک بیش از حوزه نظامی نمود خواهند کرد. روسیه برای حکومت ما اهمیت زیادی دارد. از بین کشورهای اروپایی ارتباط ما با آلمان نزدیک است و پس از آن با روسیه ارتباطات زیادی داریم. در ده سال گذشته مناسبات ما با روسیه در حوزه گردشگری، تجارت، انرژی و فرهنگ رو به توسعه است و در بالاترین حد خود قرار دارند. با این حال، در مساله بحران سوریه ما از همان ابتدا موضع گیری متفاوتی داشتیم. این اواخر احتمال نزدیک شدن مواضع ما به هم بیشتر شده بود. اما در کمال تاسف، منهدم کردن هواپیمای روسیه و کشتن خلبان همه چیز را تغییر داد. من معتقدم که ما باید خویشتنداری کنیم و در سخنان خود آرامش به خرج دهیم. امیدوار هستم که بتوانیم بر این وضعیت بحرانی در چارچوب گفتمان دیپلماتیک غلبه کنیم و با خودداری از سیاست های نادرست سوریه، موضع روشنی و متعادل در رابطه با داعش اتخاذ کنیم».

گونای درباره پیامدهای این اقدام ترکیه در مناسبات با روسیه می گوید: «نباید فراموش کنیم که سال گذشته ما در بخش گردشگری مشکلات جدی داشتیم. اعداد و ارقام نمایانگر 30% افت در بخش گردشگری بوده است. دلایل آن اولا، مشکلات اقتصادی در روسیه و دوما، از دست رفتن اعتبار این کشور در اروپا است. این مشکل بر مناسبات ترکیه با روسیه نیز اثر می گذارد. روز گذشته برخی از شرکت های فعال در حوزه گردشگری اعلام کردند که کسی به ترکیه سفر نکند. مقامات روسیه نیز از این اعلامیه حمایت کردند. روسیه بزرگترین شریک تجاری ما است و در حوزه انرژی نیز طرح های بزرگی را با هم اجرا می کنیم. من اطمینان دارم که تنش ها در مناسبات دوجانبه مشکلات زیادی چه برای امنیت منطقه و چه اقتصاد ترکیه به بار می آورد. به همین خاطر ما باید هر چه سریعتر گام های مشخصی برای عادی سازی اوضاع برداریم».

وزیر سابق ترکیه در پاسخ به اینکه «آیا می توان انتظار عادی سازی مناسبات روسیه — ترکیه را داشته باشیم»، پاسخ داد: «بی شک روابط دو کشور تا مدتی طولانی به همین صورت باقی می ماند. ما نمی توانیم در مدت زمان کوتاه اعتماد از دست رفته را به روسیه بازگردانیم. من قبلا امیدوار بودم که گردشگران روس می توانند از نظر حجم گردشگر در استراحت گاه های ما از آلمان هم پیشی بگیرند و به جایگاه اول برسند. اما اکنون حتی فکر آن هم اشتباه است.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала