گزارش و تحلیل

نمایش ترکیه برای «دفاع ظاهری» از ترکمن ها

© Sputnik / Jurij Sorokinمنهدم کردن بمب افکن روسیه
منهدم کردن بمب افکن روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدام آنکارا برای دفاع از ترکمن های خود در مقابل بمباران روسیه بیشتر به یک نمایش شباهت دارد

صالح مسلم یکی از روسای حزب بانفوذ کردهای سوریه به نام «اتحادیه دموکراتیک» است که از گروه های کُرد در حال مبارزه با داعش در سوریه تشکیل شده. وی در گفتگو با رادیو اسپوتنیک گفت که بعد از منهدم شدن هواپیمای سوخو 24 روسیه در نزدیکی مرزهای ترکیه و سوریه، اوضاع در منطقه بدتر شده است.

به اعتقاد مسلم، اقدام آنکارا برای دفاع از ترکمن های خود در مقابل بمباران روسیه بیشتر به یک نمایش شباهت دارد، زیرا در این منطقه تعداد زیادی از گروهک های رادیکال فعال هستند.

آنکارا چندین مرتبه گفته بود که حزب دموکراتیک را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده و از دیگر کشورها نیز خواسته بود که با حزب کردهای سوری همین رفتار را بکنند. با این حال در آستانه انتخابات مجلس در روز 7 ژوئن، صالح مسلم رییس حزب کردهای دموکرات به ترکیه آمده و با نمایندگان وزارت خارجه ترکیه و همچنین نمایندگان اداره امنیت کشور دیدار و گفتگو کرد. اما دلیل قطع ناگهانی این ارتباطات چه بوده؟ به گفته مسلم، تل- آبیاد نقطه عطف نارضایتی ترکیه بود. این شهر که در شمال سوریه واقع شده، در ماه ژوئن سال 215 توسط گروهان کُرد از نظامیان داعش پس گرفته شد و تحت کنترل کردها درآمد. همین مساله باعث شد که ترک ها یک کانال مهم تجارت با جهادگران را از دست بدهند. بعد از کوبانی اطلاعات بیشتری درباره روی سیاه تجارت ترک ها منتشر شد.

به اعتقاد مسلم، فعال شدن اقدامات نظامی ترک ها در منطقه ترکمن های سوری هیچ ارتباطی با نگرانی های آنکارا از سرنوشت ترکمن ها ندارد. مسلم می گوید: « شهرهای جرابلس و اعزاز ازطرفی جزو قلمروی سوریه هستند و از طرف دیگر در منطقه حایل آنکارا قرار می گیرند. بیش از 50 درصد اهالی این منطقه کرد هستند. ترکمن ها و عرب ها نیز در اینجا ساکنند، اما در مقایسه با کردها، در اقلیت هستند. «نیروهای دموکراتیک سوریه» نیز در همین منطقه فعالیت می کنند. این اتحادیه از کردهای مسلح، مسیحیان آشوری و همچنین ائتلاف عرب های سوری تحت حمایت امریکا تشکیل شده است. نماینده رسمی و فرمانده گروهان «نیروهای دموکرات» اصالتا ترکمن است. همین مساله بیانگر دلایل توجه ترکیه به سرنوشت ترکمن هاست. آنکارا به هر شکلی مانع از فعالیت اتحادیه می شود. با این حال حق دخالت در امور آنها را ندارد. اگر کردها، اعراب و ترکمن های ساکن در این منطقه بر سر اقدام مشترک بین خود به توافق برسند، ترکیه چطور می تواند قواعد خود را بر آنها تحمیل کند؟»

هدف نهایی «اتحادیه دموکراتیک» چیست؟ آیا کردهای سوری می خواهند یک دولت مستقل در شمال سوریه تشکیل دهند؟ آیا فعالیت های اتحادیه دموکراتیک و حزب کارگران کردستان موازی نیست؟ صالح مسلم در پاسخ به این سوالات می گوید: «نباید این دو را با هم مقایسه کرد، زیرا سازمان ما کاملا متفاوت است. هدف ما ادامه حضور در چارچوب سوریه متحد، اما در یک کانتون مستقل است. ما یک دولت جدید تشکیل داده ایم و سوریه نیز در آینده به همین صورت خواهد بود. اگر در سوریه پروسه تشکیل سیستم جدید دولتی آغاز شود، آنوقت به مدل توسعه یافته ای که ما در روژاوا ساختیم ختم می شود. روژاوا بخش کردنشین در شمال سوریه است. در این مدل، کردها با اعراب و ترکمن ها در یک جا زندگی می کنند اما به معنای جداکردن منطقه یا طرح مشکل کردها نیست».

صالح مسلم به مناسبات کردها با روسیه و ارمنستان اشاره کرده و تاکید می کند که کردهای سوری با امریکا مناسبات سیاسی ندارند. اما مناسبات با روسیه این اواخر فعالتر شده و عملیات هوایی روسیه هنوز به مناطق کردهای سوریه آسیب وارد نکرده است. مسلم همچنین به همکاری با روسیه امیدوار است. صالح مسلم می گوید:«داعش و همدستانشان دشمن تمام بشریت هستند. این تهدید درمدت زمانی کوتاه از سطح مشکلات منطقه ای به مشکلات جهانی رسیده است. دقیقا به همین خاطر است که روسیه عملیات هوایی را آغاز کرده و امریکا ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم تشکیل داده است. ما آماده ایم تا از همه کسانی که با جهادگران مبارزه می کنند، حمایت به عمل آوریم. ما و امریکا تماس های سیاسی نداریم. امریکا در چارچوب عملیات نظامی فقط با کردهای گروهان مردمی تعامل دارد. تا امروز ما فرصتی برای همکاری فعال با روسیه نداشته ایم. اما اگر این فرصت فراهم شود، خوشحال می شویم. روسیه هنوز با منطقه ما فاصل دارد و بیشتر روی غرب سوریه متمرکز شده. من فکر می کنم در آینده بتوانیم درباره تعاملات نظامی با طرف روس گفتگو کنیم».

صالح مسلم حادثه اخیر انهدام هواپیمای روسی در مرز ترکیه و سوریه را تفسیر کرده و می گوید: «این منطقه به یک باتلاق تروریسم بدل شده است. مردم سوریه زمانی به برقراری دموکراسی امید داشتند، اما بعد از دخالت نیروهای خارجی در کشور و پیش از همه دخالت های ترکیه، این امید از بین رفت. هواپیمای روسی درمرز ترکیه و سوریه در نزدیکی شهر لاذقیه منهدم شد. در این منطقه تعداد ترکمن ها زیاد نیست. ترکیه در دو سال گذشته به جهادگران برای ورود به این منطقه کمک کرده است و برای راحتی آنها همه کار می کند. گروهک هایی از قبیل جبهه النصره و داعش از این منطقه بیرون رانده شدند. با این حال، همین چند روز پیش بود که جهادگران دوباره به این منطقه حمله کردند. هواپیماهای روسی مواضع شبه نظامیانی که می خواهند کنترل این منطقه را به دست بگیرند، بمباران می کند».

صالح مسلم آنکارا را به حمایت از گروهک اسلامی رادیکال در منطقه متهم می کند. به اعتقاد وی، ترکیه به دنبال منافع اقتصادی خود بوده و می خواهد شرایط را در منطقه تحت کنترل خود بگیرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала