گزارش و تحلیل

چین پایگاه نظامی خود را در آفریقا می‌سازد

© Sputnik / Julia Kaminskayaچین پایگاه نظامی خود را در آفریقا می‌سازد
چین پایگاه نظامی خود را در آفریقا می‌سازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان بلندپایه آمریکا مقیم پکن اطلاع دادند که چین قصد دارد در جیبوتی واقع در آفریقا اولین پایگاه نظامی خود در خارج از کشور را بسازد. این گفته هنوز رسما تأیید نشده ولی اعلام شده که پیاده کردن چنین پروژه ای برای چین ضروری می بود.


این گام برای چین گسترش امکانات اطلاعاتی آن در دفاع از پروژه های اقتصادی متعدد آفریقایی را میسر خواهد کرد. ناگفته نماند که میزان سرمایه‌گذاری های جمعی چین در کشور های آفریقا به 40 میلیارد دلار رسیده است

ژنرال دیوید رودریگز فرمانده نیرو مسلح آمریکا در آفریقا در مصاحبه با روزنامه The Hill چاپ واشنگتن این موضوع را مطرح کرده افزود: چین با جیبوتی قرارداد ده ساله ساخت زیربنای نظامی خود در آن کشور را منعقد کردند. این ژنرال آمریکایی اقدام های چین در آفریقا را تحریک آمیز نمی داند. به گفته وی پکن در ماموریت های منطقه ای سازمان ملل متحد شرکت کرده و «برای کشور های آفریقایی پرسنل نظامی آماده می سازد». به عقیده دیوید رودریگز استقرار فرود گاه در پایگاه چینی جمع آوری اطلاعات اکتشافی در خاور نزدیک و آفریقای شمالی و مرکزی را برای این کشور به مراتب ساده‌تر خواهد کرد.

خبر ساخت این پایگاه کسی را غافلگیر نکرده. نظامیان و سیاست شناسان پکن در طول چند سال اخیر دائماً مشغول مذاکرات مرتبط با رهبری آن کشور بودند. هشتم نوامبر ژنرال فان فنگ هوی رئیس ستاد کل ارتش چین وارد آن کشور شد و از کشتی جنگی «سانیا» که در گشتزنی علیه دزدان دریایی در تنگه عدن شرکت کرده بود دیدن کرد. در آن زمان اسماعیل عمر غلیه رئیس جمهور جیبوتی به رسانه‌های فرانسه گفت که طرفین دارند در باره افتتاح یک پایگاه مذاکره می کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین در این خصوص فقط گفت که «صلح و ثبات در منطقه به منافع همه کشور ها خدمت می کنند. چین آماده است سهمیه خود را برای نگهداری آن‌ها افزایش دهد».

اینک پکن به صورت تلویحی نیت استقرار پایگاه نظامی را تأیید کرد. سخنگوی وزارت دفاع چین به سؤال روزنامه نگاران گفت که ایجاد تأسیسات زیربنایی «موضوع گفت و گو ها» است. «واسیلی کاشین» محقق مرکز تحلیل استراتژی و فناوری روسیه به روزنامه «کامرسانت» چاپ روسیه گفت که از این پایگاه بعنوان مرکز لجستیک استفاده شده و کشتی‌های گشتزنی در آن لوازم خود را پر خواهند کرد.

جیبوتی کشور خیلی کوچکی دارای جمعیت 800 هزار نفر آفریقایی واقع میان سومالی، اتیوپی و اریتره است. وضع استراتژیک آن بعنوان یکی از طرف‌های تنگه باب المندب مناسب است که از طریق آن هر روز 3/8 میلیون بشکه نفت عبور داده می شود. در این کشور هم اینک پایگاه های آمریکا، فرانسه و ژاپن دایر شده اند. کاشین می‌گوید که ساخت پایگاه چینی در آفریقا گام متناوب چین در راه به سوی تبدیل شدن به «قدرت معمولی جهانی» است. وی در توضیح افزود: پکن وقت طولانی امکانان خود را عمداً کمتر از آنچه که هست نشان می‌داد ولی این برخورد عوض شده. اگر فرانسه و انگلیس می‌توانند پایگاه های خود را در خارج مستقر کنند و عملیات انجام دهند و از اتباع خود دفاع کنند چرا چین نمی‌تواند اینطور رفتار کند؟»

وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که این کشور در 15 سال اخیر 40 میلیارد دلار در اقتصاد کشور های آفریقایی را سرمایه‌گذاری کرده و عمدتا به پروژه های خوار و بار و استخراج سنگ‌های معدنی در منطقه علاقمند است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала