گزارش و تحلیل

روسیه می‌خواهد نقشه انرژتیک آسیا را از نو بکشد

© Sputnik / Alexei Danichevروسیه می‌خواهد نقشه انرژتیک آسیا را از نو بکشد
روسیه می‌خواهد نقشه انرژتیک آسیا را از نو بکشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه استخراج گاز طبیعی را افزایش خواهد داد. چنین بود سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در همایش سران کشور های صادر کننده گاز در تهران. به گفته او قرار است روسیه تا 2035 استخراج گاز طبیعی را 40 درصد افزایش داده و فروش گاز مایه را سه برابر بیشتر کند.

رئیس کشور راستا هایی را به زبان آورد که مسکو آن‌ها را راهبردی می‌داند و اولویت آن‌ها آشکار است. پوتین گفت:

کشور ما در راستای شرقی تحویل گاز را افزایش خواهد داد و ما در این راستا با شرکا از کشور های آسیایی، با چین و هند و با دیگر طرف‌ها بطور مثبت کار می کنیم. ما فزایش فروش گاز از 6 تا 30 درصد تا 128 میلیارد متر مکعب در سال در راستای آسیایی را برنامه‌ریزی می کنیم.

گفتنی است که چین در سال‌های نزدیک بزرگترین مصرف کننده گاز روسی — هم مرسومی و هم مایع خواهد شد. در پکن دور جدید مشورت ها با شرکت های چینی سی ان پی سی و «پترو چاینا» در باره پروژه تحویل گاز ساخالین از طریق خط لوله به آن کشور برگزار شد. «گازپروم» هم اینک به ساخت خط گازرسانی «قدرت سیبری» پرداخت. امکان دارد که از این خط یک شاخه به سوی هند کشیده شود. این ابتکار دولت نارندرا مودی از حمایت سیاسی مسکو برخوردار شد. هند این طرح را بعنوان راستای مهم متنوع کردن همکاری‌های انرژتیک با روسیه خواند. الان هند از روسیه گاز ساخالین می خرد.

«گازپروم» و «روس نفت» طرح های ایجاد تولیدات جدید گاز مایع را می پرورانند — «گاز مایع ولادیواستوک» و «گاز مایع دالنه واستوچنی» با ظرفیت به ترتیب 15 و 10 میلیون تن در سال. پیاده کردن این‌ پروژه ها برای روسیه به معنای جهش واقعی کشور ما در بازار گاز مایع و توسعه لیست مصرف کنندگان به حساب چین ،هند و در چشم انداز پاکستان خواهد بود. در حال حاضر در روسیه تنها یک کارخانه تولید گاز مایع در ساخالین کار می‌کند و کل محصول تولید شده آن برای چند سال آینده سفارش شده و 80 درصد سفارش ها به ژاپن تعلق دارد، بقیه، از آن کره جنوبی، تایلند، اندونزی و سنگاپور است.

گرایش عمومی معطوف به وارد کردن گاز در آسیا رو به افزایش است. در این زمینه روسیه نیازمندی اقتصاد های در حال رشد آسیا به مواد انرژی‌زا را تأمین خواهد کرد. ولادیمیر پوتین در همایش تهران این اطمینان را داده و توجه حضار را به شرایطی جلب کرد که روسیه با رعایت آن‌ها آماده است این کار را انجام دهد. رئیس جمهور روسیه اظهار داشت:

ریسک سرمایه‌گذاری ها موجود بر دوش تولید کنندگان باید مصرف کنندگان آینده را نیز شامل شوند. همه، هم کشور های صادر کننده و هم کشور های خریدار باید بابت امنیت انرژتیک پول پرداخت کنند. این خواست عادلانه و جوابگوی روح مناسبات بازار آزاد است. لیکن با وجود این می‌خواهم تأکید کنم که برای تأمین ثبات و قابل پیشبینی بودن بازار و برای جلب سرمایه‌گذاری ها در رشته گازی بهیچ وجه نباید از پراتیک عقد قرارداد های درازمدت و استفاده از اصل "take-or-pay" آزموده شده در طول سال‌های مدید صرف نظر کرد.

و یک چیز دیگر. در همایش تهران، مسکو از صادرکنندگان گاز دعوت کرد که مواد انرژیزا از لیست وسایل ممکنه فشار سیاسی یا تحریمات اقتصادی حذف شود. این اصلاً با استراتژی انرژتیک بیگانه است. پوتین اطمینان داد که روسیه برای همکوششی بسیار نزدیک با شرکای نشست کشور های صادر کننده گاز جهت رفع نیازمندی جهانشمول به مواد انرژیزا و برای پیشرفت استوار اقتصاد جهانی بطور کلی آماده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала