گزارش و تحلیل

چین با سلاح آتش انداز تروریست ها را می سوزاند

© Photo / Public domain چین با سلاح آتش انداز تروریست ها را می سوزاند
چین با سلاح آتش انداز تروریست ها را می سوزاند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جزئیات عملیات ضد تروریستی در منطقه خودمختار سین کیانگ چین درتاریخ بیستم نوامبر مشخص شد.

پس از 56 روز جستجو در سین کیانگ ، باند تروریستی خطرناک که مستقیما توسط گروهک افراطی خارجی هدایت می شد، نابود گردید. روزنامه Xinjiang Daily اطلاع داد: 28 تروریست کشته شده و یک نفر دستگیر شد. نیروهای ویژه ی چینی ، دسته ای از تروریست ها را همانند عقابی که به دنبال طعمه است شکار کردند. وقتی گروه تجزیه طلبان اویغوری در غاری زندانی شدند ، در ابتدا نارنجک های گازی و بیهوش کننده و سپس آتش انداز علیه آنها به کار بردند.
عملیات ویژه به عمل تلافی جویانه به خاطر حمله شبه نظامیان با چاقو به معدن ذغال سنگ سوگو در نزدیکی شهر آکسو واقع در ایالت خودمختار سین کیانگ و در تاریخ هجده سپتامبر بود. در آن زمان 50 نفر جان خود را از دست دادند.
ایغورها ، از لحاظ قومی به اقلیت مسلمان ازبکی در شمال غربی چین نزدیکند. برخی از نمایندگان آنها خواستار ایجاد دولت مستقل ترکستان شرقی هستند. سه سازمان ایغوری اصلی ، " کنگره جهانی ایغور" ، سازمان آزادی ترکستان شرقی و " جنبش اسلامی ترکستان شرقی" هستند که برای تعیین سرنوشت سین کیانگ مبارزه می کنند. پکن " جنبش اسلامی ترکستان شرقی " را به اجرای حداقل 17 حمله ی تروریستی بزرگ ازسال 1992 متهم می کند ، در جریان این حملات صدها نفر کشته شده اند.
پس از حملات تروریستی سیزده نوامبر در پاریس آژانس Xinhua در مقاله ای رادیکالی اعلام کرد که چین نیز قربانی تروریسم است. در پکن از مواضع کارشناسان غربی ناراضیند ، کسانی که این عملیات ها را اعمال خشونت در منطقه به وسیله سیاست چینی می دانند. رمی کاسته ، پروفسور دانشگاه بوردو-مونتل فرانسه موضع غرب را اینطور توضیح داد: ایغورها مخالف استعمار چین هستند آنها می خواهند فرهنگ خود را حفظ کرده و سهم خود را از بهره برداری منابع طبیعی داشته باشند. وی افزود: اکثر حملات تروریستی ، جلوه ای از خشونت های آموزش ندیده اند ، مجریان آنها هیچ ارتباطی با داعش ندارند. "
ضمنا تهدید تروریستی در چین به مرزهای سین کیانگ محدود نمی شود. بر اساس خبرهای روزنامه The Global Times ، طی سال های اخیر تقریبا 300 چینی برای کمک به داعش رفته اند از جمله پیرترین فرد از جهادیون مشهور ، ایغور هشتاد ساله با نام محمد امین است. بیست نوامبر در جریان حمله هتل اشغال شده توسط تروریست ها در باماکو (مالی) سه کارمند راه آهن چین کشته شدند. یک روز قبل از این داعش برای اولین بار فان تسینخویا ی چینی را که در سپتامبر دستگیر کرده بود به قتل رساند. سی جین پینگ ، رهبر چین در پاسخ به این واقعه بیان داشت: " دولت چین این عمل غیر انسانی را محکوم کرده و متهمان باید پاسخگو باشند."
پیشتر پکن از شرکت در عملیات سوریه امتناع کرده بود ضمن آنکه حمایت شفاهی خود را از اقدامات روسیه محدود نمود. شون رابرتس، پروفسور دانشگاه جرج واشنگتن بیان داشت: " من شک دارم که حتی قتل این شهروند چینی پکن را وادار نماید که استراتژی خود را تغییر دهد. رهبر برنامه چینی مرکز کارنگی ، الکساندر گابوئف می گوید: انتظار نمی رود که چین در کمپین سوریه ای مداخله نماید. به عقیده وی ، چین منتظر خواهد ماند تا زمانی که حول درگیری سوریه ، اجماع روسیه ، آمریکا، ایران و سایر کشورها تشکیل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала