گزارش و تحلیل

آیا ائتلافی جدید برای مبارزه با داعش در حال شکل گیری است؟

© Flickr / UK Ministry of Defenceآیا ائتلافی جدید برای مبارزه با داعش در حال شکل گیری است؟
آیا ائتلافی جدید برای مبارزه با داعش در حال شکل گیری است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از بدو تاسیس ائتلاف غربی مبارزه با داعش سوال اصلی این بود که آیا این ائتلاف خواهد توانست این دولت تروریستی را نابود کند یا نه؟ و از همان ابتدا کشورهای زیادی نظیر ایران و روسیه لزوم تشکیل یک ائتلاف فراگیر با حضور کلیه کشورهای مرتبط مطرح را مطرح کردند.

ایالات متحده آمریکا چندین بار از ایران و روسیه هم دعوت کرد که به ائتلاف تحت فرمان خود بپیوندند اما خود می دانست که این دو کشور به هیچ وجه حاضر نخواهند بود تحت فرماندهی ایالات متحده در آیند.
از همان ابتدا هم کشورهای متعددی خواهان آن بودند که این ائتلاف تحت نظر سازمان ملل تشکیل گردد تا هیچ کشوری نتایج تلاش ها را به نفع خود مصادره نکند.
یکی دیگر از اختلافاتی که از همان زمان هم مطرح بود حضور دولت مشروع سوریه در این ائتلاف بود.
اخیرا آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در فرمانی به زیر دریایی های روس مستقر در دریای مدیترانه ناو هواپیمابر فرانسه در دریای مدیترانه را به عنوان یک ناو دوست معرفی کرد و آقای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی با فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که ایران آمادگی هرگونه همکاری مخصوصا امنیتی و اطلاعاتی جهت مبارزه با تروریست ها را دارد.
آقای بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه نیز طی پیامی به مردم فرانسه ضمن محکوم کردن عملیات تروریستی در فرانسه با مردم این کشور همدردی کرده. فراموش نکنید که بشار الاسد همان شخصی است که چندین بار مهمان ویژه کاخ الیزه بود ولی همین سیاست مداران فرانسوی سالها است تلاش دارند وی را سرنگون کنند و گروه داعش توسط کشورهای غربی برای سرنگونی وی تشکیل شده.

شلیک موشک از کشتی ناوگان خزر روسیه بسوی مواضع داعش - اسپوتنیک ایران
موشک های بالدار هوا پایه
 رفتار روسای جمهوری روسیه و ایران در شرایطی است که فرانسه همین چند ماه پیش برای فشار بر علیه روسیه به دلیل اختلاف بر سر مساله اکراین از تحویل ناو هلیکوپتر بر میسترال به این کشور خودداری کرد و همین کشور در مذاکرات ایران با 1+5 بیشترین سنگ اندازی ها را انجام داد. بماند که فرانسه به گروه های تروریستی ای که چندین عملیات تروریستی بر علیه شهروندان بی گناه ایرانی انجام دادند پناه داده.
طی چند ماه اخیر ایران و روسیه نشان دادند که طرح و نقشه ای جدی برای مبارزه با داعش و گروه های تروریستی در منطقه را دارند و امروزه تعداد زیادی از کشورها با مشاهده خروجی نقشه ایران و روسیه متقاعد شده اند که تنها راه مبارزه با تروریست های منطقه خاور میانه بر اساس همین نقشه میتواند اجرایی گردد.
همه می دانند تصور اینکه حملات هوایی بتواند گروه های تروریستی را نابود و یا حتی تضعیف کند تصوری بیهوده و ساده لوحانه می باشد و قطعا برای شکست این گروه ها باید از نیروی زمینی استفاده کرد. این نیروی زمینی می تواند نیرویی خارجی باشد و یا نیرویی داخلی. عملکرد آمریکا و متحدانش در افغانستان و عراق ثابت کرده که هیچ نیروی خارجی امکان نابودی نیروهای محلی را ندارد و به این دلیل ورود هر ارتشی خارجی به درگیری های زمینی در سوریه و عراق یک اشتباه استراتژیک نظامی به حساب می آید.
شاید بتوان گفت اصلی ترین دلیل عدم موفقیت ائتلاف مبارزه با داعش نبود یک استراتژی اساسی یا راهکار عملی جهت مقابله زمینی با این گروه بود و طی یک و نیم سال گذشته این ائتلاف به بمباران های متفرقه که بیشتر به تمرین ها نظامی و یا مانور نظامی شبیه بود تا عملیات بسنده کرد تا بلکه بعدا یک استراتژی برای مبارزه با این گروه بیابند. در همین زمان ایران اقدام به آموزش نیروهای مردمی جهت مقابله با داعش و تروریست های دیگر در سوریه و عراق نمود.
راهکار ایران و روسیه برای مبارزه با داعش در عین حال سادگی تنها راهکار عملی می باشد.
ولادیمیر پوتین: ما آماده ایم از اپوزیسیون سوریه در مبارزه علیه تروریسم حمایت کنیم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ولادیمیر پوتین: ما آماده ایم از اپوزیسیون سوریه در مبارزه علیه تروریسم حمایت کنیم
 ستون فقرات این راهکار بر این دیدگاه استوار است که شکست داعش و گروه های تروریستی موجود در منطقه خاور میانه تنها توسط نیروهای محلی امکان پذیر است و نه از طریق نیروهای خارجی. در این راهکار ارتش سوریه و عراق و نیروهای مردمی محلی عملیات زمینی را عهده دار می باشند و به عنوان نیروهای پیشرو تلقی می گردند و بقیه باید به پشتیبانی از نیروهای پیشرو بپردازند.
کلید این استراتژی در این است که نمی توان داعش و گروه های تروریستی موجود در خاورمیانه غرب آسیا را از یک طرف یعنی عراق یا سوریه شکست داد و باید عملیات از هر دو طرف کاملا هماهنگ باشد و به این دلیل در بدو شروع فعالیت خود ایران و روسیه گروه امنیتی اطلاعاتی 4+1 را تشکیل دادند. گو اینکه آمریکایی ها تلاش دارند با جدا ساختن داعش سوریه و عراق از هم دیگر توسط یک فضای مرزی که توسط کرد ها تشکیل می گردد این گروه را به دو بخش سوریه و عراق تقسیم کنند تا پس از آن در سوریه و یا عراق جداگانه با استراتژی های مختلف با داعش برخورد گردد، اما نباید فراموش کنیم که نیروهای مردمی پیشرو چه در سوریه چه در عراق تحت نظر رایزنان ایرانی فعالیت می کنند و پیشروی روی زمین وابسته به این نیروها است، حتی همان پیشروی پیشمرگه ها و ایزدی ها، چرا که اکثر اینها آموزش دیده رایزنان ایرانی بودند و نه آمریکایی.
جنبه عملیاتی این راهکار را می توان در عملیات نظامی هوایی روسیه و پیشروی ارتش و نیروهای مردمی سوریه با هدایت رایزنان نظامی ایران طی چند هفته اخیر مشاهده کرد. کم و بیش ایالات متحده هم از همین روش در عراق الگو برداری کرد و با پشتیبانی هوایی این کشور نیروهای پیشمرگه و ایزدی توانستند سنجار را پس از یک سال و نیم ظرف کمتر از دو روز آزاد کنند.
علیرغم مخالفت شدید برخی کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی و ترکیه اما خواه نا خواه امروزه نوعی ائتلاف اعلام نشده در حال شکل گیری می باشد.
عملا اکثر کشورهای جهان به دلایل مختلف به این نتیجه رسیده اند که باید با این ائتلاف جدید التاسیس ایران و روسیه همکاری کنند چرا که دیگر بحث امنیت منطقه خاور میانه فقط مطرح نیست بلکه امنیت ملی کشورهای دیگر و در واقع امنیت جهان در خطر می باشد.
ژنرال والری  گراسیموف،  رئیس ستاد  کل نیروهای مسلح روسیه - اسپوتنیک ایران
تقویت نیروی هوا فضای روسیه در سوریه
 اگر به یاد داشته باشید پرزیدنت پوتین همین پنج یا شش ماه پیش رسما خواستار تشکیل ائتلافی بین المللی جدید برای مبارزه با تروریست ها شد اما برخی کشورها به دلیل لج بازی های سیاسی از پرداختن به این ائتلاف سر باز زدند.
با این شرایط می توان گفت ائتلافی که ایران و روسیه مدتها بود تلاش داشتند برای مبارزه با تروریست ها شکل دهند خود به خود در حال شکل گیری است و کشورهای جهان یک به یک در حال پیوستن به آن هستند و هرکدام به نوبه خود سعی می کنند سهمی در این ائتلاف بر علیه تروریسم داشته باشند.
مساله اصلی ای که باید بزودی به آن پرداخت یکپارچه سازی تلاش ها می باشد، به این معنا که کشورهای مختلف اگر بخواهد یک به یک بصورت سلیقه ای دست به اقدامات نظامی بزنند قطعا در نهایت هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد به این دلیل بهتر است همه کشورهایی که واقعا خواهان مبارزه با تروریسم و افراطی گری می باشند به اتاق عملیات بغداد بپیوندند و بصورت هماهنگ هر کدام بخشی از کار را عهده دار شوند و بهتر آن است که مثلا سازمان ملل رهبری این عملیات را عهده دار گردد به این ترتیب برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل این تشکل خواهد توانست با همکاری همه کشورهای جهان برای صلح و امنیت بین المللی قدمی قاطع برداشته باشد و همه کشورهای جهان نشان دهند که در مقابله با مسایلی که چهارچوب امنیت بین المللی را به خطر می اندازند، علیرغم اختلافات فیما بین، متفق هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала