گزارش و تحلیل

با اسد چه می‌شود کرد؟ نتایج دیدار وین

© REUTERS / Leonhard Foegerبا اسد چه می‌شود کرد؟ نتایج دیدار وین
با اسد چه می‌شود کرد؟ نتایج دیدار وین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار نوبتی در پایتخت اتریش ادامه مذاکراتی در باره سوریه گردید که 30 اکتبر در وین آغاز شده بود و در آن وزیران امور خارجه پاره‌ای از قدرت‌های جهانی و منطقه ای و نمایندگان سازمان ملل، اتحادیه کشور های عرب و سازمان همکاری کشور های اسلامی شرکت کردند.

شرکت کنندگان این همایش هنگامی که راهی این مذاکرات بودند فکر نکرده بودند که مسایل حل و فصل در سوریه در رابطه با «اثر سوری» در فاجعه پاریس از حدت به مراتب بیشتری برخوردار شوند.

توافقات هماهنگ شده وین مصرحه در اعلامیه پایانی که می‌توانند برای رفع بجران سوریه در آینده پایه «نقشه راه» را تشکیل دهند گامی از همه بلندتر به جلو شده است. از این سند پیدا است که مذاکرات رسمی میان دولت سوریه و اپوزیسیون قرار است هرچه زودتر تقریباً اول ژانویه سال آینده شروع شود و باید به سرپرستی سازمان ملل متحد برگزار شود.

در شش ماه پس از برقراری رژیم آتش بس در سوریه باید دولت انتقالی تشکیل شود و این کار امکان خواهد داد که تهیه پیشنویس قانون اساسی جدید شروع شود. 18 ماه پس از تصویب آن در این کشور باید «انتخابات آزاد و عادلانه و جوابگوی استاندارد های بین‌المللی زیر کنترل سازمان ملل متحد برگزار شود و در آن همه سوری ها از جمله پناهجویان و سوری های ساکن خارجه شرکت خواهند نمود.

ناگفته نماند که شرکت کنندگان مذاکرات وین که در باره مراحل اساسی و مهلت روند حل و فصل سیاسی به توافق دست یاقتند باز هم موفق نشدند در مورد آینده پرزیدنت بشار اسد به موضع مشترکی برسند. بحث‌های وین بار دیگر نشان داد که اعمال تروریستی در پاریس بهیچ وجه سران گرم آمریکا و متحدان آنرا سرد نکردند که برکناری رهبر سوریه را طلب می کنند. بر عکس آن‌ها به این نتیجه رسیدند که حوادث اخیر ایجاب می‌کنند که بشار اسد هر چه زود تر صحنه را ترک کند.

مثلاً جان کری وزیر خارجه آمریکا ابراز اطمینان کرد که حفظ اسد در مقام ریاست جمهروی مانع در راه متحد شدن کشور های منطقه علیه داعش است. گفته‌های کری در این باره که بشار اسد فعالانه با داعش همکاری می‌کند یک اعلامیه غیر مترقبه شد. به گفته کری «موقعیت چنین است که همانا او به مغناطیسی برای آن‌ها تبدیل شده و از «دولت اسلامی» نفت می خرد».

این گفته‌های شدید اللحن رهبر دیپلماسی آمریکا سبب آن شد وزیر خارجه روسیه وارد بحث با وی شود. او کری را «جان» می نامد. سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری پایانی گفت: «راستش این بیانات جان من را نگران می کند. اگر من درست نوشتم جمله‌ای که جان بزبان آورده چنین است: اگر اسد برود همه کشور های منطقه برای غلبه بر «دولت اسلامی» متحد خواهند شد».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «ما مواردی با صدام حسین و قذافی داشتیم و در هر دو مورد می‌گفتند که دیکتاتور را بر یرف می‌ کنیم و شکوفایی کشور آغاز می شود». لاوروف افزود: «اعمال تروریستی و اعلامیه «دولت اسلامی» در این باره که آن‌ها این کار را کردند نشان می‌دهد که برای داعشی ها این امر اهمیت ندارد که شما طرفدار یا مخالف اسد هستید، هر طوری شده شما دشمن داعش می باشید».

با این حال با وجود بحث‌های تند پیرامون سرنوشت پرزیدنت اسد همه شرکت کنندگان دیدار وین در این امر رأی مشترکی داشتند که سرعت روند حل و فصل در سوریه رو به افزایش است. کری در پایان همایش وین گفت: «مسلما ما در مورد اینکه با بشار اسد چه باشد دید های متفاوتی داریم. ولی ما به فرایند سیاسی تکیه می کنیم. فرایندی که خود سوری ها آنرا اداره کرده و به مجرد پیشرفت آن سوری های وارد مذاکره با سوری ها شوند و این کار امکان خواهد داد که فصل وحشتناک این اختلاف بسته شود».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала