گزارش و تحلیل

آیا داعش به ترکیه نفت می فروشد؟

© AP Photo / Hasan Jamaliآیا داعش به ترکیه نفت می فروشد؟
آیا داعش به ترکیه نفت می فروشد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محقق و نویسنده، مؤلف چند کتاب در باره بحران سوریه و حوادث «بهار عربی» با عنوان «جنگ با وکالت در سوریه» و «در سوریه به چه رسیدند؟» در مصاحبه با «اسپوتنیک» موضوع خط لوله نفت قاچاقی را مطرح کرده که گفته می‌شود به داعش امکان می‌دهد به ترکیه فعالانه نفت بفروشد.

به گفته «آلپ تکین دورسون اوغلو» مقادیر هنگفت نفت قاچاقی از سوریه به ترکیه وارد می‌شود. این صاحبنظر گفت

«قاچاقچیان ترکیه خطوط نفت رسانی را به استان هاتای و یا بصورت مستقیم به مرز ترکیه و سوریه می‌کشند. خبر های مرتبط قبلاً هم منتشر شده بود ولی موفق نشدند روشن کنند که این خطوط در دست داعش و یا گروه‌های «میانه رو» ترکیه قرار دارند».

به گفته «آلپ تکین دورسون اوغلو» یکی از مراکز فروش نفت داعش در ناحیه کردستان عراق قرار دارد. دورسون اوغلو یادآوری کرد که حتی در سال گذشته این اطلاع مورد بحث قرار گرفت که بازرگانان محلی در حال داد و ستد شدید با داعش بوده و در ازای نفت به جهادیون ماشین‌های «تویوتا» می فروشند که گروه‌های شبه نظامیان از آن‌ها اغلب استفاده می‌کنند.

دورسون اوغلو توجه کرد که در جریان عملیات ائتلاف به ریاست آمریکا محل های استخراج نفت هیچ گاه بمباران نشده بودند. وی گفت:

شبه نظامیان  «داعش» در سوریه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نفت و اعضای بدن. داعش از چه پول در می آورد؟
 این حقیقت واقعاً تعداد زیاد سؤال‌ها را بر می انگیزد. یکی از بند های طرح مشهور اوباما در باره مبارزه با داعش همانا محو و نابودی منابع پولی آن‌ها را در نظر می گرفت. الان نفت از منابع بسیار مهم تروریست ها شده است. پس چرا معادن نفت همواره از دید بمب افکن های ائتلافی می افتند. من نمی‌گویم که آمریکا این نفت را می‌خرد ولی سران محلی به تصمیم واشنگتن منصوب شده اند. توضیح می دهم. در زمان دخالت آمریکا به عراق رئیس جمهور وقت آمریکا پال برمر را بعنوان نماینده خود و حاکم اداری عراق منصوب کرد. بعداً رسانه‌ها در باره رشوه های چند میلیونی وی در طول 14 ماه حکومت او مطالبی نوشتند. شاید آمریکا تصمیمی نگرفته بود که چاه های نفتی داعش از بمباران ها در امان باشند ولی فعالیت این یا آن مقام محلی ممکن بود به این موقعیت منجر شود.

دورسون اوغلو ضمن صحبت در باره مقادیر هنگفت نفتی که با تانکر ها منتقل می‌شود می‌پرسد که چرا پهپاد های آمریکایی قادر نیستند ستون‌های این تانکر ها را رصد کنند؟ وی گفت:

چند ماه پیش سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پرسید که چنین مقادیر نفت کجا حمل شده و چرا این تجارت با وجود پهپاد ها و جنگنده های ائتلاف در منطقه ادامه دارد. مثل اینکه الان این امر برای هیچ‌کس جزو اسرار نیست.

دورسون اوغلو گفت که فروش نفت تنها منبع درآمد داعش نیست و اضافه کرد که در 2012 داعش و القاعده یک گروه بود. او در ادامه گفت: 

شبه نظامیان مانع از خروج شهروندان از الفلوجی در عراق شدند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
یک کارشناس: داعش با انتقال غیر قانونی مهاجران حدود 500 میلیون یورو در هفته را در یافت می‌کند
«این سازمان متحد را عمداً القاعده نمی نامیدند. بخش قابل ملاحظه وجوهی که از کشور های حاشیه خلیج فارس، ترکیه و بسیاری دیگر کشور ها واصل می‌شد همانا در این سازمان باقی می ماند. وفور پول‌ از ترکیه، قطر، عربستان سعودی، بحرین و کویت می رسید. برایم کارمندان سازمان های انسانی در 2012 تعریف کردند که «افرادی آمده از کشور های خلیج فارس پول با کیف، چمدان و کیسه می آوردند».  به گفته تورسون اوغلو، از همه پردرآمد تر برای تروریست ها فروش نفت، اخاذی، مالیاتبندی به شکل زکات و قاچاق عتیقه های تاریخی، انسان‌ها و اعضای بدن است. دورسون اوغلو یادآوری کرد که در ژوئن 2014 پس از تصرف موسل و تکریت اموال کل بانک ها و ساختمان‌های دولتی به تاراج برده شد و در نتیجه آن گروه حدود 500 میلیون دلار را بدست آورد و بر اثر این وضع مالی آن مستحکم تر گردید. دورسون اوغلو گمان می‌کند که در سال 2003 داعش در عراق به منزله شعبه القاعده عمل می‌کرد و تنها منابع درآمد آن پول‌هایی بود که از اهالی محلی بزور گرفته بودند و فقط مبالغ ناچیزی از خارج واصل می شد. حالا به برکت حمایت های رسیده از خارج گروه‌های داعش در حال جنگ با دولت سوریه توانستند نفوذ خود را بصورت چشمگیری تقویت کنند و از استقلال پولی برخوردار شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала