گزارش و تحلیل

کشورهایی که مخالف مبارزه با تروریسم هستند

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationسوریه
سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماموران امریکایی برای ارتش آزادی سوریه و دیگر سازمان های اپوزیسیون و مورد حمایت امریکا یا عربستان سعودی نیرو جمع می کنند.

واکنش عربستان سعودی به حملات هوایی روسیه خیلی سریع بود. الریاض اعلام کرد که قصد دارد حمایت های نظامی خود را از اپوزیسیون سوریه تقویت کند. صحبت از ارسال اسلحه برای سه گروهک اپوزیسون سوریه شامل «ارتش آزادی سوریه»، «جبهه جنوبی» و «جیش الفتح» است. ریاض در عین حال خاطر نشان کرد که برای گروهک های تروریستی «جبهه النصره» و داعش سلاح نمی فرستند.

عربستان سعودی عادت کرده که بازیگر نقش اول در منطقه باشد، به همین خاطر اصلا عجیب نیست که بخواهد نقش خود را در این شرایط حفظ کند. ریاض از جانب واشنگتن به طور کامل حمایت می شود و از منابع مالی کافی برخوردار است، پس می تواند به هدف مورد نظر خود دست پیدا کند. اما ریاض به سخنان شبه نظامیان توجه چندانی ندارد و این مساله عجیب است. الکساندر سوتنیچنکو استاد دانشگاه دولتی سن پترزبورگ در این رابطه می گوید: «عربستان هر کاری می کند تا جلوی ورود پناهندگان و تروریست ها را بگیرد. آنها سخاوتمندانه از اردن حمایت می کنند تا اردوگاه هایی برای حضور پناهندگان ترتیب دهند. در اردن هم اکنون 1،5 میلیون پناهنده حضور دارد. در آنجا ماموران امریکایی برای ارتش آزادی سوریه و دیگر سازمان های اپوزیسیون و مورد حمایت امریکا یا عربستان سعودی نیرو جمع می کنند. به همین خاطر، عربستان چندان نگران این مساله نیست. موضوع اینجاست که شبه نظامیان داعش این اواخر پیوسته صحبت از خلافت می کنند و دو شهر مکه و مدینه را برای تشکیل خلافت خود لازم می دانند. ممکن است که این گروه به واسطه طرفدارانش در عربستان به قلمروی این کشور رخنه کنند».

ترکیه از همان ابتدای عملیات روسیه واکنش تندی داشت. آنکارا با ناتو مشغول مذاکره برای تقویت نیروهای تدافعی و ارسال موشک های پاتریوت است. اشتون کارتر رییس پنتاگون هم تایید کرد که امریکا و ناتو اماده اند تا برای امنیت ترکیه هر کاری انجام دهند. ویکتور نادِیین رایفسکی کارشناس ارشد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل نیز گفت که نظامیان ترک در تمام عملیات نظامی حضور خواهند داشت و وظایف خود را به انجام خواهند رساند.

ویکتور رایفسکی در ادامه می گوید:  « انجام این عملیات برای سرنگون کردن حکومت بشار اسد است. ترکیه با بیان شرایط خود برای حضور در عملیات علیه داعش و طرح مساله رسیدگی به حکومت بشار اسد، موضع خود را تعیین کرد. در آن زمان امریکایی ها موضع خود را تغییر دادند. در آن زمان امریکایی ها نیز موضع خود را تغییر دادند. همین که ترک ها شروع به بمباران کردند، ما متوجه شدیم که سه حمله به مواضع داعش و ده ها حمله دیگر به مواضع کردها بوده است».

مصر عملیات مسکو را به شکل دیگری تفسیر می کند. همه رسانه ها اعلام کردند که رییس جمهور عبدالفتح السیسی عملیات روسیه را در حمایت از دولت قانونی سوریه و مبارزه با تروریسم مثبت ارزیابی می کند. این مساله بسیار مهم است. ویچیسلاو ماتوزوف مدیر انجمن دستی و همکاری های کاری با کشورهای عربی می گوید: «من خوشحالم که عملا کشورهای عربی از عملیات روسیه در قلمروی سوریه حمایت کردند. سخنان شکری وزیر خارجه مصر به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین کشورهای عربی در کانال العربیه کاملا در جهت حمایت از عملیات سوریه بود. پس از آن وزارت خارجه مصر سخنان وزیر خود را تایید کرده و اعلام کرد که عملیات روسیه با هماهنگی کامل با رهبر جمهوری عربی مصر انجام گرفته است».

واکنش های مختلف نسبت به عملیات هوایی روسیه نشان می دهد که در منطقه دو جبهه تشکیل شده و یکی از دو جبهه خواستار پایان دادن به کار تروریست ها در منطقه است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала