گزارش و تحلیل

کارشناس: احتمال ورود ترکیه به مبارزه سرسختانه با داعش

© AP Photo / Hadi Mizbanمبارزه با داعش
مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انفجارها در ترکیه می توانند به نوعی یک هشدار برای بازنگری در مواضع مدیریت کشور در مساله اختلافات سوریه و مبارزه با داعش باشند.

مراد یشیلتاش کارشناس مسایل بین الملل و مدیر بخش امنیت بنیاد مطالعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی «سِتا» در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک پیامدهای احتمالی بزرگترین انفجار در تاریخ ترکیه را شرح داد.

به اعتقاد این کارشناس، انفجارها در ترکیه می توانند به نوعی یک هشدار برای بازنگری در مواضع مدیریت کشور در مساله اختلافات سوریه و مبارزه با داعش باشند. کارشناس ترک با اشاره به وجود یک قطب جدی در وضعیت سیاست داخلی می گوید: «احتمالا نیروهایی هستند که می خواهند مشکل را به سطح درگیری با کردها بکشانند».

یشیلتاش خاطر نشان کرد که این اواخر در چارچوب مبارزه با داعش تغییرات سیاسی جدی مشاهده می شود و حتی پایگاه نظامی اینجیرلیک برای هواپیماهای نیروهای ائتلافی باز شده است. کارشناس ترک می گوید: «اگر حدس و گمان ها درباره دست داشتن نیروهای داعش در انفجار آنکارا صحیح باشد، آنوقت ترکیه مبارزه با این گروهک را با تکیه بر نیروهای خود شدید خواهد کرد و بی شک این اقدام تاثیرات خود را بر سیاست خارجه کشور نشان می دهد».

به گفته این کارشناس ترک، در چارچوب مبارزه با داعش باید ساز و کارهای مناسب تبادل اطلاعات بین کشورهای منطقه ایجاد شود تا تروریست ها نتوانند از مرزهای کشورها عبور کنند.

کارشناس ترک با اشاره به شرایط کنونی در ادامه توضیح می دهد: «در حال حاضر به خاطر تردد پناهندگانی که می خواهند با مخفی شدن در قلمروی ترکیه جان خود را نجات دهند، شرایط کمی سخت تر می شود زیرا شبه نظامیان داعش در لباس پناهنده از مرزها عبور می کنند. ادامه درگیری های مسلحانه در سوریه وضعیت را پیچیده تر می کند. نفوذ تروریست های داعش از مسیر ترکیه به کشورهای اروپایی و همچنین جذب افراد جدید به این گروه فقط با بهره گیری از مکانیزم تبادل اطلاعات بین این کشورها حل می شود. هر کشور باید اطلاعات بدست آمده از طریق جاسوسانش را در اختیار سایر کشورها قرار دهد. تشکیل یک پایگاه مشترک یک گام بسیار مهم برای افزایش تاثیر گذاری در مبارزه با داعش است».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала