گزارش و تحلیل

مرکل می‌داند که با سیل آوارگان چه باید کرد

© AP Photo / Markus SchreiberКанцлер Германии Ангела Меркель во время заседания в Берлине
Канцлер Германии Ангела Меркель во время заседания в Берлине - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آنگلا مرکل در جریان دیدار خود با رجب طیب ردوغان راه‌های برون رفت از موقعیت بحرانی پدید آمده در رابطه با پناهجویان را بررسی خواهد کرد.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان 18 اکتبر از ترکیه دیدن می کند. قرار است مرکل در جریان دیدار خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه ملاقات کند و با آن‌ها مسایل مبارزه مشترک با تروریسم، موقعیت در سوریه، راه‌های برون رفت از موقعیت بحرانی پدید آمده در رابطه با پناهجویان و نیز مناسبات میان ترکیه و آلمان و بین ترکیه و اتحادیه اروپا را بررسی خواهد کرد. کمیسیون اروپایی برای حل بحران مهاجرت طرح دو مرحله‌ای را پیشنهاد کرده. در مرحله اول قرار است برای رفع اثرات منفی بحران به ترکیه کمکرسانی شود و در مرحله دوم تشدید همکاری با ترکیه به قصد جلوگیری از گسترش سیل آوارگان در آینده در نظر گرفته شده. انتظار می‌رود که این طرح در جریان دیدار مرکل از ترکیه  به تفصیل بررسی شود.

به عقیده  «فروق لگو گلو» نماینده سابق حزب مخالف خلق جمهوری خواه ترکیه، موضوع آوارگان مساله اساسی مورد بحث در دیدار های مرکل با رهبری ترکیه خواهد بود. این سیاستمدار گفت:

«بقیه مسایل در این بحث‌ها تحت شعاع قرار خواهد گرفت. کلاً اروپا و آلمان از بحران مهاجرت ترس زیادی دارند که مثل بهمن پدید آمده. اعلامیه مرکل نیز در این باره که آلمان آماده است بیش از 800 هزار پناهجو را بپذیرد مایه انزجار محافل اجتماعی شده. حدس میزنم که مرکل برای این راهی ترکیه شده که این مشکل را بدوش کشور ما بگذارد. اروپا برای پذیرش فراریان از ذخایر کافی برخوردار نیست. غرب گمان می‌کند که می‌تواند ترکیه را به نحوی از انحا به موافقت مجبور کند. موفقیت این کار به چند عامل بستگی دارد. اولاً به این امر که غرب چه مبلغی برای کمک به ترکیه بدهد. دوم، حمایت غرب در ساخت زیربنا های لازم از جمله اردوگاه های جدید برای آوارگان لازم است. به نظرم نباید منتظر آن بود که بر اثر بازدید مرکل برای منافع ترکیه حرکت مثبت چشمگیری داده شود. به احتمال قوی کار تنها به این خواهد رسید که آلمان اطمینان خواهد داد که آماده است با ترکیه یک مقدار پول بدهد و شاید بررسی یکی دیگر از بند های مذاکرات در باره ورود ترکیه به اتحادیه اروپا تشدید شود».

فروق لگو گلو  تأکید کرد که مساعی مشترک همه کشور ها به قصد رفع اختلاف سوریه از طریق سیاسی و صلح آمیز ثمربخشترین راه حل مساله آوارگان است.

«متین چوراباتیر» معاون مرکز مهاجرت و مسایل آوارگان نعتقد است که یکی از توقعات ترکیه از بازدید مرکل افزایش مبلغ کمک‌های کشور های اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه حل مساله آوارگان است. ترکیه قصد دارد در مورد عمل‌کرد مکانیسم پذیرش و جابجایی آوارگان همکاری با کشور های اروپایی را توسعه داده و می‌خواهد جزئیات مربوطه را با آن‌ها بررسی کند. وی گفت:

«به احتمال قوی ترکیه مسایلی مانند توسعه همکاری و توزیع دقیقتر مسئولیت و نیروی انسانی و پذیرش و جابجایی آوارگان را به بحث خواهد گذاشت. به نظرم راستا اساسی صحبت ها این خواهد بود که ما باید این مساله را بطور مشترک حل کنیم. از این رو به احتمال قوی در مذاکرات اندازه کمک‌های پولی و دیگر کمکرسانی های وارده به ترکیه و برنامه‌های جابجایی مهاجران و غیره بررسی خواهند شد.

به گفته چوراباتیر، توقع از بازدید مرکل اعطای کمک‌های واقعی است که به این کشور امکان بدهد سیل آوارگان را کم کند. او گفت: «در غیر این صورت موقعیت خطرناک در حوزه دریای اژه حفظ خواهد شد. الان در ترکیه بیش از 2 میلیون مهاجر بسر می‌برند که امنیت داخلی این کشور را به مخاطره می اندازند. ترکیه به کمک محتاج است تا بتواند این موقعیت مشکل را رفع کرده و سیستم تعامل با آوارگان را تدوین کند. این کار شامل منافع ترکیه و اروپا است. ترکیه سعی خواهد کرد کاری کند تا شرایط کمکرسانی کشور های غربی برای آن سودآور باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала