گزارش و تحلیل

کارشناس: آمریکا حاضر نیست برتری روسیه در مبارزه با داعش را قبول کند

© Sputnik / Aleksey NikolskyiВизит президента РФ Владимира Путина в Казахстан
Визит президента РФ Владимира Путина в Казахстан - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین اعلام کرد که ایالات متحده از عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه نقد می‌کند و در عین حال از گفت و گوی مستقیم امتناع می ورزد.

رئیس جمهور روسیه گفت:

  من زیاد سر در نمی‌آورم که شرکای آمریکایی ما چطور می‌توانند از اعمال روسیه جهت مبارزه با تروریسم در سوریه انتقاد کنند در حالیکه خودشان  از گفت و گو های مستقیم در خصوص حل و فصل سیاسی که راستای بسیار مهم گفت و گو ها است سر پیچی می‌کنند.

قبلاً طرف روسیه پیشنهاد کرده بود که در مسکو دیدار بین‌المللی در مورد سوریه در سطح نظامی- سیاسی عالی برگزار شود و حاضر بود برای مذاکرات در واشنگتن هیات خود را بفرستد. ولی در واشنگتن از پذیرفتن نمایندگان روسیه خودداری کردند.

هر چقدر تعداد ضربات نیروی هوایی روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه بیشتر می شود خطر اینکه موقعیت می‌تواند به رویارویی دامنه  دار با آمریکا که دارد در منطقه عملیات جداگانه خود را انجام می‌دهد تبدیل شود بالا تر است.  با این حال کاخ سفید اعلام می‌کند که علت نگرانی وجود ندارد.

مثلاً «جوش ارنست» نماینده رسمی کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما صریحاً فهماند که اختلاف در سوریه به جنگ غیر مستقیم میان آمریکا و روسیه  نخواهد کشید.

عملیات گروه چهار وجود آمریکا در منطقه را تهدید می کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عملیات گروه چهار وجود آمریکا در منطقه را تهدید می کند

ولی «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا گفت: «ما برای نگه داشتن جهان از نفوذ مضر و بی ثبات کننده و از عمال تجاوز و اجبار روسیه تمام هم خود را بکار خواهیم برد. تا زمانی که روسیه از استراتژی آشتباه آمیز خود در سوریه پیروی کند ما به همکاری با آن کشور تن در نداده و نخواهیم داد.

آمریکا دو هفته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه به صحبت‌ها در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه پرداخت.

خانم هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری و وزیر امور خارجه سابق آمریکا اعلام کرد که آمریکا باید مساله ایجاد منطقه پرواز ممنوع  مسلماً با شرکت نیرو های ائتلاف را مطرح کند. کلینتون گفت: از این عامل می‌شد برای مجبور کردن روسیه به مذاکرات استفاده کرد. هدف دیپلماسی یافت راه حل مساله نیست بلکه یافت راهکار ها برای متوازن کردن ریسک ها می باشد.

به عقیده «گرگوری کوپلی» رئیس اتحادیه تحقیقات بین‌المللی راهبردی آن‌ها عمداً تلاش می‌کنند موفقیت‌های نظامیان روسی در سوریه را به هیچ مبدل سازند.

کوپلی در توضیح اظهار کرد: «نیروی هوایی روسیه برای پایان دادن به فعالیت تروریست ها و داعش  در سوریه به اقدام های قطعی پرداخته. و اما خط ترکیه و آمریکا جوابگوی منافع راهبردی و امنیتی غرب نیست. غرب فقط به این علت با روسیه همکاری نمی‌کند که مسکو نه واشنگتن ابتکار مبارزه با تروریست ها را پیش کشید. به عبارت دیگر مطلب سر آن است که در مبارزه با داعش چه کس برنده  شناخته شود. واقعیت کنونی از این قرار است که الان روسیه نه آمریکا دارد رسالت بسیار مشکل و پر مسئولیتی را انجام می دهد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала