گزارش و تحلیل

اشتباهات حملات هوایی آمریکا در افغانستان – قسمت اول

© Photo / U.S. Armyاشتباهات حملات هوایی آمریکا در افغانستان – قسمت اول
اشتباهات حملات هوایی آمریکا در افغانستان –  قسمت اول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از زمان آغاز عملیات نظامی آمریکا در افغانستان در ماه اکتبر سال 2001، بارها و بارها گزارشاتی مبنی بر حملات نیروی هوایی ایالات متحده مخابره شده که منجر به تلفات جانی در بین شهروندان غیرنظامی و یا نیروهای ائتلاف ضد تروریستی شده است.

در دسامبر سال 2001 نیروی هوایی ایالات متحده، به عنوان بخشی از نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان (ISAF) مورد استفاده قرار می گرفت. ماموریت آیساف در 28 دسامبر 2014 به پایان رسید، اما هنوز نیروی هوایی ایالات متحده به اجرای عملیات رزمی در آن کشور ادامه می دهد. ارتش ایالات متحده در نظر دارد تا در سال 2016 خاک افغانستان را ترک کند.
در اینجا خبرگزاری اسپوتنیک ضمن ابراز تاسف، به تعدادی از مواردی که طی این سالها منجر به کشته شدن بیش از ده شهروند غیرنظامی افغان شده است، اشاره می کند.
17 اکتبر 2001 ، حداقل 29 غیرنظامی در روستایی در نزدیکی قندهار بر اثر بمباران هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده کشته شدند. به گزارش خبرگزاری ژاپنی کیودو، هواپیماهای ایالات متحده به یک اتوبوس مسافربری، حمله کردند. در همان روز، بنا به اعلامیه وزارت اطلاعات امارت اسلامی افغانستان (نام این کشور در هنگام زمامداری جنبش "طالبان"، اینگونه عنوان می شد)، در حومه قندهار، هواپیمای آمریکایی، یک کامیون را به همراه افرادی که از بمباران ها فرار می کردند، منهدم کرد. در این حادثه 12 نفر کشته و 25 نفر زخمی شدند.
21 دسامبر 2001 در ولایت خوست، یک کاروان متشکل از 12 خودرو به همراه نمایندگانی از قبایل شرق افغانستان که برای شرکت در مراسم ادای سوگند دولت موقت، عازم کابل بودند، اشتباها توسط یک فروند جنگنده نیروی دریایی آمریکا و پشتیبانی آتشباری هواپیمای AC-130 مورد حمله قرار گرفت که در آن 65 نفر کشته شدند.
29 دسامبر 2001 هواپیماهای ایالات متحده یک روستا در نزدیکی شهر گردیز واقع در ولایت پکتیا را بمباران کردند. منابع سازمان ملل متحد اعلام کردند که در این حمله، حداقل 52 غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته شدند. بنا به اظهارات سخنگوی پنتاگون، انبار مهمات و تسلیحات طالبان در این روستا واقع شده بود.
17 مه 2002، حداقل 10 شهروند در نتیجه بمباران روستای بال هول (ولایت خوست) توسط جنگنده های آمریکایی کشته شدند. شلیک تیراندازیِ هواییِ روستاییانِ دعوت شده به مراسم عروسی، علت این حمله اعلام شد (تیراندازی هوایی در مجالس عروسی، از مراسم سنتی در افغانستان است). خلبانِ بالگرد نیروی هوایی آمریکا ، در حین گشت زنی، این اقدام را به منزله آتش دشمن تعبیر کرده و خواستار بمباران منطقه توسط هواپیماها شده بود.
اول ژوئیه 2002 ، یک مجلس عروسی در روستای کاکاراک (ولایت ارزگان) مورد حمله هوایی آمریکا قرار گرفت که در آن 40 نفر کشته و بیش از 70 نفر مجروح شدند. سرهنگ راجر کینگ، نماینده فرماندهی نظامی ایالات متحده اعلام داشت که این حمله در پاسخ به شلیک پدافندی به هلیکوپتر ائتلاف بین المللی بوده است. شاهدان این حادثه ادعا کردند که احتمالا آمریکایی ها به اشتباه تیراندازی هوایی در عروسی را به عنوان اقدامات شبه نظامیان طالبان، تعبیر کرده بودند.

پایان بخش اول این برنامه، از رادیو اسپوتنیک

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала