گزارش و تحلیل

چرا شهروندان روسیه وارد داعش می‌شوند

© AP Photo / Militant Websiteآیا جبهه خاور میانه علیه داعش به اردن منتقل خواهد شد؟
آیا جبهه خاور میانه علیه  داعش به اردن منتقل خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش 12 اکتبر خبرگزاری تاس در مسکو افراد گروهی متشکل از شهروندان روسیه مظنون به تدارک عمل تروریستی دستگیر شدند. برخی از آن‌ها در اردوگاه های سازمان تروریستی داعش ممنوع شده در روسیه آموزش دیدند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که در داعش حدود دو هزار افراد روس می جنگند. در رسانه‌ها نیز این خبر ها ظاهر می‌شوند که در اردوگاه های داعش که حالا جت های روسی به آن ها موشک می‌زنند صدها نفر روس آماده می‌شوند و گزارش شده که زن‌های جوان روس نیز راهی سوریه شده و می‌خواهند به شبه نظامیان بپیوندند.

به عقیده «ولادیمیر کولوتف» شرق شناس مطرح و استاد دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه داعش از نظر خبری در جامعه روسیه تاثیرگذاری می‌کند. وی در توضیح گفت:

سه شهروند سوری مظنون به آماده کردن مقدمات انفجار در مسکو دستگیر شدند - اسپوتنیک ایران
سه شهروند سوری مظنون به آماده کردن مقدمات انفجار در مسکو دستگیر شدند

افراد روانی و ضعیفی دستخوش تبلیغات داعش شده که هدف‌ها و رفتار آن‌ها را عوض می کند. آن‌ها وارد داعش شده و از طریق ترکیه راهی سوریه می‌شوند و در آنجا  به عملیات جنگی کشانده می شوند. آن‌ها  دارای ایده‌های متفاوتی هستند از ایجاد «خلافت اسلامی» گرفته تا پیدا کردن شوهر از میان جهادیون  برای خود هستند. این اواخر موارد زیاد این بود که زن‌های جوان برخاسته از خانواده‌های سالم، همه چیز را ول کرده بلیت گرفته و به ترکیه فرار کردند. استنخدام کنندگان داعشی برای تحریف جوان‌ها، راهکار های سیاسی مدرن بکار می‌برند و از آن‌ها گوشت دم توپ می‌سازند. برای شکافتن مقاومت روانی افراد متعلق به تمدن اروپایی روال های معیین تاثیرگذاری وجود دارد و جوان‌ها تحت تأثیر آن‌ها  همه چیز را ترک کرده به جبهه می‌روند و به هلاکت می رسند. داعش سرویس استخدام به زبان روسی دارد. مثلاً در سنت پترزبورگ بر اثر اقدام های پلیس مراکز استخدام کشف شده، کارمندان آن‌ها بازداشت گردیده  و این مؤسسات نابود شدند. اینگونه مراکز تلاش می‌کنند در نمایندگی های فرهنگی به فعالبت خود ادامه دهند و روحانیون مرسومی با اعمال آن‌ها مبارزه می کنند.

خطرناکترین نحوه اجیر به داعش از طریق سایت‌های اینترنتی است که  ویدیو های  سرکوب افراد را نشان می دهند. افراد دارای روان نا استوار برای نجات خود سعی می‌کنند به گروه‌های بسیار رادیکال مراجعه کنند و در‌واقع در حین جنگ زود کشته می شوند. این سایت‌ها خارج از روسیه قرار داشته و آدرس‌های خود را دائماً عوض می کنند.

جامعه جهانی به خطر توسعه ایده‌های داعش از طریق اینترنت آگاهی دارد. به این خاطر نجیب رزاق نخست وزیر مالزی در مقر سازمان ملل متحد از کشور های آسئان دعوت کرد که «مساعی خود را در مبارزه با تروریسم در اینترنت مشترک کنند زیرا طرفداران داعش برای جلب اعضای جدید از شبکه‌های اجتماعی بشدت استفاده می کنند». مالزی پیشنهاد کرد که در جنوب شرقی آسیا مرکز مشترک جلوگیری از توسعه ایدئولوژی افراطی از طریق اینترنت ایجاد شود. در ضمن کارشناسان روسی مشغول طراحی برنامه‌ای هستند که قادر به پژوهش صفحه های مشکوک در اینترنت بوده و بتواند آی پی آدرس‌های تروریست ها و اجیر کنندگان بالقوه را معلوم  کند.

برای استخدام  به داعش از مواد روانگردان نیز استفاده می شود. «ولادیمیر کولوتف» چنین ادامه داد:

این فناوری از قرن 12 معلوم است. افراد معتاد تحت تأثیر افیون حاضر بودند هر کس را بکشند و فکر می‌کردند که در نتیجه به بهشت خواهند رفت. باید گفت که در بهار عربی مواد مخدر سنتتیک به شرکت کنندگان بی نظمی های گسترده می دادند. توزیع این مواد در حوادث جاری در خاور نزدیک خیلی مهم است. فروش مواد مخدر طبیعی فعالیت دسته های مسلح غیر قانونی را تشویق می‌کند و افراد پیاده نظام از مواد ارزان سنتتیک آمفتامین استفاده می‌کنند که سیستم روانی را به سرعت خراب می‌کند. الان یک منبع دیگر پولی ظاهر شده — فروش غیر قانونی نفت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که ما می‌دانیم که چه کسانی این نفت غیر قانونی را می‌فروشد و چه کسانی آنرا می خرند. ولی تحریمات علیه آن‌ها وضع نمی شود.

کارشناس روس در پایان گفت: آن‌ها در نتیجه فروش نفت ده‌ها میلیون دلار  دریافت کرده و می‌توانند روانشناسان نظامی را به سوی خود جلب کنند که به طراحی طرق تأثیر گذاری جدید و خطرناک برای مردم بپردازند تا تعداد هرچه بسیاری از افراد به داعش وارد شده و مجانی به جنگ به خاطر ایدآل های تلقین شده دست زده و به هلاکت برسند. این برنامه شامل روسیه و اروپای غربی است. تا دیر نشده باید در راه مقابله با این خطر واقعی وحشتناک مساعی فکری و عملی مان را متحد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала