گزارش و تحلیل

داعش می‌تواند کشور های همسود را مورد هدف قرار دهد

© AFP 2023 / ALBARAKA NEWSشبه نظامیان مانع از خروج شهروندان از الفلوجی در عراق شدند
شبه نظامیان مانع از خروج شهروندان از الفلوجی در عراق شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارش مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به رئیس جمهور تاجیکستان حاکی است: رادیکال های اسلامگرا می‌توانند کشور های شوروی سابق در آسیای مرکزی را مورد حمله قرار دهند.

بنا به ارزیابی کارشمناسان این نهاد خطر مرتبط ناشی از افغانستان است. در آنجا تعداد زیاد تشکیلات مسلح متمرکز می‌شده و در صفوف آن‌ها روز بروز بیشتر نیرو های زیر کنترل سازمان تروریستی داعش دیده می‌شوند. «حلیم فسخ الدین»  خبرنگار ما مقیم دوشنبه همراه با تحلیلگران سعی کرد پوتانسیل شبه نظامیان و امکان های دفع خطر ناشی از آن‌ها بوسیله جمهور های شوروی سابق را معلوم کند

در گزارش مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به رئیس جمهور  تاجیکستان آمده است: «سازمان تروریستی داعش برای تاسیس شعب خود در افغانستان 70 میلیون دلار تخصیص داد. هدف تروریست ها کاملاً مشخص است: ایجاد بی ثباتی در شمال افغانستان و توسعه دادن حوزه اختلاف.  بدین طریق در نزدیکی مرز های کشور های آسیای مرکزی موقعیت جدیدی پدید می‌آید که می‌تواند در اوضاع این منطقه تأثیر بگذارد. عبد الله راهنما کارشناس مطرح تاجیکستان در امور سیاسی در این رابطه به «اسپوتنیک» چنین گفت:

«اگر منافع ژئوپلیتیک نیرو های رادیکال و غرب یک جا شوند این خطر دوبرابر بیشتر خواهد شد. اگر با گروه‌های جداگانه افراطی کار داشتیم زیاد خطرناک ببود ولی اگر غرب و مراکز ژئوپلیتیک آن در پشت سر آن‌ها قرار بگیرند آن وقت با یک نیروی جهانشمول روبرو خواهیم شد.

Центр транзитных перевозок США в Манасе - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آسیای مرکزی و روسیه هدف شبه نظامیان داعش

خبرمگار ما نوشت: امروز خوشبختانه نیرو های رادیکال بطور جداگانه عمل می‌کنند و جنبش طالبان نیز جنبه داخلی افغانی دارد. ولی نباید بعید دانست که در مرحله معیینی آن‌ها متحد شده و راهی پنج و آمودریا شوند. طول مرز های افغانستان با آسیای مرکزی 2346 کیلومتر است. با وجود این خبرگان درجه ریسک و خطر را بصورت متفاوت ارزیابی می کنند. عقیده عزیز رحمان مدیر مرکز مطالعه مناطق جهانی در دانشگاه روس- اسلاوی تاجیکستان، خطر درجه یک، مرز تاجیکستان — افغانستان است. این صاحبنظر  افزود:

جهادیون و داعشی ها و گروه‌های طالبان سعی خواهند کرد محکم بودند مرز با تاجیکستان را آزمایش دهند. درجه ریسک در مرز با ازبکستان متوسط و طول آن مرز زیاد نیست و مرز قابل دید است. اگر مرز در تاجیکستان پاره شود رادیکال ها تلاش خواهند کرد به ازبکستان نیز رخنه کنند. درجه خطر در ترکمنستان پایین، ولی قابل احساس است.

خبرنگار ما در پایان نوشت: توسعه تشنجات در شمال افغانستان امنیت روسیه را نیز به مخاطره می اندازد. هفته گذشته مسکو به انتقال بالگرد های ضربتی به تاجیکستان پرداخت. آن‌ها در فرودگاه عینی مستقر شده و قدرت پایگاه نظامی 201 روسیه در این کشور را مستحکمتر خواهد ساخت. کارشناسان روسیه به آماده سازی فوری پرسنل تاجیکستان دست زدند و امسال توانستند بیش از یک هزار کارشناس تاجیک را تمرین کنند. کارشناسان امیدوارند که موقعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان مطابق بدترین سناریو پیشرفت نکند. طول این مرز 1344 کیلومتر است و آن‌ها می‌گویند که در این اوضاع و احوال باید در حال آماده باش بود و باروت خود را خشک نگه داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала