گزارش و تحلیل

آسیای مرکزی و روسیه هدف شبه نظامیان داعش

© AFP 2023 / Vyacheslav OseledkoЦентр транзитных перевозок США в Манасе
Центр транзитных перевозок США в Манасе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مسکو کنفرانس بین‌المللی در خصوص افغانستان برگزار شد که وزارت دفاع روسیه آنرا ترتیب داد.

ارتشبد «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل نیرو های مسلح روسیه در افتتاح آن اظهار کرد که موقعیت بین‌المللی معاصر از لحاظ بالا رفتن سطح بی ثباتی و افزایش تعداد اختلافات مسلحانه همراه با کاهش نقش نهاد های بین‌المللی در حل آن‌ها متمایز است. وی گفت: به موازات بروز بحران در منطقه خاور نزدیک که در آنجا بخش قابل ملاحظه ای از  اراضی سوریه و عراق زیر کنترل سازمان تروریستی داعش قرار گرفته و مساعی ائتلاف بین‌المللی ضد تروریستی به ریاست آمریکا هیچ نتایجی ببار نمی‌آورد موقعیت در افغانستان نیز نگرانی خاصی بر می انگیزد.

به گفته والری گراسیموف، فعالیت‌های فزاینده تروریستی، پیشرفت افغانستان را ترمز کرده و ورود هر چه بیشتر مواد مخدر، تسلیحات و شبه نظامیان تدارک دیده از اراضی افغانستان، به معنای خطر به همسایگانش می‌باشد، این خطر در درجه اول برای کشور های آسیای مرکزی است. رئیس ستاد کل نیرو های مسلح روسیه گفت: «باید بطور مشترک به تجسس اقدام هایی پرداخت که تحقق بخشیدن به آن‌ها امکان بدهد که صلح و صفا در این کشور زجر دیده احیا شده و کاری شود تا حوزه بی ثباتی گسترش نیافته و به کشور های همسایه سرایت نکند».

والری گراسیموف اعلام کرد که در حال حاضر تعداد شبه نظامیان در افغانستان به 50 هزار نفر رسیده و آن‌ها به شکل بیش از 4 هزار دسته و گروه‌ دارای راستا های گوناگون عمل می کنند. ارتشبد گراسیموق گفت: «جنبش طالبان 4 هزار  نفری پایه آن‌ها را تشکیل می دهد».

تفسیر خانم ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه  در رابطه با حمله هوایی آمریکا به بیمارستانی در شهر کندز افغانستان - اسپوتنیک ایران
تفسیر خانم ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه در رابطه با حمله هوایی آمریکا به بیمارستانی در شهر کندز افغانستان

گراسیموف متذکر شد که رویارویی شدید افراطیون با یگان های دولتی به کابل رسمی اجازه نمی‌دهد که مسایل مربوط به تثبیت موقعیت سیاسی و اجتماعی — اقتصادی  حل شوند و موجب تلفات ناموجه انسانی و رشد دائمی تعداد فراریان به کشور های همجوار و از طریق آن‌ها به اروپا می شود.

گراسیموف گفت که در طول سال اخیر فعالیت‌های سازمان تروریستی داعش در افغانستان به شدت بالا رفته که به قصد توسعه حیطه نفوذ خود و ایجاد «خلافت اسلامی» نواحی جدید و جدیدتری را تصرف می کند. گراسیموف تأکید کرد:  «بنا به داده‌های ما، در افغانستان از 2 هزار الی 3 هزار شبه نظامی بسر می‌برد و تعدادشان همواره رو به افزایش است. فعالیت آن‌ها در افغانستان بالا رفته و آن‌ها نواحی هرچه گسترده‌تر را  زیر کنترل خود قرار می دهند".

گراسیموف اظهار داشت: «بر اثر فعالیت‌های خرابکارانه — تروریستی عناصر رادیکال تعداد افغان های کشته شده در سال جاری 25 درصد افزایش یافته و به بیش از 3 هزار و نیم نفر رسید. حدود 7 هزار نفر جراحاتی بر داشتند».

در این کنفرانس «ایگور سرگون» رئیس اداره کل اطلاعات ستاد نیرو های مسلح روسیه اعلام کرد که شبه نظامیان داعش خاک افغانستان را بعنوان پایگاهی جهت توسعه نفوذ خود در کشور های همسود واقع  در آسیای مرکزی تلقی می کنند. وی هشدار داد: «این امر می‌تواند در آینده برای امنیت روسیه خطر بوجود بیاورد».

به گفته «ضمیر کابلوف» فرستاده خاص رئیس جمهور روسیه به افغانستان و مدیر شعبه دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه، تاکتیک داعش در افغانستان اعمال این گروه در عراق، سوریه، لیبی و دیگر کشور های آفریقا را تقلید می کند. این دیپلمات در توضیح گفت: «آنها معمولاً در شهرستان ها فرد بسیار معتبر و دارای رقیبان را پیدا می‌کنند و به او در نابودی رقیبانش همکاری پیشنهاد می کنند. این کار انجام می شود. وقتی کار انجام شد او را می‌کشند و بدین طریق این شهرستان به دست داعش می افتد. بدین سان داعش عملاً بدون جنگ حوزه نفوذ خود را گسترش می دهد.

این دیپلمات بلندپایه روس تعریف کرد که در عین حال یک سلسله مراکز تمرین داعش هست که هدفمندانه مشغول آماده سازی شبه نظامیان از میان افراد بر خاسته از آسیای مرکزی و برخی مناطق روسیه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала