گزارش و تحلیل

وقتی آمریکایی ها پشت سر هم (...) میارن

© REUTERS / Lucas JacksonDemonstrators march to City Hal
Demonstrators march to City Hal - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید بد نباشد مردم ایالات متحده آمریکا یک بار هم که شده برای خودشان نه برای دیگران (چون این کار را بلد نیستند) فکر کنند و ببینند سیاست های سیاستمداران این کشور در چند دهه اخیر برای آنها چه منفعتی به همراه داشته داشته.

البته اگر بخواهیم سود های سرشار فروش اسلحه که در واقع به جیب کارتل های بزرگ و بالطبع سیاستمداران و لابی های قدرت می رود و نه مردم این کشور را به حساب نیاوریم.

شاید بد نباشد برخی از آن چیز هایی که رهبران این کشور مدعی هستند به دنبال آن هستند را تیتر وار بشمریم تا به مردم آمریکا کمک کنیم:

—  سیاستمداران ایالات متحده مدعی هستند که برای گسترش دمکراسی شبیه دمکراسی ای که خود دارند به جای جای جهان لشکر کشی می کنند و در امور کشورهای دیگر دخالت می کنند. حال اگر گزینه اینکه "ملت ها خود حق تصمیم دارند" و "حق دارند سیستم سیاسی مورد علاقه خود را انتخاب کنند" را به کنار بگذاریم. بد نیست ببینیم آمریکایی ها همان دمکراسی مورد اذعان خود را برای کدام کشورها به ارمغان آورده اند. عراق یا افغانستان یا لیبی یا… آیا بهتر نبود حد اقل از برخی کشورهای هم پیمان خود شروع می کردند. کشورهایی که حتی انتخابات تقلبی هم در آن وجود ندارد.

—  سیاستمداران ایالات متحده مدعی هستند که می خواهند حقوق بشر و حقوق انسان را برای کشورهای دیگر به ارمغان بیاورند. حال بگذریم از معیار های حقوق بشر و حقوق انسان مورد نظر آنها ویا مورد نظر دیگر کشورها و حتی هم پیمان آنها ولی آیا حتی همین معیار ها را می توانیم در میان هم پیمانان آنها مثلا در عربستان سعودی و یا بحرین و یا… شاهد باشیم تا آنها از غیر همپیمانان خود توقع داشته باشند.

—  سیاست مداران ایالات متحده مدعی هستند که همپیمانان آنها در کشورهایی مثل اکراین و یا یمن و یا… جهت حمایت از دمکراسی و خواسته اکثریت حمایت می کنند. مشخص نیست که معیار آنها برای دمکراسی و خواسته اکثریت چیست؟ مگر دمکراسی با انتخابات بوجود نمی آید؟ مگر آقای ویکتور یاناکویچ در اکراین با رای گیری به ریاست جمهوری انتخاب نشد؟ مگر آقای عبد ربه منصور هادی با انتخابات مردمی در یمن به سمت ریاست جمهوری رسید؟ مگر آقای بشار الاسد با انتخابات رئیس جمهور نشد؟ مگر لایحه دولت قانون در عراق اکثرت پارلمان را به دست نیاورد؟ در کدام یک از کشورهای عرب هم پیمان ایالات متحده در منطقه خاورمیانه رهبران با انتخابات به قدرت رسیدند؟ چرا وقتی اکثریت مردم بحرین خواهان حد اقل حقوق مدنی و سیاسی خود هستند و توسط همپیمانان ایالات متحده به بدترین اشکال قرون وسطایی سرکوب می شوند آمریکا از خود واکنشی نشان نمی دهد؟ چرا وقتی مردم بی گناه یمن با سلاح های ممنوعه آمریکایی قتل عام می شوند ایالات متحده واکنشی نشان نمی دهند؟ تازه برای تشویق عربستان سعودی مقدار بیشتری اسلحه کشتار جمعی در اختیار این کشور قرار می دهد.

—  ایالات متحده مدعی است که به دنبال ثبات و امنیت در کشورهای دیگر و امنیت بین المللی می باشد. یعنی می توان باور کرد کشورهایی مثل افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و اکراین و یمن و بحرین و… با پاقدم ایالات متحده و همپیمانانش ثبات و امنیت پیدا کردند؟ یا اینکه امروزه همان کشورهای غربی با هجوم ملیون ها پناهنده و مهاجر که قطعا هزاران تروریست هم لابلای آنها پنهان شده اند می توانند امیدوار باشند در آینده از ثبات و امنیت برخوردار خواهند بود؟

—  ایالات متحده با ادعای مبارزه با تروریسم و تروریست ها و دفاع از خود به افغانستان و جاهای دیگر جهان لشکر کشی کرد. حال گذشته از بحث اینکه این تروریست ها ساخته و پرداخته چه کشورهایی هستند و اینکه خود ایالات متحده وهمپیانان آن چقدر در ایجاد و حمایت مالی و ایدئولوژیکی از این تروریست ها نقش داشته و دارند، آیا سیاست مداران ایالات می توانند ادعا کنند بعد از بیش از بیست سال از جنگ و خونریزی در منطقه خاورمیانه تروریسم را ریشه کن کرده اند.

در این راستا می توان گفت تنها چیزهاییی که سیاست مداران ایالات متحده برای مردمان خود به ارمغان آورده اند به شرح ذیل می باشد:

—  سربازان کشته آمریکایی در تابوت.

—  هزاران زخمی و معلول که پس از بازگشت به ایالات متحده از حد اقل حقوق شهروندی نیز برخوردار نمی باشند.

—  هزینه کردن ملیاردها دلار از پول های مالیات دهندگان آمریکایی ، یا واضح تر بگویم پول زحمتکشان آمریکایی ، برای حمایت از کشورها و آنهایی که صادر کننده تروریسم به آمریکا وغرب هستند (فراموش نکنید که 15 نفر از 19 تروریست هایی که در یازده سپتامبر مشارکت داشتند اتباع عربستان سعودی همپیمان اصلی عرب ایالات متحده در خاورمیانه بودند و چهار نفر دیگر نیز از اتباع دیگر کشورهای همپیمان ایالات متحده یعنی 2 تبعه امارات و 1 تبعه مصر و 1 تبعه لبنان  که دو نفر آخر هم از گروه های طرفدار عربستان سعودی بودند).

—  دشمنی ملیون ها انسان بیگناه که عزیزان خود را از دست داده اند و همگی به عنوان بمب های ساعتی در سرتاسر جهان برای انتقام از سیاست های ایالات متحده به دنبال هدف قرار دادن اتباع این کشور هستند.

—  بالا رفتن بدهی های نجومی این کشور که در واقع بدهی مردم این کشور می باشد.

—  ناکامی در برنامه هایی که با صرف چندین ترلیون دلار برای منطقه ریخته بودند و مردم آمریکا باید همه اینها را پس دهند، نه سیاست مداران و نه کارتل ها و نه لابی های قدرت.

—  فشار بر کل اقتصاد جهانی چرا که وقتی اقتصاد ایالات متحده به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان آسیب می بیند کل اقتصاد جهانی آسیب می بیند.

شاید اگر مردم آمریکا به موارد بالا فکر کنند بتوانند سه نقطه خالی تیتر مقاله را خود پر کنند ومتوجه شوند که  شعار "مرگ بر آمریکا" (به نظر بنده یک شعار فوق العاده زننده ای می باشد و مردم ایالات متحده حق دارند از شنیدن آن ناراحت شوند) که در کشورهای مختلف می توان شنید و در واقع منظور همان "مرگ بر سیاست های آمریکا" می باشد که سیاست مداران این کشور برای مردمان خود به ارمغان آورده اند. ولی برای راحت تر فریاد زدن شعار "مرگ بر آمریکا " گفته می شود از کجا آمده و چرا ملیون ها نفر در سرتاسر جهان این شعار را فریاد می زنند. و گرنه هیچ کس اینور اقیانوس با مردم ایالات متحده آنور اقیانوس خصومت ندارد بلکه با سیاست های دولت مداران آن مخالف هستند.

قطعا اگر ایالات متحده سیاست های مداخله جویانه خود در جهان را متوقف کند و همپیمانانش را وادار کند به ابتدایی ترین چهارچوب ها و مقررات انسانی و بین المللی پایبند باشند آنوقت مردم آمریکا هم هیچ وقت مجبور نخواهند بود چنین شعارهای زننده ای را بشنوند و یا شاهد به آتش کشیده شدن پرچم کشور خود باشند یا دلواپس حمله های تروریستی باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала