گزارش و تحلیل

پوتین هنگام افتتاح مسجد جامع مسکو قطعاتی از قرآن را نقل کرده است

© AP Photo / Pavel Golovkinمراسم باشکوه نماز عید قربان در مسکو
مراسم باشکوه نماز عید قربان در مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز چهارشنبه در مسکو مسجد جامع ای افتتاح شد که نه تنها در روسیه بلکه در اروپا بزرگترین به حساب می‌آید و گنجایش آن 10 هزار مؤمن و زینت بخش شهر مسکو شده و به مرکز ترویج ارزش‌های واقعی اسلامی بدل خواهد گردید.

ولادیمیر پوتین در حضور سران کشور ها و روحانیون در این باره سخنرانی کرد.

این مسجد دارای هفت گنبد درخشان است و برای طلاکاری آن‌ها  12 کیلوگرام  ورقه طلا بکار رفته است. مسجد دارای روکار مرمری سر به فلک آبی مسکو  کشیده ولی منظره با عظمت در پشت در های سنگین حکاکی شده  آن  شروع می شود.

فواره نورانی متشکل از سه و نیم هزار لامپ جاری از 320  لوستر و چلچراغ اساسی یک و نیم تنی نصب شده  بر سقف نقاشی شده، فضای درونی مسجد را روشن می کند. بدنه لوستر های برنجی و برنز طلاکاری شده است. زیبایی بی‌نظیر درونی این مسجد انسان را متحیر می سازد: مهراب مرمری، شیشه های رنگین دارای نقاشی های دستی و در های تشریفاتی و قالی های نرم و گران روی کف تالار عبادت.

مرد در حال عبادت در مراسم گشایش مسجد جامع مسکو پس از بازسازی - اسپوتنیک ایران
گشایش مسجد جامع مسکو

«رویل عین الدین» ریس شورای مفتی های روسیه در افتتاحیه گفت:   مسجد جامع مسکو نماد مذهب و وحدت ما است. من یقین دارم که مسجد اساسی مسلمانان کشور ما می‌تواند برای تحکیم استقلال روحی و دولتی کشور ما و برای پیشبرد صلح بین قومی و میان مذاهب و برای تحکیم وحدت و تفاهم و همبستگی در جامعه ما فائده فراوانی  به بار آورد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خطاب به حضار در باره خطرات فزاینده ناشی از افراط گرایی مذهبی صحبت کرده و از سران اسلامی بابت کار مردانه و بی باکشان در مقابله با تلاش‌های استخدام شهروندان روسیه از سوی نمایندگان «دولت اسلامی»  تشکر کرد. پوتین گفت:

ما شاهد آن هستیم که در خاور نزدیک چه می گزرد. در آنجا تروریست ها از باصطلاح «دولت اسلامی» با بدنام کردن مذهب جهانی بزرگ، با بدنام کردن اسلام تخم نفرت پاشیده و مردم از جمله روحانیون را می کشند. آن‌ها آثار فرهنگ جهانی را ویران می کنند. ایدئولوژی شان بر دروغ و تحریف آشکار اسلام استوار است. آن‌ها در کشور ما نیز تلاش می‌کنند پیروان خود را استخدام کنند. سران اسلامی روسیه با استفاده مردانه و بی باک از اعتبار خود با تبلیغات افراط گرایانه مقابله می کنند. من می‌خواهم به این افراد احترام عظیم خود را بگذارم. آن‌ها واقعاً هم کار خود را قهرمانانه انجام داده و تلفات متحمل می شوند. من شک ندارم که آن‌ها در آینده هم متدینین را بر پایه اصول انساندوستی، شفقت و عدالت پرورش خواهند کرد.

پوتین دوباره به اهمیت دین  اسلام در روسیه و تربیت جوان‌های مسلمان  بر پایه ارزش‌های مرسومی اسلامی  اشاره کرده گفت:

«دولت در آینده هم به بازسازی مکتب روحانی روسیه و سیستم خودی آموزش مذهبی کمک خواهد کرد. همانطوریکه شما می‌دانید من از پیشنهاد رهبری تاتارستان و اداره های اساسی مسلمانان در باره تاسیس آکادمی اسلامی بلغاری حمایت کردم. بدین طریق کانون  روحانی قدیم و مرکز علمی مسلمانان روسیه بازسازی خواهد شد. و البته مراکز اسلامی فرهنگی و علمی — آموزشی باید توسعه یابند. هدف این نهاد ها — متحد کردن مسلمانان و تسلیم آن محتوای معنوی، فرهنگی و اخلاقی به آن‌ها  است که در اسلام رایج در روسیه وجود دارد.

مسجد جدید همانا به چنین کانون روحانی- علمی و آموزشی بدل خواهد شد. پوتین با پیروی از سنن اسلامی بدون کفش وارد مسجد شد.

حجت الاسلام هادی زائری استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسایل اجتماعی در مصاحبه با «اسپوتنیک فارسی» در این رابطه گفت که  دین — پایه همبستگی و مقدسات روحانی — نماد های آن صرف نظر از تعلقات قومی و مذهبیشان است. وی افزود:

روز بعد در مسجد جامع مسکو  هزاران نفر از مسلمانان جمع شده و این عبادتگاه نوسازی شده پس از ده سال تعمیر دوباره به مرکز برگزاری عید سعید قربان تبدیل شد.

مسجد جامع با عظمت دارای گنبد طلایی و نقش و نگار های شرقی بر روی مرمر سفید دیوارهای آن  و با مناره های طلایی سر به آسمان کشیده، زینت بخش پایتخت روسیه و جزئ از صفات بی‌نظیر سیمای معماری مسکو شده و به یکی از نماد های والای معنوی کشور ما  تبدیل شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала