گزارش و تحلیل

توطئه در خانواده سلطنتی، سعودی ها می خواهند پادشاه را عزل کنند

© AP Photo / SPAپادشاه عربستان
پادشاه عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در صنعا ، پایتخت یمن در نتیجه ی حملات هوایی سعودی ها حداقل بیست نفر جان خود را از دست دادند

تعداد زخمی ها بیشتر است. بمب ها در منطقه مسکونی منفجر شده و چندین خانه را ویرانه کرد. پزشکان محلی اطلاع می دهند که اکثر قربانیان از ساکنین غیر مسلح هستند.  راشا تودی با فردی که در نزدیکی محل انفجار زندگی می کند گفتگو کرده است.

ولید الحیات،  ساکن محلی شرح میدهد: انفجار دقیقا پشت هتل صورت گرفت و به خانه مسکونی و ساختمان مدرسه آسیب رساند. هتل خیلی خراب نشده است اما خانه پشت مدرسه به شدت ویرانه شده و افرادی که در زیرزمین بودند کشته شدند. آیا حوثی ها در آنجا مخفی شده بودند؟ آیا اسلحه پنهان کرده بودند؟ البته که نه. این اواخر حملات هوایی به مناطق مسکونی صورت می گیرد و اهداف به صورت تصادفی انتخاب می شوند. این حمله یکی از این اتفاقات بود. "

هدف اعلام شده ی حملات هوایی ، نابودی مواضع شبه نظامیان حوثی است. بمباران ها به رهبریت عربستان سعودی شش ماه پیش آغاز شد. طی این مدت بخش اعظم یمن ویران شده است. ضمنا سعودی ها توطئه هایی ترتیب می دهند. اعضای خانواده ی پادشاهی نامه ای با درخواست عزل پادشاه و جایگزینی ولیعهد را دست به دست می کنند.

در این نامه آمده است: " چطور ما توانستیم موافقت کنیم که در عملیات های نظامی حضور داشته باشیم ، عملیات هایی که عواقب خطرناک شان غیر قابل ارزیابی است ، همانند تجاوز به عراق و یا جنگ در سوریه و یمن ؟ در زمینه ی وخیم شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی ، افت شدید بهای نفت و رشد قرض دولتی ما از تمامی پسران پادشاه عبدالعزیز می خواهیم که جلسه ی اضطراری خانه ی پادشاهی را تشکیل دهد. باید پادشاه بی کفایت سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد عجیب  و خودستا محمد بن نایف و جانشین ولیعهد محمد بن سلمان دزد عزل شوند.

در این نامه به  پادشاه عربستان سعودی اشاره شده است  که از ژانویه سال جاری وقتی که برادرش عبدالله فوت کرد ، رهبری کشور را برعهده دارد. سخن در خصوص محمد بن نایف ولیعهد و پسرپادشاه هم هست. هر دو آنها مقام های بلند مرتبه ای در دولت عربستان سعودی دارند و مسئولیت آن تصمیماتی را برعهده گرفته اند که به افت شدید بهای نفت و جنگ در یمن مربوط می شود.

به عقیده ی کولین کول، نویسنده کتاب " صادرات دموکراسی آمریکایی " اختلاف نظر ها در کاخ سعودی ها به چندین دلیل است.

او می گوید: در وهله ی اول ، کم شدن آن هزینه هایی است که در اعدام های دولتی صرف می شود. بلکه آنها صندوق های ذخیره دارند اما از طرف دیگر مجبورند تقریبا ده درصد این ذخیره ها را طی شش ماه اخیر خرج کنند. این پول ها برای جنگ گرانبها ، خرید مهمات نظامی بی شمار ، اسلحه ، فن آوری از ایالات متحده ، بریتانیا و سایر کشورها صرف شده است. بهای نفت از 120 دلار به ازای هر بشکه به کمتر از 50 دلار رسیده است. اعضای خانواده ی سلطنتی تاکید می کنند که این امر اقتصاد عربستان سعودی را در هم می شکند.

خانواده سلطنتی اسراف می کند و این موضوعی ایده آل برای روزنامه های زرد است. در ماه ژوئیه یک ساحل شنا را در فرانسه مخصوصا برای رهبر عربستان سعودی بستند. پادشاه سلمان ضمن سفر به واشنگتن هتل مجللی را به طور کامل اجاره کرد. چرا دولت سعودی اینطور آشکارا پول ها را خرج می کند؟ کولین کول در پاسخ به این سوال گفت:

اگر در آمد سالانه ی شما ده میلیون دلار است و کس دیگری 20 میلیون دلار در آمد دارد شما فکرمی کنید که بدتر زندگی می کنید. مسئله ی ما حرص و طمع باورنکردنی است که اعتبار کل سلسله ی سلطنتی را خراب می کند. می توان در این نامه مسائل مذهبی را هم مشاهده کرد اما این سخنان نخبگان پادشاهی است. آنها همواره از زبان مذهبی و ایرادگیر استفاده می کنند. اما در هر صورت این یکی از منحرف ترین خانواده ها روی کره ی زمین است یعنی فاسد ، حریص ، خودکامه و دیکتاتور است.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала