گزارش و تحلیل

مامور اطلاعاتی سابق روسیه: چرا روسیه و چین باید دوست باشند؟

© Sputnik / Zhanna ManukyanУчастники российско-китайскиого мотопробега Пекин-Байкал
Участники российско-китайскиого мотопробега Пекин-Байкал - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مناسبات دوستانه میان روسیه و چین ضامن امنیت سراسر قاره اوراسیا است. چنین است عقیده «آندره بزروکوف» مامور اطلاعاتی روس که بیش از 20 سال در ایالات متحده آمریکا کار کرده است. بزروکوف ضمن صحبت در این باره تأکید کرد.

روسیه و چین با هم دیگر گزندپذیر نیستند. ما در یک خانه بزرگی به نام اوراسیا زندگی می کنیم. تصادفی نیست که زبیگنیف برژینسکی  سیاستشناس مطرح آمریکا اوراسیا را مهمترین قاره دنیا نامید. الان صلح و رشد اقتصادی اوراسیا — ضامن امنیت این قاره پهناور و امنیت مرز های روسیه است. رقیبان ما از جمله رقیبان آمریکایی دارای دیدگاه متضاد هستند. آن‌ها برای حکومت کردن باید تفرقه بیاندازند و آن‌ها این کار  می‌کنند.

آمریکا برای رسیدن به مقاصد خود لازم دارد موقعیت در چین را  متزلزل کرده و اوضاع کشور های موجود در مجاورت با چین را از ثبات بیاندازد. احتمالاً وسایل تجربه شده بکار خواهند رفت. بزروکوف حدس زده که انقلاب‌های بعدی «نارنجی» در امتداد مرز چین رخ خواهند داد. به احتمال زیاد میانمار یکی از هدف‌ها است. وی گفت:

میانمار برای چین راه مستقیم به منابع نفت بدون عبور از تنگه مالاکا است. آن‌ها در آنجا دارای خط لوله راهبردی نفت هستند. از این رو رقیب چین هر کشوری که باشد تلاش خواهد کرد کاری کند تا چین روحیه ضد هندی داشته و هر طوری که شده  اتحاد میان روسیه و هند و چین بوقوع نپیوندد. تلاش دیگر معطوف به این باشد که همه همسایگان چین روحیات ضد چینی داشته باشند. علت این کار مقتضیات سخت رقابتی است.

به عقیده بزروکوف مامور اطلاعاتی سابق روسیه وضعیت کنونی بشدت به موقعیت موجود در آستانه جنگ جهانی اول شباهت دارد. تجدید توزیع جهان آغاز می شود. وی می‌گوید که جنگ همیشه با وسایلی که در دست هست انجام می شود. در حال حاضر آن‌ها وسایل فشار های خبری، اقتصادی و فناوری و تأثیر گذاری از طریق طرف‌های ثالث و کار های تخریبی در داخل کشور و استفاده از مسایل قومی و غیره است. جنگی که علیه روسیه بود الان بر  ضد چین راه انداخته می‌شود و تبلیغاتی که در مورد سقوط بازار چین بود مطابق همام الگو هایی انجام می‌شود که علیه روسیه بکار گرفته شده بود. هدفش ایجاد ارعاب و فاصله میان چین و دیگر کشور ها مخصوصاً اروپا است و نشان دادن  آن است که چین طرف بی‌لیاقت و فاقد ثبات و رشد اقتصاد آن کند شده. هر چند که در‌واقع اینطور نیست. 

بزروکوف ضمن صحبت در باره  روسیه اعلام کرد که این کشور تا سال 2020  در مقابل فشار اقتصادی — سیاسی وارده به آن طاقت خواهد آورد و اما  بعد از آن سیاست عوض خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала