گزارش و تحلیل

در جستجوی ال دورادوی اروپایی – قسمت چهارم

© Sputnik / Bogdan Pantićدر جستجوی ال دورادوی اروپایی – قسمت چهارم
در جستجوی ال دورادوی اروپایی – قسمت چهارم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ده ها هزار مهاجر در جستجوی ال دورادو ی اروپایی ، سرزمین افسانه ای زرین ، از صربستان عبور می کنند.

خبرنگار رادیو "اسپوتنیک" همراه با آوارگان مسیری از بلگراد تا بوداپست را طی کرده و شاهد همه دشواری هایی بود که آنها در این مسیر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 امروز توجه شما را به گزارش پایانی این راه  از چشمان خانم "آنا اوتاسویچ" خبرنگار "اسپوتنیک صربستان" دعوت می کنیم.

روز چهارم: دری به صربستان

حصاری در مرز با صربستان ساخته می شود ، مراکزی جدیدی برای پناهندگان می سازند که با سیم های خاردار محصور شده و توسط نیروهای پلیس محافظت می شود. ورود خبرنگاران ممنوع است. پشت درهای ورودی یکی از اردوگاه ها گروهی از پناهندگان ایستاده و منتظرند.

دو پلیس با سگ های نگهبان قلاده دار به سمت بیشه برای یافتن مهاجرین می روند. این صحنه آدم را یاد یک فیلم هالیوودی درجه ی دو درباره جنگ جهانی دوم می اندازد. اما اینجا هیچ کس نقش بازی نمی کند. کامیون های نظامی در قسمت خروجی اردوگاه پارک کرده اند که تصویر منطقه ی جنگی را به یاد آدم می آورد.

کامی تورنبیز از سازمان همبستگی با مهاجرین به ما توضیح می دهد: " دولت مجارستان ، صربستان ، مقدونیه و یونان را به عنوان کشورهای مطمئن می شناسد. و این بدان معناست که آنها از درخوست پناهندگی امتناع کرده و آوارگان را به این کشورها بازمی گردانند. برای اینکه راحت تر است این عملیات را انجام دهند تا اینکه مرکز ترانزیت بزرگی بسازند که در آن افرادی را که از مرز گذشته اند نگه دارند. سازمان همبستگی با مهاجرین به مسائل بحران مهاجرت از همان آغاز پرداخته و نقض حقوق مهاجرت را از جانب دولت مجارستان بررسی می کند.

کار بستن آخرین راه ها ی عبوری به اتمام می رسد ، راهی که پناهندگان از آنجا به صربستان می آیند. سیم خاردارهای جدیدی در اینجا نصب می کنند. در بخش هایی از این حصار تکه های لباس دیده می شود ، انگار پناهندگان سعی داشتند از این حصار دو متری عبور کنند.

ناگهان در حصار باز می شود. از یک طرف مجارستان و از طرف دیگر صربستان است. در طرف صربستان دو جوان با دقت به ما نگاه می کنند. از در به سمت صربستان به طرفشان می رویم. از آنها می پرسیم که از کجا آمده اند. می گویند افغانستان. منتظرند که ماشین های گشت بگذرند تا به سمت دیگر جاده بروند. می گویند که پلیس صربستان بهتر از مجارستان است.

یکی از آنها می گوید: " پلیس صربستان پول می خواهد اما بعدا رهایمان می کند. 200 یورو می گیرند و می گویند " بروید".  این ها پلیس های خوبی هستند. پلیس مجارستان بدجنس است فقط زندانی می کند. اینجا در صربستان شما فقط پول می دهید و شما را آزاد می کنند. "

او دوسال را در زندان شهر سالونیک یونان بوده ، در واقع به دلیل نداشتن مدارک دستگیر شد، زمانی که آنتونیس ساماراس قدرت را در دست داشت. وقتی در ماه ژانویه دولت عوض شد و الکسیس سیپراس به مقام رسید او را از زندان آزاد کردند.

او به ما می گوید: " سیپراس بسیار مهربان است اما ساماراس اینطور نبود." به گفته او پاکستانی ها ، افغان ها و سوری های زیادی در زندان هستند.

او می گوید: " سوری ها را دو سه ماه بعد آزاد می کنند اما با افغان ها و پاکستانی ها  سخت گیرترند. آنها را دوسال نگه می دارند. از او می پرسم که قرار است کجا برود می گوید: " به اسپانیا ، خانواده ام آنجاست."

از همان راه به مجارستان بر می گردیم از همان در نیمه باز. در روستای طرف دیگر حصار یک روستایی فلفل می فروشد. به گفته ی او این حصار هیچ چیز را تغییر نخواهد داد.

آن تعداد افرادی که قبلا از این مرز می گذشتند هنوز هم می گذرند. هر روز از روستای ما تقریبا 150 نفر رد می شوند. او شرح می دهد که روستاییان به مهاجرینی که نیاز به کمک دارند ، یاری می رسانند. این روستایی انگار می خواهد پناهندگان را توجیه کند می گوید: " ما به آنها آب می دهیم ، جاده را نشانشان می دهیم. آنها به هیچ کس کاری ندارند. "

دسته های دو تا سه نفره از مهاجرین از جاده ماشین رو به سمت بوداپست حرکت می کنند. صدها کیلومتر پیش روی آنهاست. در عین حال برخی از مهاجرین با اتوبوس به یک مرکز موقت در سی کیلومتری بوداپست می روند جایی که آنها را ثبت نام می کنند.

در ابتدای ماه سپتامبر دریکی از سه ایستگاه قطار بوداپست با نام کلتی ، پلیس مجارستان قطار حامل مهاجرین را که به سمت آلمان می رفت متوقف کرد. یکی از آنها سعی کرد با پلیس درگیر شود و یکی دیگر با بچه های کوچک روی ریل قطار دراز کشید. همه در قطار ماندند و از پنجره ها فریاد زدند که " ما نمی خواهیم به اردوگاه برویم!"

اکنون در ایستگاه قطار کلتی همه چیز آرام است. دیوار پلیس ده روز پیش برداشته شد. مهاجرین کمی اینجا مانده اند و هیچ یادگاری از آن جمعیت باقی نمانده است.

 کمال در پاسخ به این پرسش که اگر مجارها دوباره مرز را ببندند گفت: " آدم ها مانند آبند ، شما نمی توانید آنها را متوقف کنید. هر مانعی کهه شما برایشان بسازید آنها حتما راهی برای عبور از آن پیدا می کنند."

شما گزارش خبرنگار رادیو اسپوتنیک صربستان را درباره وضعیت مهاجرین خاور میانه در مسیرشان به سمت اروپا شنیدید.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала