گزارش و تحلیل

مونته نگرو در یک قدمی پذیرش به ناتو

© AP Photo / Risto BozovicГенеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг на переговорах с премьер-министром Черногории Мило Джукановичем в Подгорице
Генеральный секретарь НАТО Йенс Столтенберг на переговорах с премьер-министром Черногории Мило Джукановичем в Подгорице - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پارلمان مونته نگرو در انتظار نشست ماه دسامبر وزیران کشور های عضور پیمان ناتو که امکان دارد در آن از مونته نگرو دعوت شود وارد این پیمان شود با عجله به قطعنامه ای رای داد که در آن گفته شده که این کشور آماده است به بلوک آتلانتیک شمالی بپیوندد.

در این هنگام احزاب مخالف معتقد ند که رفراندوم یگانه نحوه قانونی تصمیم گیری در باره ورود کشورشان به ناتو است.

دو سوم اهالی مونته نگرو  بر آن هستند که مساله ورود کشورشان به ناتو باید در همه پرسی حل شود. حتی اکثر طرفداران ورود به ناتو می گویند که این مساله باید در جریان رفراندوم حل شود آنها 35 درصد اهالی این کشور را تشکیل می دهند. ولی قشر فوقانی مونته نگرو کاری می کند تا این اظها نظر ها را نادیده بگیرد. اپوزیسون بیم آن دارد که  حتی برپایی رفراندوم مانع آن نخواهد شد که قشر حاکم "اراده ملت مونته نگرو"  را به دلخواه خود معرفی کند.

"اندریا ماندیچ" رهبر حزب "دمکراسی جدید مونته نگرو" یکی از نیرو های سیاسی عمده مخالفان در مصاحبه با "اسپوتنیک صربستان" گفت: ناتو یک سازمان جدی است و گمان نمی کنم که آنها بخواهند در وضع ناگواری قرار گیرند وقتی که کشور با یک دولت وارد بلوک شده و پس از تعویض حکومت از آن خارج شود. تغییر دادن وضع جاری باید صرفا از طریق رفراندوم انجام شود. در مونته نگرو دو سوم اهالی مخالف ناتو هستند و باید این اراده مردم در نظر گرفته شود.

در عین حال وی ابراز عقیده کرد که مقامات صربستان هر چه از دستشان ساخته بکار خواهد برد تا از برپایی رفراندوم  اجتناب ورزیده و کاری خواهد کرد تا پارلمان این کشور تصمیم ورود مونته نگرو به این پیمان را بپذیرد.

"ولادیسلاو دایکوویچ" رییس جنبش به خاطر بی طرفی مونته نگرو نیز می گوید که در حال حاضر برپایی رفراندوم در مونته نگرو میسر نیست. ولی او خواستار برگزاری آن است.

او گفت که جنبش وی طرفدار رفراندوم است ولی شرایط برپایی آن باید غیر از آنچه که الان هست باشد. رفراندوم باید در شرایط آزاد و دمکراتیکی برگزار شود که در زمانی که حزب دمکراتیک سوسیالیست ها با نخست وزیر "میلو جوکانوویچ" در راس زمام حکومت را در دست دارد امکان پذیر نیست. ما شک داریم که این رفراندوم شرافتمندانه برگزار شود. به احتمال قوی نتایج آنرا تقلب خواهند کرد همانطوری که در 26 سال اخیر با همه انتخابات در مونته نگرو  بود.

وی قطعنامه پذیرفته شده پارلمان مونته نگرو را بی جا خواند.

دایکوویچ گفت: اصلا نمی شود فهمید که آنها با تصویب این قطعنامه چه می خواستند  زیرا نامه حاوی دعوت از مونته نگرو  هنوز دریافت نشده. و وقتی که به ما برسد باید این قطعنامه را از نو بپذیریم و برای همان چیزی رای بدهیم  که عصر دیروز به آن رای داده بودیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала