گزارش و تحلیل

حامد کرزی: دیدگاه من با نظر پوتین مطابقت دارد

© Sputnik / Michael KlimentyevПрезидент России Владимир Путин и экс-президент Афганистана Хамид Карзай на встрече в Кремле
Президент России Владимир Путин и экс-президент Афганистана Хамид Карзай на встрече в Кремле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حامد کرزی رییس جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با "اسپوتنیک" از بازدید چندی پیش خود از روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین ستایش کرد.

بخش اول مصاحبه با حامد کرزی را مورد توجه شما قرار می دهیم.

پرسش: به نظر شما چه کسی خواهان بی ثباتی در افغانتستان است و کی پشت پرده این قضیه قرار دارد و به این امر علاقمند است؟

کرزی: ما صریحا شاهد آن هستیم که نمایندگی نظامی آنها در پاکستان  در طول سال های مدید مشغول از ثبات اندازی موقعیت در افغانستان بود. وقتی که آمریکا و غرب آمدند ما امیدوار بودیم که وضع عوض شود زیرا پاکستان متحد آنها بود امیدوار بودیم که آنها با هم همکاری کنند و موقعیت در افغانستان به ثبات رو بیاورد. متاسفانه اینطور نشد. ما همچنین می دانیم که صلح در افغانستان فرا خواهد رسید همینکه آمریکا و پاکستان خواهان آن بوده و خواهند دید که وقت صلح در افغانستان فرا رسیده و صلح در افغانستان بر قرار خواهد شد. ما می دانیم که پاکستان چکار می کند. چیزی که ما می خواهیم موضع صریح ایالات متحده است. اگر پاکستان متحدشان است این متحد باید به آنها کمک کند و چنان موقعیتی را ایجاد نکند که در آن افغانستان و متحدان ما زجر بکشند و رادیکالیسم روز بروز گسترش یابد. اگر پاکستان این کار را نمی کند و به آمریکا کمک نمی کند چطور می شود که آمریکا باز هم به پاکستان صدها میلیون دلار کمک می دهد؟

این — دوبخش سازی است که ما را  در مورد نیات آنها  به شک می اندازد. آمریکا چه نیاتی دارد؟ آیا همه اینها برای مبارزه با تروریسم است و یا  چیز دیگری است؟ اگر آنها برای مبارزه با تروریسم است و پاکستان کمک نمی کند آمریکا باید اقدام های لازم را اتخاذ کرده و با روسیه، چین و دیگر کشور ها مشورت کند.

پرسش:  می گویند در سوریه دسته ای بنام "گروه افغانی" عمل می کند. در آن "شیخ الافغانی" و دیگران عضویت دارند. آیا شما این گزارش ها را حمله جدید رسانه ها به افغانستان تلقی می کنید؟ حتی اگر در آن دسته یکی — دو نفر افغانی هستند طوری نشده که کل گروه، "افغانی" باشد، اینطور نیست؟

کرزی:هر فرد افغانی که برای جنگیدن به سوریه می رود مرتکب اشتباه بسیار بزرگ علیه این کشور و خودش می شود.  افغان هایی که برای جنگ به سوریه می روند احتمالا با وعده های پول و یا چیز دیگر راهی آن کشور می شوند. این نتیجه یاس و وضع فلاکتبار است. ما امیدواریم که این چیز ها رخ نخواهد داد. من از این افغان ها دعوت می کنم که گول حیله گری های خارجی را نخورند و به میهن باز گردند.

پرسش: شما چندی پیش با یک دیدار رسمی به روسیه آمده بودید. دیده شد که از شما به گرمی و بعنوان مهمان مهم پذیرایی شد. شما بازدیدتان از روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین را چطور ارزیابی می کنید؟

کرزی: بازدید از روسیه برایم امکان عالی بود. من دلم خیلی می خواست از روسیه دیدن کنم. مهمانوازی از من از طرف دولت، ملت و سازمان های متفاوت — منعکس کننده میراث عمیق و آداب و رسوم مردم روس بود. ما با پرزیدنت پوتین گفت و گوی صادقانه مفصلی داشتیم.  ما در خصوص بسیاری مسایل دیدگاه های مشابه داریم و در مورد خیلی موضوع ها بویژه در مورد رادیکالیسم و تروریسم و در باره کسانی که پشت سر آنها قرار دارند و اینکه چرا آنها از پول و حمایت بر خوردار هستند دیدگاه های یکسان داریم. ما بر آن هستیم که همه باید بطور مشترک با این مسایل مبارزه کرده تا جامعه ما از این خطر خلاص شود. بازدید من عالی بود و من از رییس جمهور و وزارت امور خرحه روسیه به خاطر سازمان دادن آن سپاسگزارم.

ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала