گزارش و تحلیل

جنگنده "ت- 50" ستاره نمایشگاه هوافضای ماکس- 2015

© AP Photo / Misha JaparidzeИстребитель Т-50
Истребитель Т-50 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تفسیرگر خبرگزاری "روسیه امروز" "آلکساندر خرولنکو" ضمن صحبت در باره نمایشگاه هوافضای ماکس- 2015 در ژوکوفسکی واقع در حومه مسکو اشاره کرد که جنگنده چند منظوره "ت- 50" که همچنین "مجتمع آینده هواپمایی جبهه ای" نامیده می شود ستاره این همایش شده است.

طرح "ت — 50" جواب روسیه به جنگنده های نسل پنجم آمریکایی "اف- 22 رپتر" و "اف- 35 لایتنینگ دو" می باشد. ساخت جگنده در روسیه در سال های بسیار دشوار نود و پیشرفت استوار این پروژه در شرایط نامساعد حاکی از سطح بالای علم هواپیمایی  و  ذخیره عظیم صنایع دفاعی روسیه است.

از منابع قابل دسترسی برای رسانه ها معلوم است که ت — 50  جنگنده کم مرئی برای رادار ها و هدفش برتری هوایی و نابود سازی و تخریب هدف  های هوایی و زمینی و رو سطح دریا است. در بدنه ت — 50   از مواد مخلوط وسیعا استفاده شده و  70 درصد آنها بروی سطح بدنه بوده و 25 درصدش وزن آنرا تشکیل می دهند. ابعاد ت — 50 بزرگتر از اف — 22  و کوچکتر از سوخو — 27 است. سرعت کروز آن 2600 کیلومتر بر ساعت است و می تواند با اضافه بارگیری های بالا مانور دهد. این هواپیما مانند دیگر جنگنده های چندمنظوره امروزی مجهز به دستگاه ها برای سوختگیری در حین پرواز و طیف وسیع تسلیحات از قبیل موشک های "هوا- هوا" و "هوا- زمین" و بمب ها و توپ نیرومند است. بروی پیش نمونه ها و اولین مدل های این جنگنه موتور هایی دارای کشش 15000 کیلوگرامی در رژیم فورساژ، سیستم دیجیتال هدایت و بردار کشش هدایت شونده نصب شده است. در آینده این جنگنده از بردار فورساژ 18000 کیلوگرامی برخوردار شده و  از نظر قابلیت ایرودینامیک و مانور، ماشین استثنایی خواهد بود.

هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا) - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
هواپیمای جنگنده پیشرفته ت ـ 50 (پک فا)

ت- 50 جنگنده نسل پنجم  و بنا بر این ماشین جنگی هوشمند است  و مغز الکتورنیکی آن در سامانه های جنگی و اداری قرار دارد و می تواند با دیگر هواپیما ها و مرکز فرماندهی و سیستم های اطلاع رسانی نیروی زمینی و نیروی کیهانی و ناوگان روسیه اطلاعات مبادله کند. همچنین بروی این جنگنده مجموعه ای از رادیو های فعال و غیر فعال مخصوص ردیابی، باصطلاح "روپوش هوشمند" ، نصب شده است.

"آلکساندر خرولنکو"  تفسیرگر خبرگزاری "روسیه امروز" سپس نوشت: تجربه دهه های اخیر نشان می دهد که وسیله نظامی اساسی غرب برتری کمی و کیفی آن در هوا است و از این رو اولویت نظامی روسیه مقابله با تجاوز هوایی و ایجاد نیروی نظامی کیهانی مقتدری خواهد بود. پیاده کردن طرح ت — 50  برای تامین امنیت و پیشرفت فناوری و صنایع هواپیماسازی و نگهداری مواضع بازرگانی ما در بازار جهانی تسلیحات از اهمیت بالا برخوردار است. قرار است وزارت دفاع روسیه برای یک گردان هواپیما های جبهه ای را خریداری کند. تا 2020 نیروی کیهانی روسیه 55 فروند جنگنده ت — 50 را دریافت خواهد کرد.

گفتنی است که کارشناسان خارجی امکانان جنگنده جدید روسی را بسیار جدی ارزبابی می کنند. "کارلو  کوپ" رییس آژانس تجزیه و تحلیل نیروی هوایی استرالیا بر آن است که جنگنده های آمریکایی اف — 35 هر چند که برای رادار ها کم مرئی هستند از نظر خصوصیاتی مانند تحرک، سرعت کروز، قدرت موتور و تسلیحات با مقتضیات ماشین نسل پنجم مطابقت ندارد. اف- 35 در نبرد با ت — 50 هیچ شانس پیروزی را ندارد. ژنرال "دیو دپتولا" رییس سابق اطلاعات نیروی هوایی آمریکا گفت که ت — 50 از نظر خصوصیات ایرودینامک و تحرک از اف — 35 به مراتب برتر است. "دیف مجومدار" محقق دیگر آمریکایی پس از بررسی امکانات ت —50 و اف — 22 رپتر به این نتیجه غم انگیز برای آمریکا رسیده که ماشین بسیار جدید روسیه دشمن واقعا خطرناک برای اف — 22 است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала