گزارش و تحلیل

آمریکاییان شبح سردار قاسم سلیمانی را دیدند

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme LeaderGen. Ghassem Soleimani, a powerful Iranian general, has emerged as the chief tactician in Iraq’s fight against Sunni militants, working on the front lines alongside 120 advisers from his country’s Revolutionary Guard to direct Shiite militiamen and government forces in the smallest details of battle, militia commanders and government officials say.
Gen. Ghassem Soleimani, a powerful Iranian general, has emerged as the chief tactician in Iraq’s fight against Sunni militants, working on the front lines alongside 120 advisers from his country’s Revolutionary Guard to direct Shiite militiamen and government forces in the smallest details of battle, militia commanders and government officials say. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نظر می رسد شبح سردار قاسم سلیمانی، از روسیه دیدن کرده باشد. در خود مسکو او را ندیدند ولی در واشنگتن از اقامتش در پایتخت روسیه با خبر شدند.

آمریکایی ها از موقعیت پدید آمده نگران شده و دیروز جان کری وزیر خارجه آمریکا به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه زنگ زد و به گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد سفر سرداد قاسم سلیمانی به مسکو ابراز نگرانی کرد. این نظامی بلندپایه ایرانی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در لیست افرادی گنجانده شده که  خروجشان  از کشور ممنوع است. واشنگتن تاکید کرد که سفر وی به مسکو در حکم نقض تصمیم شورای امنیت از طرف ایران و روسیه می بود.

پیشتر "مارک تونر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای اولین بار تایید کرد که مقامات آمریکا اطمینان دارد که ژنرال ایرانی از مسکو دیدن کرده بود. وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسیده بود که آیا آن سفر صورت پذبرفته بود یا نه چنین جواب داد: " بنا به درکمان، بله". "ما روشن می کنیم که هدف سفر وی چه بود. ما این مساله را در صحبتمان  با نمایندگان بلند پایه وزارت خارجه روسیه مطرح کردیم و بعدا در نیو یورک هم مطرح خواهیم کرد". به گفته مارک تونر مقامات آمریکا "قصد دارند با شورای امنیت و کمیته آن مامور تحریم ایران و تیم کارشناسان در حال نظارت اجرای تحرمات ضد ایرانی کار کند" تا کاری شود تا به این قضیه بطور کامل رسیدگی شود" و "اعمال مربوطه بعدی" بکار برده شود.

سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و فرد نزدیک به آیت الله خامنه ای پیشوای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. آقای اعماد آبشناس سردبیر روزنامه "ایران پرس" که دائما با "اسپوتنیک فارسی" صحبت می کند چنین اظهار داشت:

 کرملین خبری در این باره که ژنرال ایرانی به مسکو آمده بود و با پرزیدنت ولادیمیر پوتین دیدار کرد را تکذیب کرد. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین به روزنامه نگاران گفت: "چنین ملاقاتی در برنامه رییس جمهور وجود نداشت. وی متذکر شد که اطلاعی راجع به اینکه که آیا ژنرال ایرانی به مسکو آمده بود یا نه در دست ندارد".

وزارت دفاع هم این داده ها را رد کردند که گویا قاسم سلیمانی با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت و گو کرد. یک منبع عالی رتبه وزارت دفاع در مصاحبه با روزنامه "کامرسانت" خاطرنشان کرد که برای نظامیان دو کشور برای بررسی همه گونه مسایل مربوط به همکاری های دوجانبه  کافی است تا آنها "گوشی بر دارند". این منطقی تر از احضار ژنرال ایرانی به مسکو است. وی افزود: "ما این هیاهوی خبری را بعنوان یک گام غیر دوستانه متناوب علیه ما و شرکای ایرانی مان تلقی می کنیم".

سفارت ایران در مسکو از تفسیر خبری در باره ورود سردار قاسم سلیمانی به مسکو که گویا صورت پدیرفته بود خودداری کرد.

ولی راستش طرف آمریکایی حتی اگر ابتکار رایگیری در باره قطعنامه شورای امنیت در محکومیت اعمال مسکو را پیش بکشد و از مسکو بخواهد که مطابق رژیم تحریمات عمل کند رویسه که عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد  است حق دارد پذیرش این قطعنامه را در آن شورای وتو کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала