گزارش و تحلیل

روسیه رسما وارد اتحادیه ذخایر پولی کشور های بریکس شد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiЦеремония фотографирования лидеров БРИКС
Церемония фотографирования лидеров БРИКС - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دوما- پارلمان روسیه 24 آوریل قراردادی در باره ایجاد اتحادیه ذخایر پولی کشور های بریکس را تصویب کرد که مکانیزم کمک های متقابل میان برزیل، روسیه، هند، چین و آقریقای جنوبی است و همراه با بانک توسعه در ژوئیه سال گذشته در نتیجه نشست سران در برزیل تشکیل شد.

الان روسیه صدارت بریکس را عهده دار شده و طرف مشوق آهنگ کار تمام عیار این اتحادیه است. روسیه از میان 5 کشور عضو اولین کشوری شد که قرارداد ایجاد بانک توسعه بریکس را 9 مارس به تصویب رساند و الان  روسیه قرارداد پنج جانبه در باره اتحادیه ذخایر پولی کشور های عضو را به امضا رساند.

روسیه با تصویب این سند تعهدات خود را تایید کرده و سهمیه 18 میلیارد دلاری به آن اتحادیه خواهد پرداخت. هند و برزیل هر دو همین  مبلغ را حواله کرده و سهمیه آفریقای جنوبی — 5 میلیارد و چین 41 میلیارد است.

ایجاد این مکانیزم منعکس کننده نیت کشور های بریکس به معرفی خود در سامانه پولی بین المللی بطور جدید است. به عقیده یاکوف برگر دانشمند اقتصاددان روس تاسیس این اتحادیه چارچوب استفاده از دلار در معاملات در حوزه بریکس را تنگ خواهد کرد. برگر گفت:

این گرایشی است اجتناب ناپذیر. دلار نباید چنان مکانی که الان دارد را در فهرست ارز ها اشغال کند. جای دلار باید مطابق تغییر ارزش آن در صحنه جهانی بطور چشمگیر عوض شود.

بریکس - اسپوتنیک ایران
آغاز کار بانک جدید گروه بریکس تا ماه ژوئیه

در حال حاضر روند عینی تجدید سامانه پولی جهانی مشاهده می شود، از جمله به حساب بلند شدن لیست ارز هایی که می توانند پول جهانی محسوب شوند. در باره یوان می توان گفت که چین واحد پولی خود را پیش می برد هر چند که ارز چینی از پول های قابل تبدیل نیست ولی یوان در چارچوب بریکس مانند دیگر واحد های پولی می توانند بعنوان ارز ذخیره به پیش حرکت کنند.

اتحادیه پولی بریکس در صورت بروز مسایل پولی کشور های عضو از بانک های مرکزیشان حمایت خواهد کرد. این اتحادیه به برنامه های کمکرسانی صندوق بین المللی پول و سازمان های ملی آن مانند صندوق ذخیره آمریکای لاتین و اتحادیه پایاپای آسیا (چیانگ مای) شباهت دارد.

استفاده از پول بریکس از بسیاری لحاظ شبیه کاربرد توافقات اسوآپ در چارچوب آسئان و اتحادیه پایاپای آسیا است. ولی شرکت طرف ها، مساوی بزرگی کشور است، در بریکس گرفتن پول بسته به سهمیه آن در اتحادیه پولی است و برای چین برابر نیم درصد سهمیه آن و برای روسیه، هند و برزیل یک درصد و برای جمهوری آفریقای جنوبی دو درصد را تشکیل می دهد.

هدف اساسی اتحادیه پولی بریکس تشریک مساعی در جهت پیشرفت مطمئن و باثبات است. بانک توسعه بریکس همین هدف را دنبال می کند. تشویق همکاری های پولی چندجانبه در قالب این فرمات از اولویت های کلیدی صدارت روسیه در بریکس در سال های 2015 — 2016  است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала