ایرانی‌ها به دنبال دریافت تابعیت افغانستان +عکس

CC0 / / Nurse
Nurse - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانش‌آموزان ایرانی به دنبال تغییر تابعیت و استفاده از امتیاز اتباع همسایه خارجی برای خرید سهمیه پزشکی در دانشگاه‌های ایران هستند.

به گزارش اسپوتنیک، ابهاماتی که در رابطه با سهمیه‌های ورود به دانشگاه و دانشجویان غیرمجاز وجود دارد، پای دیده‌بان عدالت و شفافیت را هم به این موضوع باز کرده است. هامون سبطی به‌عنوان دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان عدالت و شفافیت در مصاحبه‌ای از آخرین تحقیقات این کارگروه در خصوص انواع سهمیه‌ها و تخلفات صورت گرفته در میان دانش‌آموزان ایرانی گفت: « قانونی داریم که می‌گوید‌ اتباع همسایه خارجی به‌ویژه اتباع افغانستان با پرداخت پول می‌توانند در هر یک دانشگاه‌های کشور ایران در رشته پزشکی درس بخوانند! شخصا وقتی این قانون را مشاهده و مطالعه کردم، برایم باورنکردنی بود. الان هم با جست‌وجو در اینترنت هر کسی می‌تواند این قانون را رویت و مطالعه کند. گزارش‌هایی به‌دست رسیده که برخی به واسطه این قانون تغییر تابعیت داده و یا به‌ دنبال تغییر تابعیت خود هستند؛ یعنی دانش‌آموز ایرانی حاضر می‌شود تابعیت ایرانی خود را زیر پا بگذارد تا با این قانون بتواند اتیکت پزشکی را برای خود خریداری کند. حتی موارد بسیاری گزارش شده که به جعل تابعیت خود دست زده‌اند. مسلما یک دانش‌آموز به تنهایی نمی‌تواند دست به این کار بزند. کسانی پشت پرده هستند و باید این موضوع با جدیت تمام دنبال شود.»

کاربران بسیاری به کنکور و سهمیه‌بندی‌ها خرده می‌گیرند. این کاربران عقیده دارند سهمیه‌ پزشکی در ایران کاملا اشتباه بوده است، چراکه اکنون روش‌های متفاوت برای دور زدن قانون توسط برخی افراد موجب سلب اعتماد دانشجویان و خانواده‌های ایرانی شده است. جمعی از کاربران به ضعیف بودن سطح نظارتی در موضوعات مختلف در ایران اشاره می‌کنند و دلیل آن را بی‌کفایتی مسئولان می‌خوانند.

کاربران عقیده دارند نیروی جوان باید راه و روش صحیحی را در پیش گیرند، آنها اگر گزینه‌هایی همچون ازدواج با افرادی از خانواده‌های شهدا، گرفتن تابعیت افغانی، دانشجویان انتقالی از خارج و موارد دیگر را برمی‌گزینند به دلیل پذیرش و گزینش‌های بسیار سخت برای ورود به دانشگاه‌هاست و این موارد باید در ایران جدی گرفته شود و تصحیح شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала