در ایران از بهبود یافتگان از کرونا برای اهدای پلاسما دعوت شد

© Fotolia / kastoدر ایران از بهبود یافتگان از کرونا برای اهدای پلاسما دعوت شد
در ایران از بهبود یافتگان از کرونا برای اهدای پلاسما دعوت شد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از شروع پروژه جمع آوری و ذخیره‌سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید 19 در 14 استان کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، پیمان عشقی، سازمان انتقال خون ایران از بهبود یافتگان کووید 19 خواست با حضور در مراکز جامع اهدای پلاسما 14 مرکز استان کشور، در پروژه جمع آوری و ذخیره پلاسما با هدف تامین نیازهای درمانی پیش بینی شده مراکز درمانی شرکت کنند. این پروژه به صورت هماهنگ از اول اردیبهشت ماه آغاز می‌شود. مخاطبین این پروژه افرادی هستند که حداقل یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده است.

در ووهان توضیح دادند که چرا کرونا نمی تواند به طور مصنوعی ساخته شود - اسپوتنیک ایران
در ووهان توضیح دادند که چرا کرونا نمی تواند به طور مصنوعی ساخته شود

عشقی هدف اصلی این طرح را تامین پلاسمای مورد نیاز مراکز درمانی خواند و ادامه داد: امیدواریم بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا به شکرانه بازیابی سلامتی‌شان با سازمان انتقال خون که همواره مورد اعتماد مردم بوده، همراه شوند. باید توجه کرد که پلاسما بخش زردابه خون است که 55 درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه شرکت در این پروژه کاملا داوطلبانه است، اظهار کرد: داوطلبین اهدای پلاسما معاینه و مشاوره می شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط، از آنان پلاسما دریافت می‌شود. اگرچه هنوز کارآزمایی‌های بالینی ادامه دارد، اما نتایج اولیه پلاسما درمانی بیماران در مراحل اولیه ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای مختلف و از جمله ایران موفقیت آمیز بوده است.

عشقی ادامه داد: با توجه به مجوزهای مراجع معتبر بین‌المللی با احتمال بالا پیش بینی می‌شود که این فرآورده در دسترس که تامین آن کم هزینه و بدون وابستگی به منابع خارجی مقدور است، یکی از ارکان درمان بیماری کووید 19 به ویژه در مراحل ابتدایی آن محسوب گردد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ابراز امیدواری کرد که کشور هرچه زودتر از شیوع این ویروس رهایی یابد و افزود: اگر به هر دلیلی با موج دوم بیماری روبه رو شدیم و یا این ویروس چند ماه دیگر نیز مهمان ناخوانده نظام سلامت باقی ماند با توجه به افت تدریجی پادزهر در خون بهبودیافتگان می‌بایست از هم اکنون جهت تامین نیازهای درمانی مراکز، پلاسمای کافی در اختیار داشته باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала