معافیت ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید نفت

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر زنگنه
 زنگنه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر نفت ایران به تفسیر جلسه اوپک+ مرتبط با ثبات اوضاع در بازار نفت پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر نفت ایران به تفسیر جلسه اوپک+ مرتبط با ثبات اوضاع در بازار نفت پرداخت و اعلام نمود که کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید نفت معاف شده‌اند.

کشورهای اوپک+ روز 9 ماه آوریل به بررسی توافق جدید در باره کاهش تولید با شرکت احتمالی دیگر کشورها برای حمایت از بازار که تحت تأثیر شیوع همه‌گیر کروناویروس قرار گرفته است، می پردازند.

وزیر انرژی روسیه روز 8 ماه آوریل آمادگی کشورها برای شرکت در توافق جدید در چارچوب سهم خود در تولید کلی را اعلام نمود.

 وزیر نفت ایران گفت:« پیشنهاد کاهش تولید روزانه 10 تا 11 میلیون بشکه‌ای نفت برای اعضای اوپک و غیر اوپک مطرح شده است که این میزان کاهش شامل حال تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک پلاس مانند نروژ، برزیل، کانادا و حتی آمریکا نمی‌شود.

اوپک گزینه اصلی  برای کاهش تولید نفت را اعمال می کند - اسپوتنیک ایران
اوپک گزینه اصلی برای کاهش تولید نفت را اعمال می کند

کشورهای نروژ، برزیل، کانادا، آمریکا برای کاهش تولید روزانه تولید نفت خود اعلام آمادگی کرده اند ، تصریح کرد: میزان کاهش تولید این کشورها به رقم مطرح شده کاهش تولید نفت روزانه اعضای اوپک و اوپک پلاس اضافه می‌شود و قطعاً این رقم افزایش می‌یابد.

کاهش رقم 10 - 11 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اعضای اوپک از ماه مه و ژوئن 2020 میلادی انجام می‌شود و از جولای تا پایان سال 2020 میلادی رقم 8 میلیون بشکه کاهش تولید را خواهیم داشت که بر سر این موضوع اختلاف نظری وجود ندارد. از ژانویه 2021 تا ژانویه 2022 میلادی نیز کاهش تولید 6 میلیون بشکه‌ای روزانه نفت را شاهد هستیم.

نکته‌ای که در این میان است که به دلیل شیوع بیماری کرونا اگر در ماه مه 2020 میلادی اگر تولید روزانه نفت را 15 میلیون بشکه در روز کاهش ندهیم شاهد مازاد عرضه هستیم که شوک قیمتی را به همراه دارد. در روزهای گذشته تلاش زیادی کردیم که بین اعضای اوپک و غیر اوپک توافقاتی شکل بگیرد و تاکنون توافق 80 درصدی وجود دارد. یکی از نکات محل بحث کاهش پایه تولید نفت روزانه است که برای چه مدت زمانی و چه تقسیم بندی سهمیه‌ای داشته باشد.

اگر رقم مورد توافق نهایی برای کاهش تولید روزانه اوپک پلاس 10 میلیون بشکه باشد هر کشور باید حدود 22 درصد از تولید خود را کاهش دهد. البته ایران، ونزوئلا و لیبی از این رعایت سهم به دلیل مشکلات شأن مستثنی هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала