گفتگوی تلفنی روحانی و مکرون درباره شروع بکار اینستکس

© AFP 2023 / Ludovic Marinگفتگوی تلفنی روحانی و مکرون درباره شروع بکار اینستکس
گفتگوی تلفنی روحانی و مکرون درباره شروع بکار اینستکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود، گامهای اولیه برقراری ساز و کار اینستکس را مثبت اما ناکافی خواند و افزود: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تأمین تمامی نیازمندیهای ایران بهره ببریم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: همه کشورها و دولتها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌ مندی از تجارب یکدیگر، نمی توانند از این شرایط حساس عبور کنند.

اتحادیه اروپا خواستار برچیدن تحریم ها علیه 4 کشور شد - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا خواستار برچیدن تحریم ها علیه 4 کشور شد

رئیس جمهور ایران افزود: دولت آمریکا به رغم اینکه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال ۲۰۰۵ سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می گذارد.

روحانی با اشاره به اینکه در صورتی که همه تحریم‌ها برداشته شود آماده‌ ایم به تعهدات خود در زمینه هسته‌ ای بازگردیم بیان داشت: لغو تحریم‌ ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در این شرایط خاص، امروز اهمیتی مضاعف یافته است.

امانوئل مکرون نیز در این گفتگوی تلفنی، با بیان گزارشی از وضع شیوع بیماری کرونا و چگونگی مقابله با آن در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، اذعان داشت: جهان، شرایط سختی را تجربه می‌ کند و امیدوارم همه کشورهای جهان بتوانند با همکاری یکدیگر از این شرایط دشوار عبور کنند.

وی با اشاره به علاقه‌ مندی فرانسه به گسترش همه‌ جانبه همکاری ها با ایران، گامهای برداشته شده برای شروع به کار ساز و کار مالی اینستکس را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آن، تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد تا همکاریهای مالی اروپا با ایران به شکل راحت تری انجام شود.

مکرون با اشاره به نقش مهم و سازنده ایران در مناسبات منطقه ای، بر ضرورت توسعه همکاری ها و تعاملات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و فرانسه در راستای توسعه صلح، ثبات و امنیت منطقه تأکید کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала