هشدار وزارت بهداشت ایران درباره مسمومیت با الکل

CC BY 2.0 / Nico Nelson / 106-365 160410 Vodka Nightهشدار وزارت بهداشت ایران درباره مسمومیت با الکل
هشدار وزارت بهداشت ایران درباره مسمومیت با الکل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل ایران درباره استفاده محلول‌های ضدعفونی‌کننده توضیح داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، ابراهیم قدوسی، رئیس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل ایران درباره استفاده محلول‌های ضدعفونی‌کننده گفت: در راهنمای کاربردی نحوه ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح تماس ابلاغی سازمان غذا و دارو، الکل متیلیک یا متانول در ترکیبات تشکیل‌دهنده محلول‌های ضدعفونی‌کننده جایگاهی ندارد و این امر نشئت گرفته از سمی بودن این ماده است که در تماس با پوست، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی، عوارضی همچون کوری، مسمومیت کلیوی و مرگ را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، با توجه به اخطار و برچسب مندرج بر روی فرآورده‌های ضدعفونی کننده، در مجاز بودن استفاده از آن محلول برای سطوح دارای تماس با پوست بدن انسان اطمینان حاصل کنید.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от سلام صدرا (@hello.sadra)

وی افزود: نیاز‌ها و نگرانی‌های آحاد مردم در تقاضای روزافزون محلول‌های ضد‌عفونی کننده منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت طلب شده است که با اضافه کردن سفیدکننده (وایتکس) به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی رنگ را به عنوان الکل طبی (بی رنگ) به بازار عرضه می‌کنند که فاقد نشان اخطار رنگی بوده و و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است؛ لذا این موضوع باید مورد توجه بخش‌های نظارتی قرار گیرد و لازم است خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک، از طریق رسانه‌های گروهی مکرراً اطلاع‌رسانی شود.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от تناسب اندام با مربی تناسب (@morabi.tanasob)

قدوسی گفت: گزارشات نگران‌کننده‌ای مبنی بر مصرف خوراکی الکل با هدف جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس دریافت می‌شود، امری که موجب به مخاطره افتادن سلامتی افراد مصرف‌کننده شده است. متأسفانه در این روز‌ها این برداشت غلط، منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی شده و موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری، الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ گزارش شده است. از آنجا که راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان، مخاطات تنفسی (بینی، نای و سلول‌های تنفسی ریه)، دهان و چشم‌ها هستند، لذا شرب مشروبات الکلی و ورود آن به معده نقشی در از بین بردن ویروس کرونا در دستگاه گوارش نخواهد داشت. با ورود ویروس به معده، اسید معده، بیشترین اثر حفاظتی را علیه ویروس اعمال خواهد کرد.

پیشتر در شبکه های اجتماعی شایعه شده بود که نوشیدن چند بار الکل در روز به خاطر خاصیت ضد عفونی کنندگی آن باعث می شود که باکتری های و ویروس های دهان و مری از بین بروند و با بالا رفتن سطح الکل خون نیز ویروس ها قادر به تکثیر نباشد که این شایعه توسط پزشکان و متخصصان رد شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала